Nawigacja

Gdzie reklamować firmę, by zdobyć klientów?

Pozyskiwanie klientów

Do agencji marketingowych właściciele firm często zgłaszają się, gdy wszystko inne już zawiodło. Oczekują szybkich rezultatów, bo zależy im na nowych klientach. Podpowiadamy wówczas, gdzie reklamować firmę, by przyniosło to maksymalny efekt bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów. 

Czego się dowiesz z artykułu?

Wybór odpowiednich kanałów reklamowych jest kluczowy, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i zyskać przewagę konkurencyjną. Czym kierować się przy wyborze miejsca, gdzie reklamować firmę? Gdzie nie reklamować firmy? Czy mix marketingowy to dobry pomysł? Gdzie reklamować firmę online? Jak skutecznie reklamować firmę? Marketing lokalny – gdzie reklamować firmę? Darmowa reklama – czy to możliwe?

Te pytania często pojawiają się w głowach przedsiębiorców online. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na nie wszystkie i dostarczyć praktycznych wskazówek, które pomogą Ci wybrać najlepsze miejsca do reklamy Twojej firmy. Zanurzmy się w świat skutecznej reklamy i odkryjmy, jak osiągnąć sukces w marketingu.

Spis treści:

Warto na początek usystematyzować kanały, za pomocą których możesz powiedzieć światu o swojej działalności. Można to robić off-line (np. na billboardach, w telewizji, prasie itd.) i online – np. poprzez social media i content marketing. Każde z tych miejsc to tak naprawdę osobny temat, jeśli chodzi o to, gdzie reklamować firmę. Przykładowo reklama radiowa może mieć formę ogólnopolskiej kampanii. Może jednak oznaczać również reklamę sponsorską przed lokalnym wydaniem prognozy pogody.  

Jeśli prowadzisz firmę lokalnie, tam, gdzie nadaje miejscowa stacja, to zyskasz powszechną rozpoznawalność, umieszczając swoją reklamę przed audycją, która jest nadawana niemal co godzinę. Jednocześnie koszty będą naprawdę niewielkie. Istnieją też pomysły reklamowanie firmy, które wymykają się klasyfikacjom. Tak jest np. z ambasadorami firm, którzy mogą działać w sieci lub poza nią. Podobnie jest z targami, warsztatami, eventami, które zazwyczaj odbywały się na żywo, ale ostatnio mogą mieć miejsce również w internecie. 

Czym kierować się przy wyborze miejsca, gdzie reklamować firmę? 

Podjęcie decyzji o tym, gdzie reklamować firmę, powinno być poprzedzone audytem marketingowym. Dzięki temu wiesz, jakie obecnie ponosisz wydatki na reklamę, co działa a co nie. Bardzo dobrym pomysłem jest przeprowadzenie badań opinii wśród klientów. Nie muszą to być drogie badania focusowe. Nawet lepiej, gdy przy okazji finalizacji zakupów czy w trakcie pierwszej rozmowy po prostu zapytasz: skąd dowiedział się Pan/Pani o naszej firmie? Zbieraj takie dane, bo dzięki nim za darmo poznasz odpowiedź na to zasadnicze pytanie.  

Bardzo często zdarza się, że przedsiębiorcy są zaskoczeni odpowiedziami respondentów. Inwestują w drogie i prestiżowe kanały komunikacji marketingowej, jak telewizja czy reklamy w prasie ogólnopolskiej. Tymczasem może się okazać, że większość klientów przychodzi z polecenia lub dlatego, że…sklep ma ładną witrynę…Wówczas lepiej wzmocnić te atuty i postawić na marketing referencyjny czy plakaty na mieście niż przeinwestowywać w coś, co nie przyniesie efektu. Dopóki nie wiesz na pewno, co działa na Twoich klientów, lepiej powstrzymać się z radykalnymi decyzjami dotyczącymi tego, gdzie reklamować firmę. 

Gdzie nie reklamować firmy? 

Zastanawiając się, gdzie reklamować firmę, warto porzucić stereotypy i stare rozwiązania. Nie ma znaczenia, jak nietypowy wydaje się pomysł na marketing przedsiębiorstwa – o ile dzięki niemu zarabiasz. Być może pamiętasz, że w szkołach podstawowych rozdawano kiedyś kupony do wesołego miasteczka. Dzięki nim dziesiątki uczniów prosto z lekcji szło na karuzelę czy do domu strachów. Może się wydawać, że to absurdalny pomysł na reklamę działalności. Jednak to działało, bo do takich miejsc i tak chodzą tylko okoliczne dzieci.  

Analogicznie, jeśli zastanawiasz się nad sposobami i miejscem zamieszczenia reklamy, to pamiętaj, by docierać wyłącznie tam, gdzie są Twoi klienci. Jeśli to gospodynie domowe, to dotrzesz do nich reklamą w telewizji, mediach społecznościowych i w centrach handlowych. Zrezygnuj natomiast z form reklamy, które na pewno do nich nie dotrą. Chodzi nie tylko o kanał komunikacji marketingowej, ale i o porę emisji czy formę. Nie skreślaj jednak żadnej platformy z góry.  

Niektóre pomysły na to, gdzie reklamować firmę, mogą wydawać się przestarzałe lub nieefektywne. Marketerzy na całym świecie stosują je jednak dlatego, że przynoszą im doskonałe rezultaty. Chodzi np. o mailing reklamowy, telemarketing lub prasę. Skoro korzystają z nich największe światowe marki, dlaczego też z nich nie skorzystać? Zanim zdecydujesz się na określoną formę reklamy, sprawdź statystyki, a dowiesz się, czy to działa. 

Czy mix marketingowy to dobry pomysł?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest własny mix marketingowy. Jest to określenie na zestaw strategii skrojonych indywidualnie do potrzeb Twojej firmy. Większość firm korzysta z wielu różnych kanałów komunikacji jednocześnie. Nike to najpopularniejsza marka na Instagramie, ale to nie znaczy, że rezygnuje z reklamy na przystankach czy z organizacji eventów. Wręcz przeciwnie – dzięki różnorodności kanałów występuje efekt synergii.

Pamiętaj też, że Twoi klienci potrzebują wielu touchpointów, nim podejmą decyzję o zakupie. Zanim zadecydujesz, gdzie reklamować firmę, zadbaj, by mogli zetknąć się z marką off-line i on-line, o różnych porach, w różnorodnych kontekstach.  

Gdzie reklamować firmę on-line? 

Forbes podaje, że w 2020 roku ludziom udało się przeczytać w sieci dwukrotnie więcej contentu niż rok wcześniej. To oznacza, że warto inwestować w strategie contentowe. Dzięki nim nie musisz wprost reklamować firmy. Wystarczy, że opiszesz problem i rozwiązanie, dodając do tego linki do sklepu, reklamę natywną lub zdjęcie.  

Jeśli chodzi o media społecznościowe, to mieszkaniec USA statystycznie spędza w nich 2,6 h dziennie, a Europy – 1,15 min dziennie. Jeśli wiesz, gdzie „przebywają” w sieci najchętniej Twoi klienci, to już wiesz, poprzez którą platformę najłatwiej do nich dotrzeć. Kolejne narzędzie, z którego korzysta chyba codziennie każdy, to wyszukiwarka. Sprawdź, jakie pytania zadają osoby, do których chcesz dotrzeć. Następnie skieruj do nich kampanię  content marketingową, płatne reklamy lub stronę internetową zoptymalizowaną pod to hasło.  

Pozostając przy tym, gdzie reklamować firmę on-line warto wspomnieć, że wyszukiwań na telefonach z każdym rokiem przybywa, a coraz mniej uwagi pochłaniają komputery stacjonarne. To także pozwoli Ci zadecydować czy reklamować się w aplikacjach, czy raczej w desktopowych wersjach wyszukiwarek. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, to zapraszamy do kontaktu z Commplace. Pomożemy też przeprowadzić audyt wcześniejszych działań i odpowiedzieć na pytanie o to, gdzie i jak się pokazać, by jak najszybciej zobaczyć pierwsze efekty. 

Zastanawiasz się gdzie i jak reklamować firmę?

Wiemy, jak robić to skutecznie.

Jak skutecznie reklamować firmę?

Promocja firmy w sieci jest złożonym i wieloetapowym procesem. Inaczej promują się przedsiębiorcy, którzy już jakiś czas istnieją na rynku. Inne działania musi podjąć firma, która dopiero chce na nim zaistnieć. Pierwszym i podstawowym krokiem, jaki wykonuje każdy, jest określenie grupy docelowej. Kiedy już wiesz, do kogo chcesz skierować reklamę, w oparciu o te informacje możesz przygotować plan działania.

Dzisiaj, aby zaistnieć w sieci, musisz mieć swoją witrynę. Nie ma znaczenia w jakiej branży działasz. Tak samo sklep obuwniczy, jak i usługi szewskie są w stanie czerpać z niej ogromnie korzyści. Warunek jest jeden: strona musi być dopracowana. Nie możesz zaniedbać żadnego elementu, bo każdy z nich jest ważny. Merytoryczne treści, które zawierają frazy kluczowe i pozwalają lepiej się pozycjonować witrynie, świeża i przejrzysta szata graficzna, która nie odstrasza użytkowników tuż po wejściu, a to wszystko w zgodzie ze standardami UX, czyli przyjaznych dla przeglądającego. Każda z tych rzeczy jest ważna, jeśli chcesz skutecznie reklamować się w sieci.

Z własną stroną internetową wiąże się też pozycjonowanie. Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że na Twoją stronę trafi kolejny użytkownik. Pozycjonowanie stron jest działaniem długoterminowym. Potrzeba czasu, aby zauważyć pierwsze efekty, ale warto na nie poczekać, bo to jeden ze skuteczniejszych sposobów na generowanie ruchu, a tym samym zyskanie nowych klientów. Oczywiście nawet pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania nie zagwarantuje Ci nowych transakcji, jeśli strona nie jest dopracowana, ale o tym wspominaliśmy już wyżej.

Świetnym sposobem na reklamę jest prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Możesz działać tylko w jednym serwisie albo aktywnie udzielać się na wszystkich. Wiele zależy od tego, ile masz czasu, aby prowadzić sociale lub od budżetu, który planujesz przeznaczyć na zatrudnienie profesjonalisty. Nie ulega jednak wątpliwości, że media społecznościowe mogą być fantastycznym uzupełnieniem dla własnej strony internetowej. To dlatego, że pełnią nie tylko funkcję informacyjną, ale pozwalają na utrzymanie kontaktu z klientami. Zbudowanie zaangażowanej społeczności pozwoli Ci pozyskać wiernych klientów, którzy zawsze chętnie do Ciebie wrócą.

Marketing lokalny – gdzie reklamować firmę?

Marketing lokalny rządzi się nieco innymi prawami. Teoretycznie nic nie stoi nie przeszkodzie, aby działać dokładnie tak samo, jak w przypadku marketingu globalnego. Ale jest kilka istotnych kwestii, o których nigdy nie powinieneś zapominać. Mowa tutaj oczywiście o reklamowaniu się w tych miejscach, które pozwalają wydobyć potencjał z lokalnej działalności. I pojawianiu się tam, gdzie klienci najczęściej będę Cię szukać.

Absolutną podstawą jest GMF (wizytówka Google Moja Firma). Wizytówka sprawi, że Twoja firma pojawi się w lokalnych wynikach wyszukiwania i Featured Snippet (czyli odpowiedzi od Google). Dodając swoją firmę do GMF pojawisz się również na mapach. Klient będzie mógł szybko wyznaczyć trasę dojazdu czy sprawdzić dokładną lokalizację. Wizytówka Google świetnie sprawdza się w przypadku wszystkich miast. Jednak im mniejsze, tym lepiej dla Ciebie, bo i konkurencja nie będzie duża. Na wizytówce znajdują się wszystkie podstawowe dane, które mogą być przydatne dla klientów: adres, numer telefonu, odnośnik do witryny i godziny otwarcia. Z kolei pod wizytówką wyświetlą się wszystkie opinie użytkowników.

To kolejny powód, dla którego nie powinieneś z niej rezygnować. Dbając o swoich klientów i dostarczając usługi na najwyższym poziomie, szybko wzmocnisz wizerunek, a firma zyska na wiarygodności. Na wizytówce możesz również zamieścić FAQ, czyli krótkie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Do dyspozycji masz także sekcję z wydarzeniami oraz możliwość dodania zdjęć. GMF to świetny sposób, aby niewielkim nakładem pracy zdobyć nowych klientów, a przy okazji wzmocnić swoją pozycję w wynikach lokalnego wyszukiwania.

Marketing lokalny nie musi odbywać się w sieci. Swoją ofertę najczęściej kierujesz do klientów na niewielkim obszarze, więc możesz wykorzystać tradycyjne formy promocji. Prowadząc firmę transportową czy zatrudniając kierowców możesz zainwestować w reklamy na samochodach. Dobrym pomysłem jest ogłaszanie się w lokalnych gazetach. Wykupienie przestrzeni nie będzie tak drogie, jak w przypadku dużych wydawnictw, a wielu ludzi wciąż woli papierową formę gazety od wersji elektronicznej. Oprócz tego możesz zainwestować w broszury i ulotki reklamowe, które znajdą się w skrzynkach potencjalnych klientów oraz angażować się w lokalne wydarzenia. Pamiętaj, że w biznesie lokalnym ilość osób do których trafiasz nie jest tak ważna, jak dotarcie do tych, którzy faktycznie mogą skorzystać z Twoich usług.

Darmowa reklama – czy to możliwe?

Początkujący przedsiębiorcy z niewielkim kapitałem na start nie mają łatwego zadania. Koszty kampanii marketingowej z roku na rok wzrastają, ponieważ jest coraz większa konkurencja w sieci, a przez to coraz więcej energii kosztuje przebicie się na rynku. Przedsiębiorcy startujący z własnym biznesem nie chcą lub obawiają się wydawać środków na reklamę, która może okazać się niewystarczająca, a w najgorszym razie – nieskuteczna. Nie ma w tym nic dziwnego, ale niestety nie da się ukryć, że bez reklamy Twoja firma ma marne szanse na sukces. Co możesz zrobić, aby nie inwestować, a dać sobie szansę, by wejść na rynek i zdobyć pierwszych klientów?

Początkujący przedsiębiorcy są w o tyle komfortowej sytuacji, że mają trochę więcej czasu, by działać samodzielnie i właśnie w tym należy upatrywać swojej szansy. Oczywistą opcją zdają się być social media. Za prowadzenie profilu firmowego nie musisz ponosić żadnych kosztów, o ile jesteś w stanie przygotować samodzielnie treść i prostą grafikę. Portale społecznościowe mają ogromny potencjał na promocję własnej marki. Tak naprawdę, jedyne czego potrzebujesz, to pomysłu na siebie i  dobrego contentu.

Budowanie zaangażowanej społeczności wymaga czasu i cierpliwości, ale efekty są warte zachodu. Warto skorzystać z portali ogłoszeniowych, na których wystawienie ogłoszenie jest darmowe. Dodawanie ich w wielu różnych miejscach jest czasochłonnym zadaniem, jednak w ten sposób dajesz sobie realną szansę, na pozyskanie klientów. Przy tworzeniu ogłoszenia weź pod uwagę wszystko, co może interesować potencjalnego klienta i zawrzyj to w treści. Osoby, które w poszukiwaniu produktu lub usługi przeglądają naprawdę wiele ogłoszeń, nie będą chciały tracić czasu na kontakt z Tobą, by dopytać o szczegóły.

grupa docelowa

Nie od razu staniesz się gigantem rynku, ale kiedy zaczniesz zarabiać pierwsze pieniądze, będzie mógł część z nich przeznaczyć na zatrudnienie profesjonalistów, którzy zajmą się reklamą firmy, dzięki czemu zyskasz więcej czasu, aby skupić się na rozwijaniu biznesu.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt