Działalność w internecie ma duże znaczenie w prowadzeniu biznesu. Internet to potężne medium, które daje przedsiębiorcom mnóstwo możliwości. Przede wszystkim umożliwia dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, daje szansę na zbudowanie silnych więzi z odbiorcami (więzi opartych na zaufaniu i lojalności), a dzięki temu ułatwia osiąganie spektakularnych wyników. Dlatego ważne jest, żeby dbać o działania wizerunkowe w internecie. Jak zbudować pozytywny wizerunek w sieci? I jak go utrzymać?
- Dlaczego warto inwestować w działania wizerunkowe w internecie?
- Działania wizerunkowe – zaplanuj strategię e-PR
- Przede wszystkim strona internetowa
- Social media to potęga wizerunkowa
- Skuteczne działania wizerunkowe – nawiąż współpracę z influencerami
- Nie zapomnij o monitorowaniu internetu
- Działania wizerunkowe w mediach społecznościowych
Obecnie sama reklama nie wystarczy. Dzisiejszy odbiorca chce czegoś więcej. Chce ciągłego kontaktu z marką. Potrzebuje nieustannych aktualizacji. W dobie mocno rozwiniętych, i tak naprawdę wciąż pędzących do przodu, technologii trzeba przyłożyć szczególną wagę do działań wizerunkowych w internecie. Dlaczego?
Dlaczego warto inwestować w działania wizerunkowe w internecie?
To, jak firmę postrzegają odbiorcy, ma ogromny wpływ na jej ostateczny sukces. Przedsiębiorstwo, które wypracowało sobie pozytywny wizerunek i dba o to, żeby go utrzymać, ma większe szanse na to, by zostać liderem w branży. Dobra reputacja w internecie może przełożyć się na:
- wzrost sprzedaży oferowanych produktów lub usług, a w konsekwencji generowanie wyższych zysków,
- szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek,
- zdobycie zaufania konsumentów i zbudowanie silnych relacji z klientami,
- osiągnięcie mocnej pozycji na rynku i zdobycie przewagi konkurencyjnej,
- wypracowanie stabilności finansowej i zmniejszenie ryzyka powstania sytuacji kryzysowych.
Co więcej, starannie prowadzone działania wizerunkowe w internecie to szansa na wzbudzenie zainteresowania i zatrudnienie wartościowych, doskonale wykwalifikowanych pracowników, którzy przyczynią się do zrównoważonego rozwoju firmy.
Działania wizerunkowe – zaplanuj strategię e-PR
Każde działanie w biznesie musi opierać się na porządnej, starannie przygotowanej strategii. Strategia wyznaczy ścieżkę, którą przedsiębiorstwo ma kroczyć, by osiągać założone cele i odnosić sukcesy. Ponadto pozwoli uniknąć niepotrzebnych błędów, które mogłyby negatywnie odbić się na całej działalności firmy.
W tworzeniu strategii wizerunkowej w internecie warto wykorzystać narzędzia i metody public relations. E-PR, inaczej określany PR internetowym, to kształtowanie stosunków firmy z otoczeniem poprzez internet. Celem e-PR jest komunikacja z odbiorcami, budowanie pozytywnego wizerunku firmy lub konkretnych produktów marki, wykształcenie rozpoznawalności marki wśród internautów.
W strategii e-PR należy zawrzeć:
- cele krótko- i długoterminowe, jakie firma chce osiągnąć,
- charakterystykę grupy docelowej – profil klienta zawierający jego cechy, dane demograficzne, zainteresowania, preferencje, wartości, którymi się kieruje,
- plan komunikacji – narzędzia, które marka będzie wykorzystywać w swoich działaniach wizerunkowych (np. strona internetowa, Instagram), zasady, język i formę komunikacji,
- charakterystykę elementów identyfikacji wizualnej.
Chcesz wzmocnić wizerunek swojej firmy?
Skorzystaj z pomocy naszych doświadczonych specjalistów!
Przede wszystkim strona internetowa
Co radzi agencja PR? Podstawowym narzędziem do kreowania wizerunku w internecie jest strona internetowa. Jest to wizytówka marki, wirtualna siedziba firmy, więc powinna być przejrzysta, atrakcyjna dla odbiorcy, na swój sposób interesująca. Szablon i content strony należy dopasować do polityki wizerunkowej firmy. Witryna WWW jest bowiem elementem identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Domeną powinna być nazwa marki, na stronie warto umieścić logo, a tworzone treści utrzymać w określonej kolorystyce i formie.
Kluczowe znaczenie w kontekście popularności strony w internecie ma odpowiednie pozycjonowanie. Optymalizacja witryny pod kątem SEO zapewni jej dobrą widoczność w wynikach wyszukiwarek. Dzięki temu firma będzie mieć szansę na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów.
Social media to potęga wizerunkowa
Popularny wśród młodzieży tekst „jak Cię nie ma social mediach, to nie istniejesz” z powodzeniem można wykorzystać w odniesieniu do marek. Obecnie ciężko o zdobycie dużego rozgłosu i spektakularne sukcesy na rynku bez działań w mediach społecznościowych. Tak, działań – bo sama obecność nie wystarczy.
Dziś liczą się działania – w prowadzenie mediów społecznościowych trzeba się zaangażować. Stworzenie i utrzymanie pozytywnego wizerunku marki w social media to niełatwe zadanie. Aby działania wizerunkowe przyniosły oczekiwane efekty, muszą spełniać kilka warunków.
Autentyczność
Wizerunek zbudowany na kłamstwie jest kruchy, łatwo go zburzyć. Prawda zawsze prędzej czy później wychodzi na jaw. Publikowanie fałszywych informacji i kreowanie marki na inną niż jest w rzeczywistości to najprostsza droga do utraty zaufania klientów, co może negatywnie odbić się na funkcjonowaniu firmy. Działania wizerunkowe w internecie muszą być wiarygodne. Szczerość popłaca!
Regularność
Internet nigdy nie śpi. Działanie w social mediach opiera się na ciągłym aktualizowaniu feedu, udostępnianiu ciekawych treści i odpowiadaniu na komentarze/wiadomości. Regularne publikacje to szansa na to, żeby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zbudować silne więzi z nimi, oparte na zaufaniu i lojalności.
Atrakcyjność
Tworzone posty powinny wzbudzać ciekawość odbiorców. Firma, która działa w sposób nieszablonowy, wyróżnia się na tle konkurencji, ma większe szanse na to, by odnieść spektakularny sukces. Celem internetowej działalności każdej marki powinno być stworzenie wciągającej, fascynującej historii. Historii, którą ludzie będą chętnie udostępniać.
Skuteczne działania wizerunkowe – nawiąż współpracę z influencerami
W działaniach wizerunkowych w internecie można wykorzystać influencer marketing. Współpraca z twórcami internetowymi to świetny sposób na wsparcie procesu budowania świadomości i kreowania pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. Influencer marketing pozwala dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców i dzięki temu umożliwia generowanie znakomitych zysków.
Influencerzy poprzez swoje social media jest w stanie wpłynąć na decyzje swoich fanów – obserwatorzy im ufają, utożsamiają się z nimi. Współpraca z twórcami internetowymi to sposób na to, aby być bliżej swoich odbiorców – wykreować swoją markę na bardziej ludzką, taką, która jest pośród fanów.
Nie zapomnij o monitorowaniu internetu
Budowanie wizerunku w internecie to proces ciągły, który trzeba nieustannie kontrolować. Kluczem do sukcesu jest świadome monitorowanie internetu pod kątem wzmianek dotyczących firmy – zarówno pozytywnych, jak i neutralnych i negatywnych. Monitoring mediów społecznościowych i stron internetowych daje pełny ogląd na to, jak firma jest postrzegana na zewnątrz.
Ciężko monitorować internet na własną rękę. Warto wykorzystać do tego specjalne, intuicyjna narzędzia. Narzędzia szybko i skutecznie wyszukują wzmianki o firmie, dokładnie analizują wszelkie przekazy i umożliwiają błyskawiczną reakcję w sytuacji zagrożenia, która mogłaby doprowadzić do kryzysu wizerunkowego.
Do popularnych narzędzi służących do monitoringu internetu zaliczymy: Brand24, SentiOne, NepoleonCat, czy też Hootsuite.
Przemyślane działania wizerunkowe w internecie jeden krok bliżej do spektakularnego sukcesu firmy na rynku. Nie ulega żadnej wątpliwości, że każdy przedsiębiorca powinien uwzględnić e-PR w strategii rozwoju swojej marki.
Media społecznościowe to skuteczne narzędzie w kształtowaniu wizerunku w internecie. Dzięki nim można w prosty i zarazem szybki sposób dotrzeć do klientów. Można komunikować się z nimi a także pozytywnie utrwalać się w ich świadomościach. Budowanie wizerunku w social mediach to proces długotrwały, który wymaga odpowiedniej strategii.
Działania wizerunkowe w mediach społecznościowych
Działania wizerunkowe w internecie powinny być świadome:
- oparte na jasnych zasadach,
- w pełni dopasowane do celu i specyfiki danej firmy oraz jej grupy docelowej.
Twoje działania w social mediach nie są skuteczne?
Wiemy jak to zmienić.
Pierwszym etapem kształtowania wizerunku firmy w internecie jest przygotowanie przede wszystkim spójnego, ale także atrakcyjnego wizualnie profilu w mediach społecznościowych.
Na profilu powinny znaleźć się m.in.:
- logo i nazwa firmy,
- opis działalności,
- wartości, którymi się kieruje,
- inne elementy identyfikacji wizualnej i kultury przedsiębiorstwa.
Działania wizerunkowe w social mediach powinny opierać się na:
- regularności – internauci lubią, gdy coś się dzieje, dlatego marka, która chce utrzymać zainteresowanie swoich odbiorców, powinna zadbać o systematyczność publikacji w social mediach,
- autentyczności – kreowane treści powinny być szczere, zgodne z wizją i misją firmy; brak autentyczności to ryzyko utraty zaufania odbiorców,
- zaangażowaniu – największe szanse na sukces wizerunkowy w mediach społecznościowych mają te firmy, które w pełni angażują się w tworzenie treści, udzielają swoim odbiorcom odpowiedniego feedbacku, dbają o ich potrzeby i stawiają na budowę długofalowych relacji z klientami opartych na wzajemnym zaufaniu.
W działaniach wizerunkowych w mediach społecznościowych liczy się elastyczność, czyli umiejętność dopasowania przekazów do danej sytuacji. Przedsiębiorca powinien stale monitorować social media, dostosowywać strategię wizerunkową do zmieniających się trendów a także odpowiednio szybko reagować na sytuacje kryzysowe. Dzięki temu osiągnie sukces!