Social marketing – definicja
Social marketing, czyli marketing społecznościowy, to strategia marketingowa, która wykorzystuje wszelkiego rodzaju narzędzia marketingowe, aby wpływać na postawy, przekonania i zachowania ludzi w celu realizacji pożądanych celów społecznych. Przykładami działań w zakresie social marketingu są kampanie edukacyjne promujące np. zdrowy styl życia lub ochronę środowiska. Social marketing dąży do stworzenia pozytywnych zmian społecznych oraz budowania głębszych relacji z klientami.
Social marketing to strategia, w ramach której nie dążymy do zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów lub usług, ani do osiągnięcia konkretnych zysków finansowych, ale chcemy wypromować konieczność wprowadzenia pozytywnej zmiany.
Social marketing obejmuje:
- zwrócenie uwagi na istniejący problem społeczny,
- pokazanie przyczyn tego problemu,
- zaprezentowanie możliwości, dzięki którym można rozwiązać dany problem,
- zmotywowanie odbiorców do wprowadzenia pożądanych zmian,
- wspieranie odbiorców w procesie zmiany zachowania
Social marketing – ciekawostki
Pojęcie social marketingu zostało użyte po raz pierwszy już w latach 70. XX wieku, kiedy to przedsiębiorstwa zaczęły wyraźniej dostrzegać konieczność wpływania na opinię publiczną oraz kształtowania określonego wizerunku. Z czasem social marketing zaczął przybierać różne formy np. sponsoring, mecenat, kampanie edukacyjne, eventy, a także nagrody lub granty dla organizacji lub osób prywatnych.
Współcześnie social marketing zaczyna odgrywać coraz większą rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Rozwój i możliwości internetu umożliwiły korzystanie z nowoczesnych narzędzi, dzięki którym szybko, skutecznie i praktycznie bezkosztowo można promować określone idee. Idealnym narzędziem do budowania społeczności skupionej wokół określonego problemu są media społecznościowe. Umożliwiają one nie tylko szybkie przekazywanie określonych treści, ale także utrzymywanie stałej komunikacji między wszystkimi członkami społeczności.
Sprawnie prowadzony social marketing prowadzi do:
- wzrostu zaangażowania klientów w działania, które prowadzą do pozytywnej zmiany,
- poprawy wizerunku firmy zaangażowanej społecznie,
- budowania długofalowych relacji z otoczeniem i lokalną społecznością,
- wzrostu lojalności i zaufania klientów.
Social marketing – informacje, które warto poznać
Social marketing to doskonały pomysł, by wprowadzić biznes na wyższy poziom. Tego rodzaju strategię można realizować przede wszystkim za pomocą wartościowych i merytorycznych treści edukacyjnych, angażujących konkursów i wyzwań, a także regularnego reagowania na pojawiające się komentarze i pytania. W celu zmiany zachowań, wiedzy i postaw można wykorzystywać praktycznie wszystkie dostępne narzędzia marketingowe, ważne jednak, by podejmowane działania były spójne i ściśle dopasowane do konkretnej grupy docelowej.
Firmy realizujące strategię social marketingową najczęściej wykorzystują następujące narzędzia:
- reklamy w mediach tradycyjnych – prasie, radiu i telewizji,
- kampanie realizowane w mediach społecznościowych,
- organizacja eventów, koncertów i innych wydarzeń np. biegów, marszów, czy zawodów sportowych,
- prowadzenie warsztatów, kursów i szkoleń dedykowanych dla różnych grup odbiorców,
- współpraca z organizacjami non-profit, w tym udzielanie im np. wsparcia finansowego,
- marketing bezpośredni np. spotkania, rozdawanie ulotek, wysyłanie maili i przeprowadzanie rozmów telefonicznych,
- content marketing, czyli tworzenie wartościowych i inspirujących treści, grafik, prezentacji i filmów.
Social marketing – podsumowanie
Social marketing przynosi korzyści zarówno dla społeczeństwa, jak i firmy realizującej tego rodzaju strategię marketingową. Wizerunek firmy zaangażowanej społecznie jest jednym z najbardziej pożądanych cech liderów współczesnego rynku. Kluczem do sukcesu działań z zakresu social marketingu jest dostarczanie wartościowych treści, dbanie o właściwie prowadzoną komunikację oraz wspieranie społeczności w zaangażowaniu w pożądane działania społeczne.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku