Definicja
Reklama kontekstowa to forma reklamy dostosowana do konkretnego kontekstu i skierowana do określonej grupy odbiorców. Ten rodzaj reklamy doskonale współgra z treścią strony, na której jest prezentowana, wzbudzając zainteresowanie użytkowników. Najczęściej przyjmuje formę banerów lub linków tekstowych.
Reklama kontekstowa – ciekawostki, które musisz znać!
Reklama kontekstowa jest bardzo dobrze dopasowana do treści witryny. Jak to się dzieje? Wszystko dzięki wykorzystaniu algorytmów, dokładnie analizujących znajdujące się tam treści, a następnie wybierających pasujące do nich reklamy. W praktyce wygląda to tak, że przeglądając stronę o aktywności fizycznej, możemy na niej ujrzeć reklamę np. odzieży sportowej.
Reklama kontekstowa wyświetla się tylko wybranych użytkownikom. O tym, którzy to będą, zadecyduje sam system, a zrobi to na podstawie kontekstu wpisywanych przez nich zapytań w wyszukiwarce internetowej oraz historii przeglądanych stron. Reklama kontekstowa jest zatem ściśle związana z zainteresowaniami danego użytkownika. Dużą role odgrywają boty, które skanują strony internetowe pod kątem wybranych fraz kluczowych, a następnie dobierają do nich konkretne reklamy.
Reklama kontekstowa – najważniejsze informacje
Gdzie można spotkać się z reklamą kontekstową? Po pierwsze w wyszukiwarce Google. Tego typu reklamy możemy ujrzeć zarówno przed, jak i za wynikami wyszukiwania, najczęściej jednak znajdziemy je na samej górze strony. Reklamy kontekstowe często widzimy także w witrynach partnerskich Google, najpopularniejsza z nich to YouTube.
Możemy wyróżnić dwa główne „style” działania reklamy kontekstowej. Po pierwsze korzystanie z danych konta Google. Przy zakładaniu takiego konta każdy użytkownik udziela dobrowolnej zgody na dostęp do informacji o sobie. Można tam znaleźć nie tylko dane o obecnej lokalizacji, w której się znajduje, ale także informacje takie jak wiek, płeć, czy stan cywilny. Tym sposobem indywidualnie dopasowane reklamy docierają do odpowiedniej osoby. Drugi sposób to pliki Cookies, powszechnie zwane ciasteczkami. W plikach tych zapisywane są istotne dla reklamodawców dane dotyczące podejmowanych w przeszłości decyzji zakupowych i zainteresowaniach użytkowników, które pomagają w tworzeniu dla nich spersonalizowanych ofert reklamowych.
Mówiąc o reklamach kontekstowych, warto zaznaczyć, że istnieje kilka różnych typów tego rodzaju kampanii. Przede wszystkim mogą one przybierać formę reklam tekstowych, które składają się z fragmentu tekstu zawierającego najczęściej tytuł, opis i link. Kolejną odmianą jest reklama tekstowo-graficzna, prezentowana w postaci atrakcyjnego banneru z grafiką. Ponadto istnieją także reklamy wideo, czyli treści pochodzące z krótkich filmików, oraz kampanie reklamowe dostosowane specjalnie do wyświetlania w aplikacjach mobilnych.
Reklama kontekstowa wyświetlana jest u danej osoby pod warunkiem, że spełni ona założone kryteria. Może być to na przykład wiek użytkownika, ale także jego zainteresowania. To drugie kryterium może działać na bardzo szeroką skalę i promować produkty z wielu dziedzin. Duże znaczenie ma także lokalizacja. Kierując się tym kryterium można wyświetlać oferty np. lokalnych przedsiębiorców. Wpływ na pojawienie się reklamy kontekstowej może mieć także pora dnia. Wówczas inna reklama wyświetli się w godzinach porannych, a co innego algorytm zaoferuje użytkownikom sieci wieczorem.
Podsumowanie
Reklama kontekstowa wyróżnia się najlepszym dopasowaniem przekazu do adresata. Wszystko dzięki temu, że jej odbiorcy dobierani są na podstawie ich własnych wyników wyszukiwania. Najważniejszym zadaniem reklamy kontekstowej jest zwiększenie sprzedaży. Można się nią także posłużyć do rozpowszechniania informacji o wprowadzaniu na rynek zupełnie nowego produktu, czy usługi, promowania jakiegoś wydarzenia, jako formę remarketingu oraz stałe zwiększanie świadomości danej marki. Wyświetlanie się reklam kontekstowych pomaga także w pozyskiwaniu nowych leadów i budowaniu bazy klientów. Wszystko to wpływa na sprzedaż i większe zainteresowanie produktem, usługą lub całą marka.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku