Nawigacja

Jak napisać plan naprawczy firmy?

Strategia marketingowa

Każdej firmie może przydarzyć się kryzys. Aby pokonać trudną sytuację, zwykle wystarczy wprowadzić drobne zmiany czy zastosować jedno z popularnych rozwiązań walki z kryzysem. A co w sytuacji, kiedy nic nie pomaga? Jak napisać plan naprawczy firmy, który uratuje ją przed upadkiem?

Czym jest plan naprawczy?

Plan naprawczy to podejmowane przez przedsiębiorcę działania i wdrażane procedury, których celem jest poprawa sytuacji jego firmy. W procesie naprawy sytuacji kryzysowej w firmie kluczową rolę odgrywa czas. Im szybciej opracujesz i wdrożysz taki plan, tym masz większe szanse na uratowanie sytuacji i odnoszenie kolejnych sukcesów na rynku.

Przygotowanie planu naprawczego to wymagający proces, w który trzeba się w pełni zaangażować. Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, przeprowadź szczegółową analizę sytuacji. W procesie naprawczym kluczowe są racjonalne i przemyślane kroki, wyciąganie wniosków, a nie impulsywne działanie i kierowanie się emocjami. Dopiero później możesz zacząć prace nad planem.

Firma w kryzysie – jak napisać plan naprawczy firmy?

Jednym ze skutecznych sposobów walki z poważnym kryzysem jest restrukturyzacja. Restrukturyzacja to złożony, wymagający proces. W pierwszej kolejności trzeba zadbać o ustabilizowanie sytuacji, czyli zatrzymanie negatywnego trendu, który zaburza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Drugi etap to zapewnienie firmie silnego przywództwa, czyli wskazanie osoby, która poprowadzi cały proces restrukturyzacji. Następnie należy zadbać o relacje z interesariuszami – w tym z klientami, pracownikami, instytucjami finansowymi i dostawcami. Ostatni krok to przygotowanie planu naprawczego.

  1. Stabilizacja

Sytuacja kryzysowa wiąże się z wysokim ryzykiem utraty płynności finansowej. Aby temu zapobiec, należy:

  • przeanalizować wszystkie umowy z instytucjami finansowymi i określić, czy firma będzie w stanie regulować zobowiązania finansowe w wyznaczonych terminach,
  • szczegółowo zaplanować wszelkie wydatki,
  • obniżyć koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.

2. Określenie przywódcy

Restrukturyzacja to duże zmiany. Osoba, stojąca na czele procesu, powinna wyróżniać się wysokimi kwalifikacjami, doświadczeniem i umiejętnościami przywódczymi. W zarządzaniu kryzysem kluczowe jest sprawne podejmowanie decyzji, podejmowanie zdecydowanych kroków, wydawanie jasnych poleceń i myślenie strategiczne.

3. Komunikacja z grupami docelowymi

Firma przechodząca przez proces restrukturyzacji powinna zadbać o relacje ze wszystkimi grupami interesów, a w szczególności z instytucjami finansowymi, którym należy zapewnić, że prowadzone działania uratują firmę i zapobiegną utracie pożyczonych pieniędzy. Firma powinna w tym czasie postawić na budowę relacji opartych na wzajemnym zaufaniu. W komunikacji z klientami i interesariuszami liczą się szczerość i otwartość.

4. Przygotowanie plany naprawczego

Jak przygotować plan naprawczy firmy? Proces należy poprzedzić wnikliwą analizą sytuacji, z uwzględnieniem wielu aspektów. Ważne jest, by plan odnosił się do fundamentalnych problemów firmy i wskazywał rozwiązania owych problemów. Dobrze przygotowany plan powinien stanowić swoistą mapę celów oraz kroków, które należy podjąć, by je osiągnąć.

Twoja firma potrzebuje planu naprawczego?

Nie rób tego sam – zadbamy o wdrożenie skutecznych działań!

Jak napisać sprzedażowy plan naprawczy firmy?

Nawet najlepszy plan sprzedaży może przestać się sprawdzać. Zauważyłeś spadek zainteresowania klientów Twoją marką, zyski ze sprzedaży przestały Cię satysfakcjonować i obawiasz się, że w niedługim czasie problemy mogą negatywnie odbić się na funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa? Zatem czas najwyższy podjąć działania, które uratują Twoją firmę!

Nie ma pewności, że raz napisany plan sprzedaży będzie zawsze się sprawdzał. Strategię trzeba modyfikować, ulepszać, dostosowując do sytuacji panującej na rynku. W razie kryzysu warto przygotować plan naprawczy. 

Proces naprawy sprzedaży firmy składa się z trzech etapów:

  1. diagnoza przyczyny, 
  2. opracowanie i wdrożenie planu naprawczego,
  3. ocena skuteczności planu naprawczego.

Diagnozowanie przyczyny spadku sprzedaży

Kluczowe w zarządzaniu problemem ze sprzedażą jest zatrzymanie negatywnego trendu, by nie doprowadzić do kolejnych strat. Zrobić to można, znajdując przyczynę obecnego stanu. Żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego tracisz klientów, możesz przygotować tzw. lejek sprzedażowy. 

Lejek sprzedażowy pokazuje cały proces sprzedaży – wszystkie etapy, przez które przechodzą osoby zainteresowane produktem, od momentu, gdy pierwszy raz o nim usłyszą, aż do zakupu. Kształt lejka odzwierciedla sprzedażową rzeczywistość – osób wstępnie zainteresowanych produktem jest zawsze więcej niż osób, które finalnie zostaną klientami. Lejek służy do tego, żeby przeanalizować poszczególne etapy sprzedaży i podejmowane w nich działania sprzedażowe. Poziomy lejka, w zależności od specyfiki konkretnej branży i produktu, mogą się nieco różnić. W większości przypadków będą to:

  1. przyciągnięcie uwagi,
  2. wzrost zainteresowania,
  3. klasyfikacja leadów,
  4. sprzedaż,
  5. działania posprzedażowe.

 

Szczegółowa analiza wszystkich etapów sprzedaży pozwoli sprawdzić, co blokuje klientów.

Drugim sposobem diagnozowania problemów ze sprzedażą jest analiza segmentacji klientów. Segmentacja to podział klientów na mniejsze grupy według przyjętych indywidualnie kryteriów. Celem jest maksymalne dopasowanie oferty sprzedaży do potrzeb i oczekiwań klientów. 

Dlaczego w procesie diagnozowania problemów ze sprzedażą warto sprawdzić przygotowaną wcześniej segmentację klientów? Być może proces został nieodpowiednio przeprowadzony. Do największych błędów w tworzeniu segmentacji zaliczymy: nieuwzględnienie wszystkich kluczowych potrzeb klientów oraz niedopasowanie oferty do owych potrzeb.

Co powinno znaleźć się w planie naprawy sprzedaży?

W planie należy zawrzeć szczegółowy opis działań, jakie firma zamierza podjąć, żeby wyjść z sytuacji kryzysowej. W poszukiwaniu rozwiązań problemów ze sprzedażą pomocna jest burza mózgów. Warto zwołać odpowiedni sztab kryzysowy składający się z wysoko wykwalifikowanych pracowników, specjalistów ds. sprzedaży i marketingu i innych doświadczonych osób. Ich ogromna wiedza, doświadczenie i pełne zaangażowanie w proces pozwolą znaleźć skuteczne rozwiązania, które ułatwią firmie wyjście z kryzysu, wesprą sprzedaż, a dzięki temu firma znów będzie miała szanse na to, by generować wysokie zyski. 

Wdrożenie planu naprawczego firmy nie jest ostatnim krokiem zarządzania sytuacją kryzysową. Każdy przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować skuteczność podjętych działań. Wnioski z analizy pozwolą zabezpieczyć się przed kryzysem w przyszłości.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt