Wielu ekspertów jest zdania, że internetowe formy reklamy przynoszą lepsze efekty niż promocja drogą tradycyjną. Czy na pewno? Czy marketing tradycyjny ma sens w 2022 roku? Sprawdźmy!
Czym jest marketing tradycyjny?
Potwierdzi to każda agencja PR – marketing nie jest czymś nowym. Mówi się, że pojęcie marketingu weszło do obiegu w momencie powstania pierwszego domu towarowego na świecie, czyli już w 1650 roku. Jednak o wysokiej wadze zjawiska przekonano się dopiero w XX wieku, kiedy to na wraz z rosnącą konkurencją, firmy zaczęły poszukiwać skutecznych sposobów docierania do klientów.
Jeszcze do niedawna w świecie biznesu królował marketing tradycyjny, dziś nazywany również marketingiem offline, w którym wykorzystuje się tradycyjne formy docierania do grupy docelowej. Możemy podzielić je na 4 kategorie:
- druk – reklamy w czasopismach, biuletynach, gazetach, broszurach i innych materiałach drukowanych dystrybuowanych na mniejszą lub większą skalę,
- direct mail – dystrybucja ulotek, listów, broszur, pocztówek, katalogów i innych materiałów za pośrednictwem poczty,
- broadcast – reklamy emitowane w telewizji i radiu,
- telemarketing – tzw. cold calling, czyli telefoniczny kontakt z potencjalnym klientem w celu prezentacji i promocji konkretnych produktów.
Ciekawe formy marketingu offline
Interesującą odmianą tradycyjnego marketingu jest ambient marketing. Są to niestandardowe, jednorazowe akcje promocyjne, cechujące się wysokim potencjałem interakcji z odbiorcami. Reklama ambient wykorzystuje nietypowe nośniki przekazu, takie jak wiaty przystankowe czy elementy wyposażenia lokali.
Inną ciekawą formą jest aromamarketing, czyli marketing zapachowy, który opiera się na zapachach. To praktyka polegająca na używaniu przyjemnego aromatu w celu wzmocnienia pozytywnego wizerunku marki, poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia sprzedaży. Marketing zapachowy często wykorzystywany jest w galeriach handlowych.
Zalety marketingu offline
Jedną z najważniejszych zalet marketingu tradycyjnego jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Przykładem są chociażby reklamy telewizyjne emitowane w tzw. prime time, czyli czasie największej oglądalności – w przerwie ważnych meczów itd. Co więcej, reklamy tradycyjne to najlepszy i najszybszy sposób na to, by wypromować markę w lokalnej społeczności.
Marketing offline jest trwały. Billboardy umieszczone na ulicach miast będą widoczne przez cały czas trwania kampanii marketingowej. Nikt ich nie usunie, bez względu na to, czy prezentowane treści będą atrakcyjne i wartościowe, czy nie. W marketingu internetowym ciężej zdobyć zainteresowanie odbiorcy. Internauci często automatycznie zamykają wyskakujące banery reklamowe, tym samym utrudniając firmie osiągnięcie oczekiwanych rezultatów marketingowych. Czy jest jakieś rozwiązanie tego problemu? Poza tworzeniem interesujących reklam warto zwrócić uwagę na ich targetowanie, czyli adresowanie do konkretnych grup docelowych. Reklamy targetowane zwiększają efektywność przekazów promocyjnych online.
Marketing tradycyjny jest łatwy do zrozumienia. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego otrzymał ulotkę promującą niedawno otwartą restaurację lub lokalny butik. Tradycyjne przekazy są znane konsumentom od lat, a dzięki temu dobrze pełnią swoje funkcje.
Inne zalety marketingu offline to:
- łatwość przetwarzania kopii papierowych,
- wysoka ekspozycja,
- materialny charakter reklam.
Czy są jakieś wady?
Marketing tradycyjny, jak każdy inne narzędzie wykorzystywane w zarządzaniu biznesem, ma swoje wady. Jedną z nich jest brak możliwości szybkiej aktualizacji przekazów. W marketingu internetowym możemy na bieżąco wprowadzać zmiany w reklamach, dostosowując je do nowych sytuacji rynkowych, trendów i innych. W marketingu tradycyjnym nie jest to takie proste.
Drugim minusem jest brak możliwości personalizacji reklam. Przekazów offline nie da się kierować do jednego, konkretnego klienta – tak jak jest to w przypadku reklam online. Przekazy tradycyjne albo są bardzo ogólne, kierowane do wszystkich odbiorców, albo specjalistyczne, przeznaczone wyłącznie dla wąskiej grupy docelowej.
Marketing tradycyjny często jest narzucony z góry. Stanowi część życia konsumentów. Nieumiejętnie przygotowany może mieć niski wskaźnik odpowiedzi.
Niektórzy za wadę marketingu offline uważają stosunkowo wysokie koszty. Prowadzenie kampanii tradycyjnej to droższy interes niż promowanie marki w internecie. Nie jest to jednak ogromna różnica. Zwłaszcza przy odpowiedniej optymalizacji i przemyślanych działaniach. Czy jednak warto inwestować w marketing tradycyjny?
Czy warto inwestować w marketing tradycyjny?
Możemy zachwycać się nowymi strategiami, wykorzystywać marketing internetowy w swoich kampaniach i wykorzystywać możliwości, jakie daje nam internet, jednak nic nie jest w stanie zdetronizować marketingu tradycyjnego. Tradycyjna forma marketingu wciąż cieszy się dużą popularnością. Ludzie przyzwyczajeni są do tego, że otaczają ich billboardy i plakaty, a w telewizji i radiu nieustannie puszczane są bloki reklamowe. Odbiorcy reagują na tradycyjne przekazy reklamowe i często, po zobaczeniu konkretnej reklamy, wykonują interakcje z daną marką.
Marketing tradycyjny jest szczególnie pomocnym narzędziem w przypadku promocji niewielkich, lokalnych marek, które chcą dotrzeć do konkretnej społeczności. Sprawdza się także u tych firm, które swoje przekazy kierują do ludzi starszych, zwłaszcza z grupy tzw. baby boomers.
A jak jest z innymi firmami? Czy ogólnokrajowa firma skorzysta na tradycyjnym marketingu? Oczywiście! Grunt to prowadzić go w przemyślany i rzetelny sposób – tworząc przekazy, wykazywać się kreatywnością i dbać o ich każdy najdrobniejszy detal. Najlepsze rezultaty można osiągnąć, łącząc potęgę marketingu tradycyjnego z możliwościami, jakie daje marketing online. Wielokanałowa promocja marki to przepis na sukces w biznesie!