Nawigacja

Doradztwo gastronomiczne – czy warto?

HoReCa
Doradztwo gastronomiczne - dlaczego warto z niego skorzystać?

Doradztwo gastronomiczne – co to właściwie jest? Wchodząc do branży, możesz być ekspertem od ciast czy pizzy. Pewnie jednak nie znasz wszystkich prawnych kruczków, zasad rządzących psychologią klienta czy arkanów polityki cenowej. A gdyby tak skorzystać z porad ekspertów? 

Na czym polega doradztwo gastronomiczne?  Dobre pytanie! Zanim zapłacisz komuś za konsultację, musisz z nim to ustalić. Bo doradztwo gastronomiczne może dotyczyć: 

  • menu, receptur i składników, 
  • cen, promocji i konkurencji, 
  • strategii, 
  • marketingu, 
  • kampanii social-media, 
  • wystroju, 
  • obsługi i jej szkolenia, 
  • public relations
  • przepisów i podatków, 
  • optymalizacji procesów 
  • i wielu innych aspektów. 

Wiesz, jak wyróżnić swój biznes w branży HoReCa?

Możemy Ci pomóc. Od lat z sukcesami prowadzimy własny.

W Commplace możesz skorzystać ze wsparcia w zakresie brandingu, strategii marketingowej czy sprzedaży. Nasze doświadczenie zdobyliśmy także dzięki zarządzaniu własnym obiektem – Dwór Korona Karkonoszy. Jesteśmy jedyną agencją PR w Polsce z własnym Centrum Szkoleniowym i Gastronomicznym. Z własną marką kawy i piwa rzemieślniczego. Dzielimy się kulisami z prowadzenia tego biznesu na naszym blogu. Możesz tam przeczytać m.in. jak wygląda fotograficzna sesja cross marketingowa oraz czym jest fotografia produktowa i kulinarna, a także jak fotografowanie jedzenia wpływa na strategię komunikacji marki

Czy warto skorzystać z doradztwa gastronomicznego? 

Zakładanie restauracji to mnóstwo nerwów i stresu. Wyobraź sobie, że ktoś, kto wcześniej już przez to przechodził, może przeprowadzić Cię przez rafy na wzburzonym morzu gastronomii. To zresztą sprawdza się nie tylko na początku. Jeśli tracisz impet i brakuje Ci pomysłów, lub klienci zaczynają odchodzić, zawsze warto poradzić się osoby lub zespołu doradców, którzy mają większe doświadczenie.  

W tym miejscu pojawia się czasem pytanie, czy doradztwo gastronomiczne ma sens, skoro inny restaurator będzie chciał strzec swoich sekretów? Oczywiście, jeśli szukasz porady u bezpośredniej konkurencji, to sporo ryzykujesz. Jednak osoba, która oferuje usługi doradztwa gastronomicznego, stawia sobie za cel, byś osiągnął sukces.   

Najlepszym dowodem może być to, że najsłynniejsi w Polsce restauratorzy sami często korzystają z doradztwa gastronomicznego u bardziej znanych kolegów zza granicy. Zresztą nic nie stoi na przeszkodzie, byś sam wykupił takie konsultacje u kogoś z innego kraju. Pamiętaj tylko o tym, że nie doradzi Ci w obszarach dotyczących lokalnego rynku czy przyzwyczajeń klientów, bo ich po prostu nie zna. 

Doradztwo gastronomiczne jako element skutecznego marketingu 

Większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że doradztwo gastronomiczne jest też skutecznym elementem strategii marketingowej. Wyrazistym przykładem może być rekomendacja znanych kucharzy po tym, jak restauracja odmieniła się według ich pomysłu w show telewizyjnym. Jakże wiele osób przyjdzie do takiego lokalu tylko dlatego, że będą ciekawi, co wniósł ekspert. 

Inny przykład to bloger zajmujący się piwem, który po latach w branży doradza młodym, chcącym otworzyć browar. On zamieszcza filmik z relacją z browaru lub ze swoimi spostrzeżeniami, i w ten sposób buduje swoją pozycję eksperta. Oni dzięki temu mogą zaistnieć w świadomości dziesiątek tysięcy widzów kanału zainteresowanych piwem. Gdy ekspert doradza Ci, jak zmienić wystrój czy logo, potraktuj to jako gotowy content na stronę. Burze mózgów nad kartkami pełnymi pomysłów to bardzo wdzięczny materiał na firmowy profil. Jeśli jesteś ciekaw, jak taki food marketing wygląda w praktyce, zachęcamy do zapoznania się z case-studies z naszej strony. 

Jak wybrać doradztwo gastronomiczne? 

W pierwszej chwili może być trudno zdefiniować samo pojęcie doradztwa gastronomicznego. Przepisy sanitarne, sztuka kulinarna i aranżacja wnętrz to przecież tak różne dziedziny, a to tylko początek listy tego, o co musi zadbać restaurator. Dlatego potrzebujesz przede wszystkim kogoś, kto zna ten biznes od strony praktycznej i sam przeszedł przez jego wszystkie etapy.  Niekoniecznie musi to być głośne, wyraziste nazwisko. W jego przypadku płacisz w dużej mierze za markę własną, a przecież słynni restauratorzy też miewają lepsze i gorsze pomysły. Skup się raczej na sobie, której ufasz i takiej, która faktycznie działała z sukcesem w segmencie podobnym do Twojego.  

Jeśli masz czas, możesz poradzić się kilku osób. Po pierwsze – zamiast kurczowo trzymać się słowa jednego, omylnego człowieka, zyskujesz szerszą perspektywę. Poza tym możesz wówczas dostać wartościowe porady od eksperta w swojej branży – słynny cukiernik podpowie, jak komponować torty, ale na temat prawa sanitarnego wypowie się już były inspektor Sanepidu.  

Na koniec pozostaje jeszcze pytanie o koszty. Tu znów możemy Cię miło zaskoczyć. O ile nie zdecydujesz się na usługi kulinarnej gwiazdy, porada nie musi być droga. Ekspertów i autorytety często można spotkać na warsztatach i obiadach, a nawet zadać pytania podczas live’a lub audycji na Youtubie. Wielu oferuje sesje doradcze na Skype. Po godzinie takiego doradztwa gastronomicznego, uboższy o zaledwie kilkaset złotych, możesz być bogatszy o doświadczenie, dzięki któremu odniesiesz sukces.  

Jakich doradców się wystrzegać?  

Po pierwsze – wspomnianych już doradców z dalekich krajów. Ich rady mogą być świetne, ale nigdy nie można na nich polegać w ciemno. Niektóre różnice kulturowe są nie do przeskoczenia. Jeśli np. Twoi klienci nie akceptują agresywnych taktyk marketingowych rodem z USA lub nie są przyzwyczajeni, by pić wino do leniwego śniadania jak Hiszpanie, to możesz tylko stracić czas i pieniądze, próbując ich na to namówić. Dobierając doradcę, sprawdzaj też zawsze jego referencje. Jeśli nie może się pochwalić większą ilością niż 1-2 rekomendacje, lub nie budzą one Twojego zaufania, to raczej poszukaj kogoś bardziej sprawdzonego. Zawsze możesz też odwiedzić jeden z lokali, które skorzystały na pomocy eksperta. Ocenisz sam, czy rady rzeczywiście były trafione. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt