Usługi

Public Relations Strategia komunikacji Branding Google Ads Pozycjonowanie stron Tworzenie stron www

Oferta produktowa

Eventy firmowe Food marketing Komunikacja marketingowa Projektowanie graficzne Wsparcie sprzedaży Online marketing

Oferta konsultingowa

Social Media Komunikacja wewnętrzna Zarządzanie kryzysowe Employer Branding Marketing referencyjny Customer Lifetime Value Marketing B2B
powrót

Ścieżka zakupowa klienta

Ścieżka zakupowa klienta – jak prowadzić go do celu?

ścieżka zakupowa klienta

Definicja

Ścieżka zakupowa klienta to w obecnych czasach, kiedy rozwój e-commerce jest na tak wysokim poziomie, niezwykle ważny element procesu sprzedaży. Ścieżka zakupowa klienta to rodzaj przebytej przez każdego klienta drogi – już od momentu samego zainteresowania się danym produktem, aż do czasu jego zakupu.

Ścieżka zakupowa klienta – ciekawostki, które musisz znać!

Zakup produktu to ostatni etap ścieżki zakupowej klienta. Zanim to nastąpi, nabywca musi wcześniej przebyć drogę, która czasem będzie prostsza, a czasem nieco bardziej skomplikowana. Dobra wiadomość jest taka, że możemy mu w tym pomóc. Klient w czasie dokonywania decyzji o zakupie sam często dopiero poznaje niektóre swoje potrzeby. Wybiera pomiędzy różnymi markami, sprawdza opinie i komentarze na temat produktów. Dlatego oferta powinna być skonstruowana w taki sposób, by klient czuł, że jest ona dedykowana specjalnie dla niego.

Dzięki śledzeniu ścieżek zakupowych swoich klientów zdobywamy niezbędną wiedzę o ich poczynaniach, a tym samym – poprawiamy skuteczność swojej sprzedaży w Internecie. Ma to obecnie ogromne znaczenie, głównie ze względu na coraz większą skalę konkurencji. Dokładna znajomość ścieżki zakupowej klienta może znacznie zwiększyć szansę na dokonanie udanej transakcji. Śledzenie ścieżki zakupowej klienta pomaga także eliminować zjawisko, jakim jest porzucanie koszyka. Jakie są najczęstsze powody takiego postępowania? To m.in. zbędne formalności przy zakupie, zbyt wysokie koszty przesyłki, podejrzana forma płatności, a także zbyt długi czas realizacji zamówienia a nawet…wczytywania strony

Ścieżka zakupowa klienta – najważniejsze informacje

W zależności od rodzaju sprzedawanego produktu czy usługi, możemy mieć do czynienia z różnymi rodzajami ścieżek zakupowych klienta. Na czym polega ten proces u danej osoby? Po pierwsze bardzo ważnym etapem jest sama świadomość potrzeby zakupu konkretnej rzeczy. Następnie rozważana jest możliwość jej zakupu. Kiedy klient się na to zdecyduje, w kolejnym kroku dokonuje oceny, czy zakup był mu naprawdę potrzebny, a jeśli tak – to czy spełnia jego oczekiwania. Dlatego ścieżka zakupowa klienta może czasem rozpocząć się na długo przed tym, nim dana rzecz zostanie wpisana w wyszukiwarce internetowej. Niezwykle cenny z punktu widzenia klienta jest dostęp do wszelkich informacji o produkcie, które powinny być jasne i czytelne, by ułatwić mu podjęcie decyzji. Także sam etap dokonywania zakupu nie powinien być niczym zaburzony. Ułatwienie tego procesu – od przejrzystej oferty po bezproblemową dostawę i ewentualny zwrot – to podstawa satysfakcji klienta.

Warto mieć świadomość, że jednym z ważniejszych etapów ścieżki zakupowej klienta jest wybór marki produktu. Dlatego jej świadome budowanie ma niebagatelne znaczenie. Znane i cenione marki wybierane są zdecydowanie częściej niż pozostałe, dlatego każdy sprzedawca powinien poświęcić sporo uwagi na jej promowanie. Budowanie świadomości własnej marki w dużej mierze polega na znalezieniu odpowiedniej grupy docelowej i skierowaniu w jej kierunku konkretnych działań.

Ścieżka zakupowa klienta kończy się sfinalizowanym zakupem, jednak bardzo ważne jest także to, by utrzymać relacje z pozyskanym już klientem. Dlatego pomimo pomyślnie zakończonej transakcji warto kontynuować „znajomość”. Pozyskiwanie stałych klientów jest bardziej opłacalne niż poszukiwanie nowych, dlatego warto przygotować dla nich specjalne oferty rabatowe oraz zniżki i przy pomocy sprawnego marketingu oferować je w odpowiednim czasie.

Podsumowanie

Ścieżka zakupowa klienta powinna dostarczać tylko pozytywnych doświadczeń. Tym sposobem zbudujemy relację opartą na zaufaniu i lojalności, co w efekcie może skutkować zdobyciem stałego odbiorcy. Bardzo ważne, by nic nie zaburzyło drogi, jaką pokonuje klient w celu zakupu konkretnej rzeczy, dlatego oferta powinna być pełna, zawierać wszystkie niezbędne informacje, a sam proces zakupu – szybki i intuicyjny.  

Powiązane hasła:

plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku

Potrzebujesz pomocy w rozwoju biznesu?

Bartosz Zieliński

Bartosz Zieliński Dyrektor Zarządzający

+48 665 379 071
b.zielinski@commplace.pl
Zadzwoń Zaloguj się Kontakt