Services

Public relations Communication strategy Branding Google Ads Positioning of websites Website development

Product offer

Company events Food marketing Marketing communication Graphic design Sales support Online marketing

Consulting offer

Social Media Internal communication Crisis management Employer Branding Reference Marketing Customer Lifetime Value B2B Marketing
return

History of marketing

Historia marketingu, czyli jak ewoluowała reklama

historia marketingu- formy technologii

Marketing jest dziś nieodłącznym elementem działań każdej firmy, która chce się rozwijać i pozyskiwać odbiorców. Nowoczesna reklama wykorzystuje wiele zaawansowanych form i innowacyjnych technologii, jednak wbrew pozorom sam marketing nie jest „wynalazkiem” czasów nowożytnych. Okazuje się, że jego korzenie sięgają zamierzchłych czasów. Jak kształtowała się historia marketingu na przestrzeni wieków?

Historia marketingu – ciekawostki, które musisz znać!

Nie da się wskazać konkretnej daty początków marketingu. W pewnym sensie można jednak powiedzieć, że jego przejawy były obecne jeszcze w czasach starożytnych! Pierwsze próby promowania produktów i usług można znaleźć już w starożytnym Egipcie, gdzie na rynkach wymieniano towary oraz prowadzono handel. W starożytnej Grecji z kolei za marketing odpowiedzialni byli kupcy, którzy starali się przyciągnąć klientów poprzez różnego rodzaju sztuczki i zabiegi. Oczywiście nikt nie nazywał tego wówczas marketingiem, ale jego elementy były zawsze obecne tam, gdzie przejawiała się aktywność ludzi związana z handlem.

W czasach średniowiecza marketing również miał swoje ważne miejsce. Wówczas najchętniej korzystano z metod promocji ustnej, a także ze znaków graficznych czy tablic informacyjnych.

Historia marketingu zaczęła się dawno, ale jego rozwój jako dziedziny nauki i praktyki gospodarczej, przybrał na sile w XIX wieku, kiedy to przemysł oraz rosnąca konkurencja na rynku wymagały od przedsiębiorców nowych metod promocji i sprzedaży. Dostępne były już wówczas konkretne kanały reklamy, jak choćby gazeta, w której firmy zamieszczały informacje o swojej ofercie. To tu dochodzimy do momentu, który zdeterminował rozwój nowoczesnego marketingu.

Historia marketingu – najważniejsze informacje

Pod koniec XIX wieku amerykański przedsiębiorca John Wanamaker otworzył pierwsze grand magazyny w Stanach Zjednoczonych. Biznesmen ten stał się pionierem stosowania reklamy oraz promocji w handlu detalicznym – czasem nazywany jest ojcem marketingu. To on zasłynął znanym stwierdzeniem „Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę, jest zmarnowana, problem w tym, że nie wiem, która połowa”.

Historia marketingu wymaga uwzględnienia jego różnych odłamów. W latach 20. oraz 30. XX wieku rozwijał się również marketing polityczny, wykorzystywany przede wszystkim podczas wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Wówczas zaczęto stosować badania rynkowe oraz analizy zachowań konsumenckich. 

W XX wieku określenie „marketing” zadomowiło się na dobre. Zasadniczo lata 1920–1950 uznaje się za wczesny okres rozwoju marketingu, lata 1950–1980 za etap dynamicznego jego rozwoju, a lata 1980–1990 za okres stabilizacji. Po roku 1990 rozpoczął się czas sukcesywnego, harmonijnego rozwoju tej dziedziny, i tak jest dotąd.

Trzeba podkreślić, że dla rozwoju marketingu szczególne znaczenie miał rozwój mediów – radia i telewizji, a później innych technologii. Oczywiście największy przełom przyszedł wraz z pojawieniem się internetu, a później – mediów społecznościowych. To one wzniosły marketing na zupełnie nowy poziom.

Obecnie marketing jest nieodłączną częścią właściwie każdej działalności biznesowej. Dzięki rozwijającym się technologiom oraz mediom społecznościowym strategie marketingowe są bardzo zaawansowane i obejmują różne obszary, takie jak public relations czy e-commerce.

Summary

Historia marketingu pokazuje, jak dynamicznie rozwijała się ta dziedzina i jak bardzo zmieniała się wraz z rozwojem gospodarczym oraz technologicznym społeczeństwa. Dzisiejszy marketing to obszerna, szczegółowo zbadana dziedzina, która zajmuje się zarówno promocją towarów czy usług, jak i analizą rynku oraz zachowań konsumenckich.

Related entries:

promotion tool, creative agency, branding agency, consulting agency, company vision, agency 360, strategic consulting, product strategy, strategic plan, business strategy

Do you need help with your business development?

Bartosz Zieliński

Bartosz Zieliński Managing director

+48 665 379 071
b.zielinski@commplace.pl
Call me Log in Contact