RTB marketing – definicja
RTB marketing (Real Time Bidding marketing), to zaawansowany model zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej w internecie oparty na licytacjach. Istotą RTB marketingu jest skuteczne dotarcie do konkretnej grupy docelowej oraz precyzyjny dobór formy reklamy w określonym miejscu i czasie.
W RTB marketingu każde wyświetlenie danej reklamy w internecie jest licytowane w czasie rzeczywistym. Kluczowym aspektem tego procesu jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii zakupu reklam z wykorzystaniem algorytmów przetwarzających dużą ilość danych o użytkownikach sieci. RTB marketing wykorzystuje rozbudowany ekosystem, który umożliwia reklamodawcom i wydawcom skuteczne i efektywne współdziałanie.
RTB marketing pomaga właściwie zarządzać dostępnymi zasobami. Pozwala na targetowanie oraz optymalizację kampanii marketingowych i w odróżnieniu od tradycyjnych metod zakupu mediów, pozwala na pełną kontrolę nad dopasowaniem przekazu reklamowego do aktualnych potrzeb grupy docelowej i możliwości firmy.
RTB marketing – ciekawostki
Proces RTB marketingu rozpoczyna się z chwilą wejścia użytkownika na daną stronę internetową. Algorytmy zaczynają dokładnie go prześwietlać i zbierać dane dotyczące np. lokalizacji i historii przeglądanych treści. Na tej podstawie podmioty zainteresowane licytacją decydują, czy chcą w stanie „zawalczyć” o uwagę tego użytkownika i wziąć udział w aukcji, której celem jest konkretne miejsce reklamowe na konkretnej stronie internetowej. Oczywiście, im bardziej wartościowy profil użytkownika, tym wyższe stawki proponują licytujący. Wygrywa ten, kto zaproponuje najwyższą kwotę, a jego reklama jest natychmiastowo wyświetlana na ekranie konkretnego użytkownika. Co ciekawe, cały proces trwa ułamek sekundy.
Skuteczna kampania w ramach RTB marketingu powinna zawierać dokładnie zdefiniowaną grupę docelową, która będzie w pełni odpowiadała celom kampanii. Kreacje reklamowe powinny być idealnie dostosowane do preferencji użytkowników sieci i skutecznie przyciągać ich uwagę. RTB marketing wymaga ciągłego monitorowania efektów kampanii i dokonywania szybkich zmian, jeżeli skuteczność kampanii okazuje się niewystarczająca.
RTB marketing – informacje, które warto poznać
Wyróżniamy następujące rodzaje RTB marketingu:
- Open RTB – oparty na otwartym protokole pozwalającym na integrację różnych platform reklamowych,
- Private Marketplace – zamknięty rynek reklamowy, dostępny tylko dla wybranych reklamodawców,
- Programmatic Direct – możliwość zakupu miejsca reklamowego bezpośrednio od wydawcy,
- Automated Guaranteed – automatyczna możliwość zakupu miejsca reklamowego bezpośrednio od wydawcy.
RTB marketing zapewnia skuteczne dotarcie do odbiorców odpowiadających konkretnym kryteriom targetowania. Pozwala dynamicznie i elastycznie reagować na pojawiające się trendy oraz stale zmieniające się preferencje klientów. Planując działania w ramach RTB marketingu zawsze należy mieć świadomość, że użytkownicy mają możliwość blokowania wyświetlania tego typu reklam, a o umiejscowieniu naszych reklam decyduje algorytm, a nie my sami.
W ramach RTB marketingu możemy wykorzystywać m.in. takie narzędzia jak:
- dynamiczne reklamy dostosowane do konkretnych preferencji użytkowników,
- remarketing ukierunkowany na klientów, którzy wcześniej odwiedzili już naszą stronę internetową,
- retargeting, czyli ponowne dotarcie do użytkowników, którzy wcześniej podjęli interakcję z naszą reklamą, ale nie dokończyli procesu zakupu,
- look like targeting – ukierunkowanie reklam na użytkowników podobnych do naszych aktualnych klientów,
- geolokalizacja, czyli wyświetlanie reklam użytkownikom znajdującym się w określonej lokalizacji np. kraju, mieście lub ulicy.
RTB marketing – podsumowanie
RTB marketing to zaawansowana strategia reklamowa oparta na dynamicznym licytowaniu i pełnej automatyzacji procesu zakupu powierzchni reklamowej w internecie w czasie rzeczywistym. Pozwala reklamodawcom dotrzeć do konkretnego profilu użytkownika i efektywniej wykorzystać budżet reklamowy.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku