Gdzie reklamować firmę, by zdobyć klientów?

Pozyskiwanie klientówPRStrategia marketingowa

Do agencji marketingowych właściciele firm często zgłaszają się, gdy wszystko inne już zawiodło. Oczekują szybkich rezultatów, bo zależy im na nowych klientach. Podpowiadamy wówczas, gdzie reklamować firmę, by przyniosło to maksymalny efekt bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów. 

Warto na początek usystematyzować kanały, za pomocą których możesz powiedzieć światu o swojej działalności. Można to robić off-line (np. na billboardach, w telewizji, prasie itd.) i online – np. poprzez social media i content marketing. Każde z tych miejsc to tak naprawdę osobny temat, jeśli chodzi o to, gdzie reklamować firmę. Przykładowo reklama radiowa może mieć formę ogólnopolskiej kampanii. Może jednak oznaczać również reklamę sponsorską przed lokalnym wydaniem prognozy pogody.  

Zastanawiasz się gdzie i jak reklamować firmę?

Wiemy, jak robić to skutecznie.

Jeśli prowadzisz firmę lokalnie, tam, gdzie nadaje miejscowa stacja, to zyskasz powszechną rozpoznawalność, umieszczając swoją reklamę przed audycją, która jest nadawana niemal co godzinę. Jednocześnie koszty będą naprawdę niewielkie. Istnieją też pomysły reklamowanie firmy, które wymykają się klasyfikacjom. Tak jest np. z ambasadorami firm, którzy mogą działać w sieci lub poza nią. Podobnie jest z targami, warsztatami, eventami, które zazwyczaj odbywały się na żywo, ale ostatnio mogą mieć miejsce również w internecie. 

Czym kierować się przy wyborze miejsca, gdzie reklamować firmę? 

Podjęcie decyzji o tym, gdzie reklamować firmę, powinno być poprzedzone audytem marketingowym. Dzięki temu wiesz, jakie obecnie ponosisz wydatki na reklamę, co działa a co nie. Bardzo dobrym pomysłem jest przeprowadzenie badań opinii wśród klientów. Nie muszą to być drogie badania focusowe. Nawet lepiej, gdy przy okazji finalizacji zakupów czy w trakcie pierwszej rozmowy po prostu zapytasz: skąd dowiedział się Pan/Pani o naszej firmie? Zbieraj takie dane, bo dzięki nim za darmo poznasz odpowiedź na to zasadnicze pytanie.  

Bardzo często zdarza się, że przedsiębiorcy są zaskoczeni odpowiedziami respondentów. Inwestują w drogie i prestiżowe kanały komunikacji marketingowej, jak telewizja czy reklamy w prasie ogólnopolskiej. Tymczasem może się okazać, że większość klientów przychodzi z polecenia lub dlatego, że…sklep ma ładną witrynę…Wówczas lepiej wzmocnić te atuty i postawić na marketing referencyjny czy plakaty na mieście niż przeinwestowywać w coś, co nie przyniesie efektu. Dopóki nie wiesz na pewno, co działa na Twoich klientów, lepiej powstrzymać się z radykalnymi decyzjami dotyczącymi tego, gdzie reklamować firmę. 

Gdzie nie reklamować firmy? 

Zastanawiając się, gdzie reklamować firmę, warto porzucić stereotypy i stare rozwiązania. Nie ma znaczenia, jak nietypowy wydaje się pomysł na marketing przedsiębiorstwa – o ile dzięki niemu zarabiasz. Być może pamiętasz, że w szkołach podstawowych rozdawano kiedyś kupony do wesołego miasteczka. Dzięki nim dziesiątki uczniów prosto z lekcji szło na karuzelę czy do domu strachów. Może się wydawać, że to absurdalny pomysł na reklamę działalności. Jednak to działało, bo do takich miejsc i tak chodzą tylko okoliczne dzieci.  

Analogicznie, jeśli zastanawiasz się nad sposobami i miejscem zamieszczenia reklamy, to pamiętaj, by docierać wyłącznie tam, gdzie są Twoi klienci. Jeśli to gospodynie domowe, to dotrzesz do nich reklamą w telewizji, mediach społecznościowych i w centrach handlowych. Zrezygnuj natomiast z form reklamy, które na pewno do nich nie dotrą. Chodzi nie tylko o kanał komunikacji marketingowej, ale i o porę emisji czy formę. Nie skreślaj jednak żadnej platformy z góry.  

Niektóre pomysły na to, gdzie reklamować firmę, mogą wydawać się przestarzałe lub nieefektywne. Marketerzy na całym świecie stosują je jednak dlatego, że przynoszą im doskonałe rezultaty. Chodzi np. o mailing reklamowy, telemarketing lub prasę. Skoro korzystają z nich największe światowe marki, dlaczego też z nich nie skorzystać? Zanim zdecydujesz się na określoną formę reklamy, sprawdź statystyki, a dowiesz się, czy to działa. 

Stwórz własny mix marketingowy 

Dzięki powyższym krokom stworzysz własny mix marketingowy. Jest to określenie na zestaw strategii skrojonych indywidualnie do potrzeb Twojej firmy. Większość firm korzysta z wielu różnych kanałów komunikacji jednocześnie. Nike to najpopularniejsza marka na Instagramie, ale to nie znaczy, że rezygnuje z reklamy na przystankach czy z organizacji eventów. Wręcz przeciwnie – dzięki różnorodności kanałów występuje efekt synergii. Pamiętaj też, że Twoi klienci potrzebują wielu touchpointów, nim podejmą decyzję o zakupie. Zanim zadecydujesz, gdzie reklamować firmę, zadbaj, by mogli zetknąć się z marką off-line i on-line, o różnych porach, w różnorodnych kontekstach.  

Gdzie reklamować firmę on-line? 

Forbes podaje, że w 2020 roku ludziom udało się przeczytać w sieci dwukrotnie więcej contentu niż rok wcześniej. To oznacza, że warto inwestować w strategie contentowe. Dzięki nim nie musisz wprost reklamować firmy. Wystarczy, że opiszesz problem i rozwiązanie, dodając do tego linki do sklepu, reklamę natywną lub zdjęcie.  

Jeśli chodzi o media społecznościowe, to mieszkaniec USA statystycznie spędza w nich 2,6 h dziennie, a Europy – 1,15 min dziennie. Jeśli wiesz, gdzie „przebywają” w sieci najchętniej Twoi klienci, to już wiesz, poprzez którą platformę najłatwiej do nich dotrzeć. Kolejne narzędzie, z którego korzysta chyba codziennie każdy, to wyszukiwarka. Sprawdź, jakie pytania zadają osoby, do których chcesz dotrzeć. Następnie skieruj do nich kampanię  content marketingową, płatne reklamy lub stronę internetową zoptymalizowaną pod to hasło.  

Pozostając przy tym, gdzie reklamować firmę on-line warto wspomnieć, że wyszukiwań na telefonach z każdym rokiem przybywa, a coraz mniej uwagi pochłaniają komputery stacjonarne. To także pozwoli Ci zadecydować czy reklamować się w aplikacjach, czy raczej w desktopowych wersjach wyszukiwarek. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, to zapraszamy do kontaktu z Commplace. Pomożemy też przeprowadzić audyt wcześniejszych działań i odpowiedzieć na pytanie o to, gdzie i jak się pokazać, by jak najszybciej zobaczyć pierwsze efekty. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt