Usługi

Public Relations Strategia komunikacji Branding Google Ads Pozycjonowanie stron Tworzenie stron www

Oferta produktowa

Eventy firmowe Food marketing Komunikacja marketingowa Projektowanie graficzne Wsparcie sprzedaży Online marketing

Oferta konsultingowa

Social Media Komunikacja wewnętrzna Zarządzanie kryzysowe Employer Branding Marketing referencyjny Customer Lifetime Value Marketing B2B
powrót

Trade marketing

Trade marketing – skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży

Definicja

Trade marketing jest ważną i skuteczną strategią w reklamie, mającą zastosowanie w sektorze dóbr i usług. Jego cele to budowanie i utrzymywanie relacji z partnerami handlowymi, takimi jak detaliści czy dystrybutorzy, a także poprawa widoczności produktów w punktach sprzedaży oraz zwiększenie ich dostępności i dystrybucji, w efekcie czego zyski firmy rosną. W praktyce trade marketing stanowi również ważny element w komunikacji między producentem a sprzedawcą.

Trade marketing – ciekawostki

W ramach trade marketingu producenci zachęcają dystrybutorów do promowania i odpowiedniego eksponowania w sklepie ich produktów, aby przyciągały uwagę klientów. W efekcie korzyści czerpią obie strony – zyski i rozpoznawalność producenta rosną, a dystrybutor przyciąga nowych klientów i również zwiększa sprzedaż.

W praktyce więc to właśnie trade marketing wpływa na to, jakie produkty są aktualnie w danym miejscu promowane czy wyeksponowane na sklepowych półkach. Konkretnym przykładem działań w ramach trade marketingu są klasyczne gazetki z ofertą, aktualnymi promocjami i polecanymi produktami.

Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie znaczenie ma choćby to, na jakiej półce znajdzie się dany produkt. Zasadniczo te na wysokości wzroku klienta sprzedają się lepiej i nie są tam umieszczane przypadkowo. Zwykle to skutek konkretnej umowy między producentem a sklepem.

Co ważne, trade marketing odgrywa ważną rolę zarówno w przypadku dużych marek, jak i niewielkich biznesów.

Trade marketing – najważniejsze informacje

Trade marketing skupia się przede wszystkim na tym, by dostosować strategię sprzedaży do konkretnych potrzeb i oczekiwań klientów. Dzięki temu producenci mogą lepiej zrozumieć swoją grupę docelową i dostosować ofertę do jej wymagań. Wyjaśnijmy, jakie są kluczowe narzędzia wykorzystywane w trade marketingu.

Pierwsze z nich to promocje handlowe – rabaty, nagrody czy konkursy, których celem jest zwiększenie sprzedaży i promowanie produktów wśród klientów. Trzeba jednak pamiętać, by promocje były zgodne z długofalową strategią firmy i w żaden sposób nie zaburzały relacji z partnerami handlowymi.

Kolejnym istotnym ważnym elementem jest merchandising. Choć nazwa jest skomplikowana, w praktyce to po prostu wspomniane zarządzanie miejscem produktu w punkcie sprzedaży. Odpowiednia prezentacja danej oferty (zarówno pod kątem wizualnym, jak i organizacyjnym) często wprost wpływa na decyzje zakupowe.

Trzecim narzędziem są różnego rodzaju materiały promocyjne, takie jak ulotki, roll-upy, stoiska, stojaki firmowe.

Następny ważny aspekt trade marketingu to strategia budowania relacji z partnerami handlowymi. W praktyce pomocne mogą być na przykład prowizje, które zachęcą ich do promowania produktów tej konkretnej marki.

Główną zaletą trade marketingu jest to, że w konkretny i wymierny sposób pozwala budować przewagę konkurencyjną na rynku i zwiększać świadomość marki wśród konsumentów. Umożliwia też docieranie do coraz szerszego grona odbiorców. Dzięki temu tworzy się silna sieć dystrybucji.

By jednak trade marketing był naprawdę skuteczny, wymaga przygotowania szczegółowego planu działania, poprzedzonego badaniem rynku i potrzeb grupy docelowej oraz samych dystrybutorów. Wszystko po to, by dotrzeć z odpowiednią ofertą do odpowiednich odbiorców w odpowiednim czasie.

Podsumowanie

Trade marketing to istotna i skuteczna strategia marketingowa, która – gdy jest dobrze przeprowadzona – może znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży, wzmacnianie wizerunku marki i poszerzanie grona lojalnych klientów. Jest też doskonałym narzędziem budowania relacji z partnerami handlowymi i odpowiadania na potrzeby odbiorców.

Powiązane hasła:

plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku

Potrzebujesz pomocy w rozwoju biznesu?

Bartosz Zieliński

Bartosz Zieliński Dyrektor Zarządzający

+48 665 379 071
b.zielinski@commplace.pl
Zadzwoń Zaloguj się Kontakt