Rozwój firmy transportowej – jak działać, aby osiągnąć sukces?

Pozyskiwanie klientów
Rozwój firmy transportowej – jak działać, aby osiągnąć sukces?

Transport jest bardzo silnie rozwijającym się biznesem, który w Polsce zyskuje stale na popularności. Ze względu na stosunkowo niskie koszty pracy, polskie firmy są w stanie zaoferować znacznie bardziej konkurencyjne stawki, niż firmy z zachodu. Właśnie ta konkurencyjność jest motorem napędowym dla wielu przedsiębiorców decydujących się na pójść w tym kierunku. Założenie działalności to zaledwie pierwszy krok, bo rozwój firmy transportowej wymaga czasu, pracy i wiedzy. Jak działać, aby osiągnąć sukces i stworzyć dobrze prosperującą firmę?  

Rozwój firmy transportowej wymaga planu działania 

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że rozwój jakiejkolwiek firmy wymaga przygotowanie skrupulatnego planu działania. Oczywiście, można płynąć z prądem i rozwijać się bez wyznaczenia celów i priorytetów, ale taka metoda rzadko się sprawdza, a i trudniej o konsekwentne działania. To o tyle istotne, że konkurencja pośrednia i bezpośrednia na rynku jest ogromna, dlatego bez dobrego planu, opierającego się o analizę konkurencji, trudno będzie się przebić. Im większa znajomość potrzeb klientów, tym większa szansa na ich pozyskanie.  

Tworząc plan rozwoju firmy transportowej trzeba mieć na uwadze, że będzie prowadziła w większości usługi B2B. To zupełnie inne grono klientów niż B2C, przez co podejmowane działania powinny być skierowane na pozyskiwanie klientów biznesowych. Bardzo ważną kwestią jest także zakres działalności. Firma transportowa może działać lokalnie, w całej Polsce i na rynku zagranicznym. Często zdarza się, że przedsiębiorca zaczyna od dostaw lokalnych, by z czasem przenieść swoje usługi także na do pozostałych krajów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby świadczyć swoje usługi na niewielkim terenie w obrębie kilku miast lub województw, ale w kontekście ewentualnego rozwoju warto rozważyć również opcję wejścia na rynek zagraniczny, aby pozyskać nowych klientów. 

Chcesz rozwijać firmę?

Sprawdź, w jak wielu obszarach możemy Ci pomóc!

Rozwój firmy transportowej a przewóz określonych towarów 

Na obecnym rynku zdecydowana większość firm transportowych jest wyspecjalizowana w przewozie konkretnych produktów. Może to być: 

  • żywność, 
  • materiały sypkie,  
  • zwierzęta, 
  • materiały niebezpieczne, 
  • towary wielkogabarytowe,  
  • działa sztuki i antyki.  

Specjalizacje są wynikiem wysokich wymagań klientów, a część towarów musi być przewożona w odpowiednio przygotowanych samochodach i ciężarówkach. W początkowej fazie funkcjonowania firmy przedsiębiorcy stawiają na wyspecjalizowanie się w transporcie jednego rodzaju produktu, jednak rozwijać firmę transportową można na dwa sposoby: inwestując w możliwość przewozu innych dóbr lub pozostając przy pierwotnych towarach, ale powiększając flotę pojazdów. 

Marketing a rozwój firmy transportowej 

Dzisiaj każdy przedsiębiorca musi inwestować w marketing. Firmy zdecydowaną większość klientów zdobywają w sieci, a transport nie jest tutaj wyjątkiem. Marketing B2B pomaga zdobyć klientów biznesowych, stworzyć silną i dobrze prosperującą markę, a także budować zaufanie i lojalność u obecnych kontrahentów. W rozwoju firmy transportowej istotna jest strategia marketingowa, uwzględniająca bieżące potrzeby rynku. Odpowiednio przeprowadzone działania są kluczem do sukcesu, dlatego jeśli nie masz wiedzy, lepiej zatrudnić specjalistów, którzy pomogą Ci określić cele marketingowe, przeanalizują wyzwania, z jakimi będziesz musiał się mierzyć w branży transportowej i zbadają potrzeby klientów. Sprawny marketing może przynieść bardzo dobre rezultaty w stosunkowo krótkim czasie.  

Równie istotną rolę odgrywa promocja w sieci. Klienci muszą móc znaleźć Twoją firmę, zapoznać się z usługami i cennikiem. Jedną z najbardziej elementarnych form prezentacji świadczonych usług jest własna strona internetowa. Firma transportowa i w tym względnie nie jest wyjątkiem, dlatego tworzenie stron WWW powinno zająć priorytetowe miejsce na liście rzeczy, które pozwolą się rozwinąć. Witryna jest niczym wizytówka firmy. Jeśli będzie nieczytelna i nie pojawią się na niej najważniejsze informacje odnośnie usług, trudno będzie o nawiązanie współpracy. 

Podstawą jest dobrze skrojona strona główna, zakładka z prezentacją usług oraz zakładka o firmie. Dobrze jest zadbać o odpowiednią strukturę, warstwę tekstową i graficzną – te wszystkie czynniki wpływają na pozycjonowanie witryny w sieci i miejsce w wynikach wyszukiwania. Strona, która została stworzona przez grono specjalistów (pozycjoner, copywriter i grafik) ma szansę znaleźć się w TOP 10 Google, czyli generować znacznie kilkunastokrotnie większy ruch, niż witryny na dalszych pozycjach.  

Możliwości promocji firmy transportowej w sieci 

Prezentacja swoich usług najszerszemu gronu klientów niemalże zawsze odbywa się w internecie. Stosunkowo często można natknąć się na poradniki o pozycjonowaniu sklepów, trudniej o wskazówki dla firm usługowych, zatem jak reklamować firmę w internecie? Metody promocji w sieci mogą być przeróżne. Wiele zależy od grupy docelowej i budżetu firmy, ale wśród absolutnych podstaw można wskazać kilka działań, które pomogą pozyskać klientów.  bez tego rozwój firmy transportowej będzie praktycznie niemożliwy.

Pozycjonowanie na określone rejony 

Każda firma transportowa działa na określonym obszarze. Mogą to być wybrane miasta, województwa czy państwa. Dla każdego z obsługiwanych rejonów można stworzyć osobne strony landing page, które ułatwią pozycjonowanie. Na każdej ze stron musi też pojawić się unikalny tekst, zawierający określone słowa kluczowe oraz treściwy opis usługi.  

Wizytówka Google Moja Firma 

Każdy z nas trafił niejednokrotnie w to miejsce, chociaż może nie wszyscy wiedzą, jak się nazywa. Wizytówka Google Moja Firma to punkt obowiązkowy dla każdego przedsiębiorcy – i to niezależnie od branży. Na wizytówce muszą znaleźć się wszystkie podstawowe informacje: 

  • adres firmy,  
  • numer telefonu, 
  • adres strony WWW, 
  • krótki opis działalności.  

To doskonały sposób na znalezienie klientów, którzy chcieliby skorzystać z usług. Dzięki niej można zdobyć wysoką pozycję na mapach oraz w wynikach wyszukiwania lokalnego.  To ważne, ponieważ rozwój firmy transportowej może się wiązać z ekspansją na kolejne tereny objęte usługami.

Cennik 

Jedną z najczęściej odwiedzanych zakładek Twojej witryny będzie cennik. Jeśli nie znajdzie się stronie, bardzo wielu klientów odbije się od przysłowiowej ściany. I nie wystarczy informacja, że po szczegóły trzeba zgłosić się telefonicznie. Ludzie są leniwi, a i łatwiej porównać poszczególne oferty, kiedy wszystkie potrzebne informacje znajdują się na stronie. Klient, który nie będzie w stanie od razu zweryfikować cen, najprawdopodobniej postanowi skorzystać z usług konkurencji, która jasno je przedstawi. 

Wizerunek eksperta, porady i miejsce na dodatkowe treści 

Strona internetowa firmy z branży transportowej będzie statyczna, czyli zaledwie raz uzupełniona o najważniejsze treści, a wyszukiwarki wręcz uwielbiają witryny, na których stale pojawiają się kolejne teksty. Dobrą praktyką jest prowadzenie bloga firmowego, który pozwala budować wizerunek eksperta w sieci, a jednocześnie jest świetnym miejscem na porady, których mogą szukać Twoi potencjalni klienci. W określonych przypadkach sprawdza się także sekcja FAQ, czyli krótkie pytania i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.  

Opinie i komentarze, obecność w social mediach i Google AdWords 

Jako uzupełnienie wszystkich powyższych działań marketingowych można potraktować prowadzenie profili w social mediach, inwestycje w Google AdWords czy zadbanie o pozytywne opinie i komentarze wystawiane na temat firmy.  

Działaj na wielu płaszczyznach jednocześnie 

Rozwój firmy transportowej wymaga podjęcia konkretnych działań. Promocja firmy transportowej w internecie powinna odbywać się na kilku płaszczyznach jednocześnie. Nie wystarczy dobra strona, podobnie jak trudno o nowych klientów, kiedy przedsiębiorstwo dysponuje jedynie wizytówką. Co więcej, nie wystarczy po prostu działać – trzeba jeszcze zrobić to z wykorzystaniem odpowiedniej wiedzy. Witryna nie znajdzie się w wynikach wyszukiwania, jeśli nie pojawiają się na niej odpowiednio dobrane frazy kluczowe. Wiedza z zakresu pozycjonowania, tworzenia stron WWW i UX jest bardzo rozległa. Jeśli nie chcesz tracić czasu na naukę, najlepszym wyjściem będzie zatrudnić specjalistów, którzy poprowadzą działania marketingowe skutecznie i efektywnie. W zamian Ty będziesz mieć czas, aby rozwijać swój biznes.   

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt