Mailing reklamowy to spore wyzwanie. Nie chodzi przecież o wysłanie zwykłej wiadomości, ale o dotarcie do docelowych odbiorców i utrzymanie ich zainteresowania. Czy wiesz, jak przeprowadzić skuteczną kampanię email marketingową? Zastanawiasz się, czy Twoja strategia działa? Bo trzeba przyznać, że przy około 269 miliardach e-maili wysyłanych każdego dnia, o uwagę odbiorców trzeba się dobrze postarać.

Jedną z największych zalet marketingu e-mailowego jest to, że ludzie ciągle używają poczty e-mail. Codziennie 90% dorosłych osób regularnie korzysta ze swojej skrzynki pocztowej. Zasady marketingu e-mailowego zmieniają się w zależności od branży i tego, do kogo kierowany jest przekaz. Zanim jednak przytłoczą Cię ogromne możliwości marketingu e-mailowego, wyjaśnijmy krótko czym w istocie jest email marketing i jak się do niego przygotować. Zwłaszcza, jeśli nie masz mocy przerobowych wolnego czasu i kapitału, aby indywidualnie budować osobiste relacje. Wówczas wiadomość e-mail powinna być Twoim najlepszym przyjacielem marketingowym.

Czym jest mailing reklamowy?

E-mailowa kampania marketingowa polega na wysyłaniu przez firmę wiadomości e-mail do obecnych lub potencjalnych klientów. Udana kampania zachęci odbiorców do podjęcia określonych działań.  Email marketing to nie jest spam. Z drugiej strony nie jest to też osobisty liścik od starego kolegi. To coś pomiędzy. Twoi klienci nie szastają swoimi danymi kontaktowymi. Doceń więc ich ruch i  potraktuj email marketing zarówno jako narzędzie do budowania relacji, jak i pomnażania zysków.

Jak za pomocą poczty e-mail wzmacniać istniejące relacje z subskrybentami i budować nowe, z potencjalnymi klientami? Dostarczając im odpowiednich, cennych informacji. Takich, które pomogą im w realizacji ICH celów. Dokładnie tak. W email marketingu nie chodzi tylko o Ciebie i Twoją firmę. Chodzi o Twojego klienta. Jeśli będziesz się kierować tą złotą zasadą, mało tego, że Twoi klienci będą czytać maile od Ciebie. Będą z niecierpliwością ich oczekiwać.

Polecamy  Wsparcie sprzedaży z doskonałą znajomością klientów

Jak się przygotować do kampanii email marketingowej?

Najbardziej udane kampanie email marketingowe zaczynają się od listy mailingowej. Muszą się na niej znaleźć obecni i potencjalni klienci, którzy są zainteresowani tym, co masz do zaoferowania. Najlepszym sposobem na zbudowanie ukierunkowanej listy e-mailowej jest konwersja odwiedzających witrynę internetową w subskrybentów.

Dla 86% profesjonalistów e-mail jest preferowanym kanałem komunikacji. 60% z nich uważa, że marketing e-mailowy zapewnia dodatni zwrot z inwestycji. Według jeszcze innych danych, w przypadku e-maili B2B współczynniki klikalności są o 47% wyższe niż B2C.

Czy wiesz, że średnio 80% odwiedzających witrynę opuszcza ją na stałe bez zapisywania się do newslettera? Co możesz zrobić, by temu zaradzić? Pewnie już zauważyłeś, że gdy chcesz opuścić jakąś stronę, czasem pojawia się wyskakujące okienko z hasłem w rodzaju: gdzie się spieszysz, nie tak szybko? Oto aktywna próba przekształcenia tych, którzy właśnie zamierzają się ulotnić, w subskrybentów i klientów. Okienka pop-up wykrywają zachowanie użytkowników i pojawiają się właśnie wtedy, gdy ci noszą się z zamiarem opuszczenia witrynyna zawsze. Właściwie zaprojektowane i pojawiające się w odpowiednim momencie „okienka”, mogą znacznie poprawić konwersje.

Email marketing – określ swoje cele

Każda dobra kampania marketingowa zaczyna się od wyznaczania celów. Dokładnie to samo dotyczy e-mail marketingu. Aby przeprowadzić skuteczną kampanię email marketingową, zastanów się, co chcesz osiągnąć. Typowe cele kampanii email marketingowej to:

  • powitanie nowych subskrybentów i przedstawienie im firmy, aby zacząć budować z nimi relacje;
  • zwiększanie zaangażowania w treści i firmę, niezależnie od tego, czy jest to promocja webinaru, czy próba dokonania pierwszej sprzedaży;
  • utrzymywanie i pielęgnowanie istniejących relacji poprzez dostarczanie subskrybentom czegoś, co będzie dla nich cenne;
  • segmentacja subskrybentów, aby wysyłać bardziej ukierunkowane kampanie marketingowe za pośrednictwem poczty e-mail.
Polecamy  Insight konsumencki – jak z niego korzystać?

Na email marketing składają się trzy kluczowe typy wiadomości, są to e-maile:

  • promocyjne, które dotyczą ofert i sprzedaży oraz są autopromocją,
  • relacyjne, w których subskrybenci otrzymują to, co im obiecałeś, na przykład cotygodniowy raport z przygotowania do wejścia na rynek nowego produktu,
  • transakcyjne, które obejmują: potwierdzenia rejestracji subskrybentów, wiadomości powitalne, potwierdzenia zamówienia lub zakupu, potwierdzenia zmiany danych dokonanych przez subskrybentach.

Mailing reklamowy – wady i zalety

Mailing reklamowy ma szereg korzyści. Przyjrzyjmy się kilku wybranym. Po pierwsze jest opłacalny. Jego koszty mogą być dużo niższe niż wielu innych form marketingu, jak np. druk folderów czy reklama w Internecie. Po drugie trafia do osób, które świadomie wybrały otrzymywanie wiadomości e-mail od firmy. Klienci, którzy są naprawdę zainteresowani produktami i/lub usługami, są bardziej zaangażowani. Kolejny plus – wiadomość email ma to do siebie, że jest łatwa do modyfikowania. Możemy wysyłać sam tekst, grafikę lub załączać pliki w zależności od tego, co najlepiej pasuje w danej sytuacji. Zaletami marketingu reklamowego są też skalowalność, personalizacja i segmentacja. Ponadto jest mierzalny – sukces kampanii można ocenić za pomocą narzędzi do analityki internetowej. Pozwala też na oszczędność czasu dzięki automatyzacji niektórych maili, np. powitalnych, i jest przyjazny dla środowiska, gdyż nic nie trzeba drukować.

Aby nie było tak kolorowo, czas przejść do wad mailingu reklamowego. Jednym z potencjalnych problemów, jaki może się pojawić, jest traktowanie go jak spamu, który irytuje konsumentów.  Jeśli firma nie kieruje wiadomości do właściwych osób, odbiorcy mogą usunąć maila lub zrezygnować z subskrypcji. Z kolei źle zaprojektowane maile mogą zostać niedostarczone do odbiorcy. Wiadomości email zawierające w tytule lub treści wiadomości określone słowa kluczowe lub znaki traktowane jako spam prawdopodobnie zostaną odfiltrowane przez oprogramowanie pocztowe i dostawców usług internetowych. Mogą się także pojawić problemy z projektowaniem wiadomości. Konsumenci sprawdzają pocztę na wielu urządzeniach, dlatego mailing reklamowy musi wyglądać dobrze na każdym z nich. Trzeba także pamiętać o rozmiarze załączanych plików. Powinny być wystarczająco małe, aby można je było szybko pobrać. Maile zawierające wiele obrazów mogą ładować się zbyt długo, frustrując odbiorców i sprawiając, że stracą cierpliwość i zainteresowanie.

Polecamy  Inbound marketing – 4 dowody, że to działa

Email marketing – czego unikać

Nie przytłaczaj swoich subskrybentów. Zbyt często wysyłane maile szybko zaczną trafiać do spamu. Zamiast tego lepiej trzymać się ustalonego harmonogramu. Jeśli zapisując się do newslettera użytkownik godził się na jedną wiadomość tygodniowo, powinno być dokładnie tak, jak powiedziałeś. To jest ta częstotliwość, na którą wyraził zgodę i właśnie w takich odstępach spodziewa się dostawać maile od Ciebie. Po drugie komunikuj od początku, już w temacie wiadomości, co się w niej znajduje. Jednocześnie unikaj słów wywołujących spam – inaczej Twoje maile nie trafią do skrzynki odbiorczej. Powstrzymaj się także przed zbyt wczesnym przedstawianiem oferty. Spraw, aby ludzie najpierw poczuli się komfortowo. Niemniej pamiętaj, jaki jest Twój cel i dąż do niego za pomocą wezwania do działania (CTA). Nie może być rozwlekłe i niejasne, Wezwanie do działania powinno odzwierciedlać jedną rzecz, której najbardziej oczekujesz od osób czytających Twoje e-maile.

Chociaż dobry email marketing uwzględnia wiele zasad, najważniejsze jest jedno: traktuj swoich subskrybentów jak ludzi. Jeśli potrzebujesz inspiracji i pomocy w zaplanowaniu efektywnej kampanii email marketingowej wystarczy, że napiszesz jedną wiadomość – do nas.