Ocieplanie wizerunku to działania, których nie można pominąć. Niezależnie od branży, potrzebujesz więc solidnej marki. Po co? Aby wyróżniać się na tle konkurencji, a także przyciągać uwagę klientów. Zatem czas zakasać rękawy i zabrać się za ocieplanie wizerunku. Do dzieła.
Czego się dowiesz z artykułu?
W świecie biznesu, gdzie konkurencja nigdy nie śpi, a lojalność klienta często wisi na włosku, pozytywny wizerunek marki może decydować o sukcesie lub porażce. Czy zatem pierwsze wrażenie to fundament, na którym buduje się reputację firmy? W rzeczywistości każda marka może napotkać na sytuacje kryzysowe – kluczowe staje się wtedy, jak szybko i skutecznie jest w stanie odbudować zaufanie i ocieplić swój wizerunek. W tym wpisie zgłębimy sekrety zarządzania postrzeganiem marki, odkrywając, jak odbudować reputację firmy po kryzysie, dlaczego ocieplenie wizerunku jest kluczem do zdobycia serc konsumentów i jakich błędów należy unikać w drodze do pozytywnej percepcji. Ponadto przedstawimy strategie i działania, które pomogą w efektywnym ocieplaniu wizerunku firmy.
- Postrzeganie marki – czy liczy się tylko pierwsze wrażenie?
- Ocieplanie wizerunku w sytuacji kryzysowej
- Jak odbudować reputację firmy?
- Dlaczego ważne jest ocieplanie wizerunku firmy?
- Ocieplanie wizerunku – jakich błędów należy unikać?
- Ocieplanie wizerunku – wdrożenie działań
- Dlaczego warto ocieplić wizerunek?
Pozytywny wizerunek marki działa niczym potężny magnes. Skąd takie porównanie? Ponieważ ponad 90% wszystkich decyzji zakupowych podejmowanych obecnie przez klientów opiera się na wizerunku firmy. I na niczym innym. Bo w zakupie nie chodzi tylko o nabycie określonego produktu lub usługi. Idzie za nim uzyskanie dostępu do reputacji marki, prestiżu i jakości. Konsumenci poszukują tych wartości przy zakupie nawet najbardziej użytkowego produktu. Jeśli ich nie będzie, klienci odejdą.
Postrzeganie marki – czy liczy się tylko pierwsze wrażenie?
To, jak zachowujesz się w świecie biznesu, ma realne konsekwencje dla tego, jak postrzegają Cię klienci. Ci obecni i potencjalni. Korporacje wydają krocie na ocieplanie wizerunku, który zachęcałby ludzi do wydawania ciężko zarobionych pieniędzy na to, co sprzedają. Wraz z pojawieniem się mediów społecznościowych, wszystkie, nawet najmniejsze lokalne firmy, wykorzystują je do budowania i umacniania wizerunku. Jednak na ocieplanie wizerunku nie wpłynie samo publikowanie zgrabnych reklam. Tym, co ostatecznie decyduje o postrzeganiu marki są wyznawane wartości. I to jak się zachowujesz. Właśnie te dwa czynniki będą decydujące dla wielu ludzi.
Pozytywny wizerunek marki działa niczym potężny magnes.
Wykorzystaj jego siłę przyciągania.
Wizerunek firmy to postrzeganie marki przez klienta. Ta percepcja jest tworzona na podstawie interakcji klienta z firmą. Zaczyna się budować od momentu, w którym odbiorca po raz pierwszy usłyszał nazwę firmy. Tak jak przy poznawaniu nowych ludzi liczy się pierwsze wrażenie, tak samo liczy się pierwsze wrażenie marki. Gdy spotykasz się z nowym klientem, nie wchodzisz na spotkanie spóźniony. Jesteś na czas, do tego w nienagannym stroju. W innym wypadku zostałbyś uznany za niechlujnego i niezorganizowanego. To samo dotyczy Twojej marki. Dbałość o wizerunek od samego początku pozwoli wysoko ustawiać poprzeczkę i dawać klientom dobre pierwsze wrażenie o Twojej marce, dzięki czemu od samego początku będą mieli lepsze postrzeganie Twojej firmy. Dobre pierwsze wrażenie na nowych klientach pokaże im, że Twoja firma to taka, na której mogą polegać. Tworzenie i utrzymywanie silnego wizerunku marki może być jednak trudne. Zdarzają się sytuacje, które szkodzą wizerunkowi firmy.
Ocieplanie wizerunku w sytuacji kryzysowej
Twoja firma popadła w niełaskę. Powody mogą być różne. Może główny księgowy został oskarżony o oszustwo? A może w sprzedawanych przez Ciebie potrawach wykryto bakterie E.coli, co sprawiło, że klienci się pochorowali? A może po prostu kiedyś podjąłeś nierozsądne decyzje biznesowe i w końcu dopadły Cię ich skutki? Abstrahując od przyczyn, powinieneś ratować reputację marki. Czas wdrożyć zarządzanie kryzysowe. Ocieplanie wizerunku jest możliwe, bez względu na to, czy wizerunek firmy doznał tylko lekkiego uszczerbku, czy leży w ruinie. Od czego zacząć by naprawić wizerunek marki?
Przede wszystkim przejmij kontrolę nad sytuacją. Zrób analizę interesariuszy. Zrób analizę ewentualnych skutków. Podejmij pozytywne działania. Potwierdź problem i ewentualnie przeproś. Następnie określ przyczynę problemu i poinformuj o krokach zaradczych, jakie podejmuje firma. Ocieplanie wizerunku w ten sposób dowodzi, że słuchasz opinii interesariuszy i odpowiadasz na nie. Nie czas się załamywać. Działając mądrze możesz pomóc przywrócić firmie utraconą chwałę.
Jak odbudować reputację firmy?
Jest kilka złotych zasad, o których należy pamiętać, biorąc się za ocieplanie wizerunku marki. Droga do odzyskania reputacji nie zawsze jest prosta. To nie tyle proces krok po kroku, ile zmieniająca kurs żegluga. Będziesz musiał pokonywać liczne meandry. Mogą pojawiać się nowe przeszkody. A może nawet trzeba będzie zmienić kurs. Ale to wszystko jest konieczne jeśli chcesz uzyskać utracone status quo. Przede wszystkim przeanalizuj głębokość i szerokość uszkodzeń. Cofnij się o krok i zbadaj zakres szkód. Można to zrobić na wiele sposobów. Podpowiadamy kilka z nich.
Po pierwsze musisz uważnie obserwować jakie treści na temat Twojej marki są zamieszczane w prasie i w sieci. Często ma to duży wpływ na to, jaką taktykę przyjąć by ocieplanie wizerunku przyniosło najlepsze efekty. Śledząc wpisy masz wgląd w to, jak Twoja firma jest i będzie postrzegana. Jeśli z treści publikacji przebija negatywne nastawienie do Twojej firmy, będziesz musiał popracować nieco ciężej, aby przywrócić swoją reputację. Jeśli wydźwięk wydaje się zróżnicowany, może to oznaczać, że sytuacja nie jest najgorsza. Z drugiej strony może to oznaczać, że podjęte przez ciebie wysiłki w ocieplanie wizerunku zostały dobrze odebrane.
Komentarze klientów są jak papierek lakmusowy postrzegania marki. Po jakimkolwiek incydencie to, co myślą o tobie Twoi klienci, jest bardzo ważne. To przede wszystkim z myślą o nich starasz się o ocieplanie wizerunku. Trzymanie ręki na pulsie w kwestii klientów pomoże Ci zorientować się, ilu z nich zostało, a ilu odeszło, co oczywiście wpływa na ogólne przychody. Możesz zacząć od sprawdzenia skrzynki odbiorczej obsługi klienta. Jeśli zanotowałeś napływ wiadomości od niezadowolonych klientów (lub byłych klientów), powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Jeśli tak się stało warto przejrzeć te komentarze i zachować je na przyszłość – być może uda się znaleźć sposób by udobruchać niezadowoloną osobę. Ponadto upewnij się, że klienci otrzymują odpowiedzi od firmy. Sprawdź jakość tych odpowiedzi. W środku szalejącego sztormu ostatnią rzeczą, jakiej potrzebuje firma, jest ignorowanie klientów. Sprawdź także komentarze w sieci. Będzie łatwiej, jeśli w firmie funkcjonuje marketing referencyjny.
Dlaczego ważne jest ocieplanie wizerunku firmy?
Wizerunek firmy budowany jest za pomocą drobnych gestów, a to wymaga czasu, uwagi i strategicznego podejścia. Dzięki ocieplaniu wizerunku, firma możemy stworzyć pozytywne skojarzenia z marką, podnieść poziom zaangażowania i motywacji pracowników, wypromować wartości wyznawane przez firmę i jej właścicieli, zacieśnić relacje z kluczowymi partnerami, by w końcu móc stymulować sprzedaż i dalszy rozwój marki.
Pozytywny wizerunek wzbudza zaufanie. Konsekwentnie realizowana strategia komunikacji, promująca określone wartości, może zapewnić firmie wzrost zainteresowania rynku swoją ofertą. Większość klientów, zanim zdecyduje się na zakup konkretnych produktów lub usług, najpierw czyta wszelkie informacje o firmie, która je oferuje. Weryfikuje tzw. wizerunek medialny. Współcześni konsumenci chętnie dzielą się swoimi opiniami, zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi. Dlatego firmy, którym zależy na długoterminowym rozwoju, nie żałują środków, by przekonać zadowolonych klientów do zostawienia śladów w sieci, które dokumentują ich pozytywne doświadczenia zakupowe.
Większość decyzji zakupowych opiera się na związkach emocjonalnych, jakie powstają między marką a konsumentami. Kupujemy emocjami i kupujemy emocje. Firma musi dołożyć wszelkich starań, aby wykreować w umyśle klienta określone wrażenia, które przełożą się na konkretne potrzeby. Ocieplanie wizerunku pozwala budować stymulujące sieci doznań, opartych na chęci osiągnięcia przyjemności i poczucia szczęścia.
Silny, pozytywny i spójny wizerunek decyduje o codziennym powodzeniu firmy i pozwala uzyskać jej przewagę konkurencyjną. I to nie tylko na poziomie wyników finansowych. Firmy dbające na podtrzymywaniu pozytywnej opinii otoczenia są znacznie chętniej wybierane przez kandydatów szukających miejsca pracy. Przyciągają też uwagę potencjalnych inwestorów i partnerów biznesowych. Dzięki współpracy z firmą posiadającą pozytywny i przyjazny wizerunek, sami świecą blaskiem, ocieplając także swoje oblicze.
Ocieplanie wizerunku – jakich błędów należy unikać?
Reputacja firmy jest jej największym skarbem. To zobowiązanie, jakie przedsiębiorstwo składa nie tylko swoim potencjalnym klientom, ale także otoczeniu i współpracownikom. Czasem jeden niefortunny ruch przekreśla wiele lat wytężonej pracy. Zarządzanie reputacją to czasami stąpanie o cienkiej linie. Aby nie dopuścić do utraty równowagi, lepiej uczyć się na cudzych błędach. Oto kilka mitów, których powielanie nie przysłuży się firmie:
MIT 1: Ocieplanie wizerunku firmy to wyzwanie działu marketingu
Na wizerunek firmy pracuje nie tylko dział promocji i marketingu, ale wszyscy pracownicy i partnerzy biznesowi. Na budowę określonego obrazu marki w świadomości odbiorców, pracuje cały zespół ludzi, którzy mają kontakt z klientem na każdym etapie podejmowania decyzji zakupowych oraz opieki posprzedażowej. Współcześni konsumenci, coraz częściej zwracają uwagę na to, kto zarządza daną firmą oraz z jakimi partnerami współpracuje. Warto mieć tego świadomość i odpowiednio przeszkolić wszystkich pracowników.
MIT 2: Księgi Znaku są potrzebne tylko wielkim korporacjom
Silna marka to marka, która wysyła spójne komunikaty. Wszystkie elementy tworzące wizerunek firmy – strona internetowa, profile w social media, wygląd siedziby firmy, samochody służbowe, reklamy w mediach, wizytówki, foldery, portfolia, plakaty itp. – muszą tworzyć jedną całość. Chaos budzi dezorientację, a tożsamość marki się rozmywa. Stworzenie Księgi Znaku, czyli dokumentu dokładnie określającego wygląd i charakter wszystkich materiałów promocyjnych i sprzedażowych, pozwala zapanować nad wizerunkiem firmy i tworzyć jeden spójny obraz marki w świadomości klientów.
MIT 3: W biznesie nie ma miejsca dla słabych graczy
Nic tak nie ociepla wizerunku firmy, jak pokazywanie jej ludzkiej twarzy. Każdy ma prawo do błędów i wpadek, jednak to, jak na nie reagujemy buduje naszą wartość. Kolejnym ważnym warunkiem sukcesu, jest uważne zwracanie uwagi na potrzeby bliższego i dalszego otoczenia. Szczera chęć niesienia pomocy oraz czynny udział w akcjach społecznych, buduje pozytywny obraz marki w świadomości otoczenia, ale także inspiruje innych do pozytywnych zmian.
Ocieplanie wizerunku – wdrożenie działań
Skoncentruj się na wszystkich posiadanych kanałach komunikacji. W firmowej witrynie internetowej, mediach społecznościowych itd. Ocieplanie wizerunku możesz rozpocząć od zamieszczenia formalnego listu z wyjaśniającego (z przeprosinami lub bez) na swojej stronie internetowej i we wszystkich platformach społecznościowych. Publikuj w pozytywnym tonie, ale nie ukrywaj tego, co się stało. Wyjaśnienia powinny być proste i autentyczne. Opowiedz zwięźle i rzeczowo o tym, co się stało, i skup się na przyszłości. Powiedz co robi firma, aby wszystko naprawić. Wyniki wyszukiwania działają na Twoją niekorzyść? Jedną z najlepszych metod jest publikowanie pozytywnych, „wiecznie zielonych” treści o firmie, czyli contentu, który jest ponadczasowy. Zawsze aktualny. Czego ma dotyczyć? To zależy od rodzaju zdarzenia. Najważniejsze, by przedstawiał Twoją firmę w wiarygodnym i korzystnym świetle.
Skoro stoi przed Tobą takie wyzwanie jak ocieplanie wizerunku firmy, z pewnością przyda Ci się pomocna dłoń. Spojrzenie i pomoc kogoś z zewnątrz to dobry pomysł, pod warunkiem, że jest to profesjonalista. Ktoś, komu zależy, aby Twoja firma jak najszybciej z powrotem stanęła na nogi. Jeśli chcesz skorzystać ze wsparcia kogoś takiego, skontaktuj się z nami. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Dlaczego warto ocieplić wizerunek?
Ocieplanie wizerunku w sieci jest kluczowym elementem strategii każdej marki, która pragnie zbudować silną i pozytywną obecność online. Aby skutecznie ocieplić wizerunek, niezbędnym krokiem jest systematyczna budowa reputacji, która opiera się na stałym monitorowaniu i zarządzaniu tym, jak postrzegani jesteśmy w internecie.
Budowanie marki w dzisiejszych czasach wymaga od nas więcej niż tylko tradycyjnych metod reklamy. Musimy angażować się w dialog z naszymi odbiorcami, słuchać ich potrzeb i odpowiadać na nie, tworząc spójny i autentyczny wizerunek w sieci. Właściwe wykorzystanie narzędzi takich jak media społecznościowe, content marketing czy SEO, pozwala nie tylko ocieplić wizerunek, ale również zbudować długotrwałe relacje z klientami, które są fundamentem każdej silnej marki.