Soft marketing – definicja
Soft marketing to strategia, która polega na budowaniu emocjonalnych relacji z potencjalnymi klientami poprzez subtelne przekazywanie im pozytywnych doświadczeń związanych z ofertą danej marki. Soft marketing w centrum uwagi stawia przede wszystkim zadowolenie klientów. Obejmuje delikatne techniki budowania trwałych relacji, których kluczem do sukcesu jest dostarczanie odbiorcom określonych wartości – treści edukacyjnych, rozrywki, wsparcia, inspiracji oraz innych cennych informacji, które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na decyzję o zakupie.
W soft marketingu nie chodzi jedynie o szybką i bezrefleksyjną sprzedaż. To długofalowy proces budowania zaufania i lojalności. Celem technik soft marketingu jest stopniowe przywiązywanie klientów do określonej marki oraz budowanie wokół niej społeczności, która odpowiednio pielęgnowana, inspirowana i informowana zmieni się w rzeszę swoistych ambasadorów. Członkowie takiej społeczności będą nie tylko chętniej dzielić się informacjami na temat konkretnych produktów lub usług danej marki, ale także będą odważnie bronić firmy w sytuacjach kryzysowych.
Soft marketing – ciekawostki
Soft marketing działa na potencjalnych klientów stosunkowo mało inwazyjnie, jest zatem chętniej odbierany, a przez to bardziej skuteczny od tradycyjnych form reklamy. Wykorzystując subtelne narzędzia, takie jak marketing treści lub marketing szeptany, soft marketing informuje otoczenie nie tylko o swojej ofercie, ale przede wszystkim o misji i kluczowych wartościach, jakie stawia swojej działalności.
Soft marketing jest skuteczną strategią, zwłaszcza na etapie pozyskiwania nowych klientów. Jego celem jest wywołanie pozytywnych wrażeń związanych z konkretną marką, a przez to namówienie do skorzystania z jej oferty. Co ciekawe, działania soft marketingowe są znacznie tańsze od bardziej tradycyjnych form reklamy. Niewątpliwą zaletą jest także to, że mamy nad nimi znacznie większą kontrolę, dzięki czemu możemy szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków i okoliczności.
Kluczową rolą w soft marketingu odgrywa zarówno pogłębiona analiza potrzeb i preferencji klientów, jak i solidne badania rynku pod kątem aktualnych trendów, szans i zagrożeń. Dzięki temu otrzymujemy precyzyjnie targetowane i idealnie dopasowane komunikaty, których klienci oczekują i pragną. Soft marketing wykorzystuje przy tym wiedzę zaczerpniętą z psychologii społecznej, co pozwala skuteczniej budować zaufanie i lojalność, a czasem wręcz balansować na granicy komfortu klientów.
Soft marketing – informacje, które warto poznać
Efekty soft marketingu najczęściej nie są natychmiastowe, jednak jak pokazuje doświadczenie wielu największych marek, takie długofalowe i subtelne budowanie relacji przynosi ostatecznie znacznie lepsze efekty. Dzięki umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby klientów oraz szybkim reagowaniu na ich aktualne preferencje, jesteśmy w stanie stworzyć naprawdę silne więzi, którym niestraszne nawet chwilowe kryzysy.
Soft marketing obejmuje takie obszary, jak:
- Public Relations,
- content marketing (strona www, media społecznościowe, firmowe blogi),
- optymalizacja treści pod kątem SEO,
- marketing szeptany i systemy rekomendacji,
- marketing automation,
- sponsoring wydarzeń,
- angażowanie się w różnego rodzaju akcje społeczne.
Jednym z ciekawszych narzędzi wykorzystywanych w soft marketingu jest storytelling, czyli budowanie opowieści o marce. Nie od dziś wiadomo, że dobre historie budują zaangażowanie emocjonalne i na dłużej przykuwają uwagę odbiorców.
Soft marketing – podsumowanie
Kluczem do sukcesu soft marketingu jest budowanie wartościowych relacji. Decydując się na tą strategię należy jednak pamiętać, że nie zawsze jest ona odpowiednia dla każdej firmy, na każdym etapie jej rozwoju. Soft marketing wymaga od firmy zaangażowania, czasu, uwagi i odpowiednio prowadzonej komunikacji. Trwałych relacji nie można zbudować organizując jednorazową akcją promocyjną. Soft marketing to bowiem szereg wzajemnie uzupełniających się działań, które kropla po kropli drążą skałę, by trafić do serc i umysłów swoich odbiorców.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku