Nawigacja

Działania marketingowe – jak dzięki nim odnieść sukces?

Strategia marketingowa
działania marketingowe

Działania marketingowe firmy to nie zawsze spektakularne akcje generujące pokaźne budżety. Realizowanie strategii marketingowej przypomina raczej cierpliwe drążenie skały, kropla po kropli. Ważne, by działania marketingowe wspierające sprzedaż były one odpowiednio zaplanowane. Działanie bez planu to planowanie porażki, jednak warto pamiętać, że każdy skuteczny plan działań marketingowych charakteryzuje się przede wszystkim elastycznością. Świat zmienia się zbyt szybko, by sztywno trzymać się nawet najbardziej sprawdzonej strategii.

Działania marketingowe powinny stanowić nieodłączny element funkcjonowania każdej firmy, której celem jest pozyskiwanie klientów i generowanie wysokich zysków. Dzięki nim przedsiębiorstwo może zwiększyć widoczność swojej oferty, poprawić wizerunek i usprawnić sprzedaż. Przedstawiamy podstawowy podział działań marketingowych.

Czego się dowiesz z artykułu?

Czym są działania marketingowe firmy i jak można podzielić elementy skutecznego marketingu? W artykule przyjrzymy się podstawowej klasyfikacji działań marketingowych, w tym w ujęciu tradycyjnym i cyfrowym Omówimy różnice między nimi oraz przyjrzymy się innym klasyfikacjom działań marketingowych, które również są stosowane w praktyce. Przygotuj się na pogłębioną analizę różnych strategii marketingowych oraz na praktyczne wskazówki, jak wybrać odpowiednie działania dla swojej firmy.

Działania marketingowe – podstawowa klasyfikacja 

Skuteczny marketing firmy prowadzi do wykreowania określonego wizerunku firmy. W ten sposób pomaga odpowiednio wypromować jej ofertę, a także budować długofalowe relacje z klientami. Wymiar oraz zakres podejmowanych działań może być różnorodny. Zawsze jednak powinien być dopasowany do potrzeb i preferencji grupy docelowej, specyfiki branży w której funkcjonuje dana firma oraz aktualnego stanu gospodarki i możliwości rynkowych.

Działania marketingowe, realizujące określoną kampanię marketingową, różnią się z uwagi na formę dotarcia do potencjalnych klientów. Wyróżnimy outbound marketing, czyli tzw. marketing wychodzący, a także inbound marketing, zwany przychodzącym.

Pierwszy z nich – outbound – to tradycyjna forma działań marketingowych. Na czym polega? Otóż firma bezpośrednio zwraca się do klienta, zachęcając go do skorzystania z oferty. Outbound marketing można realizować poprzez spotkania face to face, kontakt telefoniczny i e-mailowy, reklamy w środkach masowego przekazu, czy klasyczne materiały reklamowe (tj. ulotki, foldery itp.).

Celem działań marketingowych inbound jest maksymalne zainteresowanie klienta ofertą, by ten sam zainicjował kontakt z marką. Wykorzystuje się w nim ciekawe infografiki do wideo, merytoryczny content, a także wszelkie działania SEO.

Istnieje wiele różnych rodzajów działań marketingowych.

Zgłoś się do nas, a dobierzemy idealne dla Twojej firmy!

Optymalizacja działań marketingowych

Wszystkie działania marketingowe powinny być dopasowane zarówno do potrzeb stawianych przez rynek, jak i możliwości finansowych lub zasobowych konkretnego przedsiębiorstwa. Plan marketingowy i działania marketingowe wspierające sprzedaż należy dobrać do preferencji grupy docelowej, branży oraz aktualnego stanu gospodarki. Kluczem do sukcesu jest skuteczne dotarcie do klienta, które może być realizowane zarówno poprzez działania inbound, jak i outbound marketingowe.

Działania marketingowe wspierające inbound marketing

Działania marketingowe w ramach inbound marketingu określane są mianem „marketingu przychodzącego”. Skupiają się na dostarczaniu odbiorcom określonych wartości – interesujących treści, inspirujących zdjęć, dostarczających wiedzy grafik, angażujących filmów, czy merytorycznych webinarów. Ich zadaniem jest przyciągnąć klientów, wzbudzić ich zaufanie i zbudować długofalowe relacje.

Działania marketingowe wspierające outbound marketing

Działania marketingowe w ramach outbound marketingu określane są mianem „marketingu wychodzącego”. Skupiają się na docieraniu do odbiorców poprzez płatne kanały promocyjne. Mogą to być reklamy w wyszukiwarce, płatne treści w mediach społecznościowych, czy bannery internetowe. Ich zadaniem jest podsunięcie klientowi atrakcyjnej oferty i „namówienie” go do zakupów.

Tożsamość marki - wiemy, jak ją budować

Cyfrowe i tradycyjne działania marketingowe 

Planowanie działań marketingowych jest bez wątpienia jednym z najtrudniejszych i najbardziej odpowiedzialnych działań funkcjonowania firmy. Skuteczny marketing firmy może być prowadzone z wykorzystaniem wielu rozmaitych platform i narzędzi, których koszt wdrożenia różni się diametralnie. Kluczem do sukcesu jest jednak nie tyle wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Najważniejsze jest ich umiejętne łączenie w celu wykorzystania efektu synergii, który pozwala na jeszcze większe zwiększenie ich efektywności. Spójne korzystanie z wielu wspierających się narzędzi przynosi nie tylko lepsze, ale i długofalowe efekty.

Jedna z klasyfikacji dzieli działania marketingowe według zastosowanych kanałów przekazu, czyli na:

  • marketing cyfrowy,
  • marketing tradycyjny.

Cyfrowy marketing to nawiązanie kontaktu z odbiorcami poprzez reklamy w telewizji czy odpowiednie działania w internecie (marketing internetowy). Tradycyjny zaś to wszelkie analogowe sposoby dotarcia do potencjalnych klientów, czyli promocje w lokalnych gazetach, rozdawanie ulotek i katalogów reklamowych, czy też rozmieszczanie materiałów promocyjnych na banerach i billboardach w mieście.

Skuteczny marketing internetowy

Współcześnie większość działań marketingowych prowadzi się w Internecie. Nic dziwnego, z dobrodziejstwa tego medium korzysta coraz więcej osób. Internet oferuje nie tylko całą gamę różnego rodzaju skutecznych narzędzi, które pozwalają jeszcze precyzyjniej trafiać w serca i umysły odbiorców, ale i niespotykaną dotąd efektywność działań marketingowych. Wyróżniamy następujące najlepsze działania marketingowe w Internecie:

  • działania marketingowe obejmujące pozycjonowanie SEO, które zapewnia odpowiednią widoczność naszej strony w wyszukiwarce Google oraz zwiększenie ruchu i czasu przebywania użytkowników na stronie (tego typu działania marketingowe SEO obejmują zarówno zarówno pozycjonowanie, optymalizację treści, grafik i metadanych, jak i odpowiednie linkowanie i budowanie solidnego zaplecza SEO),
  • działania marketingowe w Internecie z zakresu marketingu treści (content marketing), obejmujące publikowanie wartościowych treści, grafik, zdjęć i filmów zarówno na stronie internetowej, firmowych blogach, jak i marketing w mediach społecznościowych,
  • Internet marketing w mediach społecznościowych, skupione wokół budowania społeczności wokół marki poprzez regularnie prowadzoną komunikację, zarówno z wykorzystaniem działań bezpłatnych, jak i płatnych reklam oraz współpracy z influencerami,
  • działania marketingowe w Internecie w miejscach płatnej reklamy (SEM) stosowane w celu zwiększenia świadomości istnienia danej marki, jak i prowadzeniu skutecznego remarketingu,
  • działania marketingowe w Internecie z wykorzystaniem wiadomości e-mail (newslettery), które pozwalają na w pełni spersonalizowaną formę kontaktu z osobami, które udostępniły nam swój adres, a więc wykazały chęć otrzymywania od nas ofert lub innych wartościowych treści.

Działania offline, które powinien uwzględniać Twój plan marketingowy

Choć efektywność działań marketingowych online jest bezdyskusyjna, żadna marka nie powinna zapominać, że jej klienci funkcjonują na co dzień w świecie rzeczywistym. Obecnie media tradycyjne – prasę, radio i telewizję oraz outdoor, eventy, gadżety i materiały drukowane, stosuje się przeważnie jako wzmocnienie działań prowadzonych w Internecie.

Coraz częściej tradycyjne działania marketingowe łączy się ze światem cyfrowym za pomocą sztucznej inteligencji i nowoczesnej technologii. Warto pamiętać, że najlepsze działania marketingowe wykorzystujące pomysłowy i oryginalny ambient marketing potrafią rozchodzić się po sieci internetowej z siłą iście wirusową i co najważniejsze, często niestandardowe działania marketingowe są całkowicie bezpłatnie.

działania marketingowe offline

Inne klasyfikacje działań marketingowych

Działania marketingowe zależą również od grupy odbiorców. Klientów możemy podzielić na:

  1. konsumentów indywidualnych – marketing B2C (business-to-customer),
  2. firmy – marketing B2B (business-to-business).

Główne kategorie działań skutecznego marketingu dzielą się na mniejsze, z których następnie można wyodrębnić kolejne. Wybór optymalnej formy marketingu zależy od wielu czynników – m.in. od charakterystyki odbiorców, formy działalności i specyfiki branży. Właściwy kierunek działań pomoże obrać m.in. agencja PR.

Standardowe i niestandardowe działania wspierające kampanię marketingową

Wszelkie wartościowe działania marketingowe, zarówno te prowadzone online, jak i offline, pochłaniają nie tylko znaczną ilość pieniędzy, ale także roboczogodzin, dlatego do procesu ich planowania należy zawsze podchodzić z szacunkiem i uważnością. W pierwszej kolejności należy ustalić podstawowe cele marketingowe, jakie chcemy osiągnąć za pomocą podejmowanych aktywności. Odpowiednio dobrane KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności pozwolą określić skuteczność podejmowanych działań marketingowych. Kiedy dokładnie zdefiniujesz miejsce do którego dążysz, zwiększysz szansę na sukces.

Kolejnym niezwykle istotnym krokiem w procesie planowania działań marketingowych jest wybór grupy docelowej i dokładne określenie cech, potrzeb i preferencji, które ją charakteryzują. Jednym ze skuteczniejszych narzędzi, które pomagają dokładnie scharakteryzować przedstawicieli grupy docelowej jest stworzenie tzw. person. Znajomość odbiorców to klucz do sukcesu podejmowanych działań marketingowych.

Chcąc stworzyć skuteczną personę należy wziąć pod uwagę cały szereg jej cech – wiek, płeć, miejsce zamieszkania, pochodzenie, wykształcenie, zawód, stan cywilny, stan rodzinny, sposób spędzania wolnego czasu, plany życiowe, priorytety, zainteresowania, wartości, trudności z którymi się zmaga, problemy które próbuje rozwiązać i oczekiwania jakie wiąże z naszą ofertą. Dobrze określona persona pozwala dobrać odpowiednie kanały komunikacji oraz formę przekazu.

działania marketingowe grupa docelowa

Planując wartościowe działania marketingowe i skuteczne akcje marketingowe zawsze należy pamiętać o swojej konkurencji i bacznie przyglądać się ich poczynaniom. W biznesie zawsze lepiej uczyć się na błędach cudzych, niż na własnych. Uważna obserwacja działalności konkurencji pozwala także dostrzec luki, które warto wypełnić, by wyróżnić się na rynku. Na podstawie działań konkurencji, obserwacji rynku oraz informacji pochodzących z badań grupy docelowej należy zebrać wszystkie pomysły, które chcemy zastosować na każdym etapie działań marketingowych – od przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów, poprzez nakłonienie ich do zakupu, po zapewnienie sobie ich lojalności.

Jak poukładać poszczególne działania reklamowe w skuteczną strategię marketingową?

Wszelkie działania marketingowe przypominają puzzle. Każde z nich jest jednakowo istotne, by poskładać całą układankę. Gdy już zbierzemy wszystkie elementy układanki, czyli elementy skutecznego marketingu, należy je odpowiednio poukładać i rozplanować, by przeprowadzić potencjalnego klienta krok po kroku przez cały proces sprzedażowy. Odpowiednio opracowana strategia marketingowa przypomina mapę, na której punktem odniesienia są określone cele biznesowe. Efekty skutecznego marketingu należy monitorować na każdym etapie ich realizacji. Odpowiednio szybko wyciągnięte wnioski pozwolą w miarę bezboleśnie skorygować plan i bezpiecznie przesunąć zainwestowane środki.

Działania marketingowe – podsumowanie

Wartościowe działania marketingowe są niezmiernie ważnym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa. To już nie kaprys, który pomaga nam pozyskiwać nowych klientów, ale konieczność, która pozwala nam budować trwałą przewagę konkurencyjną i długofalowe relacje z klientami. Wybór skutecznych działań marketingowych zależy od wielu czynników i powinien wynikach z dobrze przemyślanej strategii marketingowej w oparciu o podstawowe cele marketingowe.

Działania marketingowe to zespół czynności zmierzających do wykreowania potrzeby, odpowiedniej promocji oferty oraz skutecznej dystrybucji określonych produktów lub usług. Można je realizować zarówno w modelu B2C, czyli bezpośrednio do klienta indywidualnego (business-to-customer), jak i B2B, czyli do klienta biznesowego (business-to-business).

Skuteczne akcje marketingowe prowadzone w celu zwiększenia widoczności firmy rozpoczyna się najczęściej od działań SEO obejmujące pozycjonowanie strony. Dzięki odpowiednio przeprowadzonej optymalizacji SEO jesteśmy w stanie stworzyć atrakcyjną, funkcjonalną i popularną stronę internetową, która spełni kryteria nie tylko użytkowników, ale i robotów indeksujących. W ślad za działaniami obejmującymi pozycjonowanie SEO, warto prowadzić działania marketingowe z zakresu marketingu treści. To doskonały sposób na wzbudzenie zaufania u potencjalnych klientów i zbudowanie z nimi długofalowych relacji.

Dobrze prowadzone media społecznościowe to także doskonałe narzędzie do utrzymywania stałego i bezpośredniego kontaktu z odbiorcami oraz szybkiego reagowania na ich ewentualne uwagi. Wszystkie działania marketingowe prowadzone w Internecie warto wzmacniać poprzez media tradycyjne i kontakt z odbiorcą w świecie rzeczywistym oraz niestandardowe działania marketingowe. Pozwoli to nie tylko dotrzeć do osób niekorzystających z Internetu, ale także utrwalić w pamięci odbiorcy przekaz zainicjowany w świecie cyfrowym.

Przedsiębiorcy i specjaliści marketingowi powinni przykładać dużą wagę do precyzyjnego dopasowania strategii promocyjnych do swojej marki, produktów, a przede wszystkim – do oczekiwań i potrzeb ich klientów. Bez względu na to, czy korzystają z metod tradycyjnych, cyfrowych, czy innowacyjnych, istotne jest zrozumienie preferencji i zachowań odbiorców oraz elastyczności w dostosowywaniu działań, tak aby skutecznie budować silny wizerunek i długotrwałe relacje rynkowe.

działania marketingowe w social mediach

Era cyfrowa otwiera przed firmami nowe horyzonty możliwości. Ambitne cele i wyjątkowe produkty wymagają jednak równie skutecznych strategii marketingowych. Wiarygodność, autorytet i edukacja są kluczami do sukcesu w zdobyciu zaufania klientów i ich portfeli. Działania marketingowe to nie tylko sprzedaż, to przede wszystkim inwestycja w rozwój i społeczne zaangażowanie firmy na przestrzeni lat.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt