Nawigacja

Jak zabezpieczyć się przed kryzysem i wyjść z niego obronną ręką?

Pozyskiwanie klientów
Jak zabezpieczyć się przed kryzysem i wyjść z niego obronną ręką?

Przedsiębiorcy obawiają się wielu rzeczy, ale największym problemem zdaje się być kryzys. Jak zabezpieczyć się przed kryzysem, aby zminimalizować ryzyko upadku przedsiębiorstwa i wyjść na prostą?  

Firmy odbierają kryzys jako coś negatywnego. To, oczywiście, jest zrozumiałe, ale nie da się ukryć, że każde przedsiębiorstwo musi liczyć się z możliwością jego nadejścia. Sytuacja kryzysowa jest naturalną częścią procesu rozwoju, dlatego nie sposób prowadzić biznes bez mniejszych lub większych załamań w firmie. Wiara, że firma jest odporna na to zjawisko jest co najmniej nieodpowiedzialna. Zwłaszcza dzisiaj, kiedy rynek przeżywa załamanie z powodu pandemii koronawirusa.

Kryzys zdarza się nie tylko w dobie pandemii

Wielu przedsiębiorstw  – oprócz tego, że musi rozwiewać ewentualne obawy i obiekcje klienta – to dodatkowo musi radzić sobie z trudną sytuacją związaną z ograniczeniami epidemiologicznymi. Zabezpieczenie się na wypadek kryzysu powinno być częścią planu rozwoju wszystkich firm. Nie ma znaczenia ich wielkość ani branża. Teoretycznie nawet w dobie pandemii rynek e-commerce ma się dobrze, jednak za parę lat sytuacja może się zupełnie odwrócić. Im lepiej przygotowana firma na ryzyko kryzysu, tym większe szanse, że szybko się z nim upora i nie straci zbyt wiele.  

Myślisz, że kryzys oznacza koniec firmy?

Ta lekcja może przynieść nieoczekiwane korzyści!

Jak zabezpieczyć się przed kryzysem? Jakie mogą być jego źródła? 

Każda firma może przejść przez większy lub mniejszy kryzys. Źródła problemów można doszukiwać się w różnych miejscach. Część z nich jest wynikiem złej organizacji struktur firmy, z kolei inne są skutkiem braku klientów i kłopotów z płynnością finansową. Jakie są najczęstsze źródła kryzysu? 

Złe zarządzanie procesami w firmie i brak optymalizacji 

Pracę przedsiębiorstwa można porównać do komputera. Szereg pojedynczych procesów jest składową każdego działania i jeśli jeden z nich zawodzi na jakiejkolwiek płaszczyźnie, może wywołać lawinę problemów. Procesy w firmie mogą dotyczyć różnych obszarów działania – online marketing, zamówienia, utrzymanie odpowiednich stanów magazynowych. Kiedy jeden tryb zawodzi, negatywnie wpływa na pozostałe.  

Jeśli przedsiębiorca rozumie, że jego firma jest zbiorem procesów, jednocześnie będzie w stanie pracować nad ich optymalizacją, co przełoży się na wydajność przedsiębiorstwa. W ten sposób można z łatwością uniknąć generowania dużych kosztów firmowych czy prowadzenia kompletnie nieefektywnych działań. Istotne jest panowanie nad pracownikami i umiejętnego rozwiązywanie konfliktów w zespole, dzięki czemu zatrudnieni nie tylko wiedzą, co należy do ich obowiązków, ale są też w stanie efektywnie współpracować.

Problem z określeniem priorytetów 

Brak priorytetyzacji zadań i próba podejmowania kilkunastu działań jednocześnie to zwykle problem firm, które dopiero zaczynają swoją działalność. Problemy zaczynają się już na etapie wyznaczenia celów, a sięgają aż do trudności z ich konsekwentną realizacją. Jak zabezpieczyć się przed kryzysem w tym obszarze? Żaden projekt nie zacznie na siebie zarabiać, jeśli nie zostanie doprowadzony do końca, a próba pracy nad kilkunastoma jednocześnie tylko opóźnia moment wdrożenia ich do życia.  

Jak sobie z tym radzić? Kluczem do sukcesu jest dobra strategia rozwojowa i analiza rynku. To najskuteczniejszy sposób na to, aby skupić się na najważniejszych celach, a tym samym  podejmować dobre decyzje i tworzyć lepsze projekty. Wybierając cele, skup się na jednym pomyśle z wielu, przeanalizuj rentowność i możliwe zyski, a w oparciu o te dane zadecyduj, co powinno mieć priorytet.  

Promocja usług lub produktów za pomocą jednego kanału sprzedaży 

To pułapka, w którą wpada wielu przedsiębiorców, a która może prowadzić do poważnego kryzysu w firmie. Promocja tylko za pomocą jednego z nich jest po prostu ryzykowna, bo co zrobi firma, jeśli z jakiegoś powodu zostanie zablokowany? Przytoczymy tutaj przykład squeeze page i zmiany polityki ich promocji przez Google. Mnóstwo firm straciło sporą część ruchu, przez co znacząco zmniejszyły się ich dochody.  

Jak zabezpieczyć się przed tego typu kryzysem? 

Najlepszym sposobem jest dywersyfikacja, czyli zmniejszenie ryzyka, że jedyny kanał sprzedażowy zostanie zablokowany i przestanie generować zyski. To prawda, że nie można być wszędzie, ale kanały komunikacji marketingowej dają dzisiaj wiele możliwości, dlatego warto sprzedawać za pomocą kilku z nich, zamiast ograniczać się do jednego.  

Jak zabezpieczyć się przed kryzysem, który powoli trawi firmę? 

Na sytuację kryzysową narażona jest każda firma i prędzej czy później do niej dojdzie. Skutki złego zarządzania w czasie kryzysu mogą być naprawdę bolesne: utrata wizerunku czy zaufania klientów może bardzo szybko doprowadzić do problemów z płynnością finansową firmy.

Kluczem do szybkiego rozwiązania kłopotów przedsiębiorstwa jest odpowiednie przygotowanie się na nadejście kryzysu, podejmowanie działań prewencyjnych i czas reakcji. Zarządzenia kryzysowe jest trudną sztuką, którą w wielu przypadkach najlepiej zostawić specjalistom. Dzięki nim będziesz w stanie uchronić się przed negatywnymi skutkami kryzysu, a także wdrożyć odpowiednie procedury, które pomocą uniknąć go w przyszłości.  

W wielu przypadkach sama świadomość możliwych zagrożeń nie wystarcza, a kryzys wybucha nagle i niespodziewanie. Działania podejmowane bez namysłu i w popłochu mogą pogorszyć sytuację i wpędzić firmę w jeszcze większe tarapaty. Blisko ¼ firm w Polsce nie ma opracowanej żadnej strategii na wypadek kryzysu. Nie inwestują w szkolenia swoich pracowników, którzy nie mają pojęcia, jakie kroki powinni podjąć. Nie musi tak być, ponieważ na nadejście kryzysu można się przygotować – warto o tym pomyśleć, zanim to się stanie.  

Zadzwoń Panel klienta Kontakt