Definicja
Marketing 5P to nowoczesna koncepcja skupiająca się na pięciu podstawowych elementach związanych z procesem sprzedaży: produkcie, cenie, promocji, miejscu oraz ludziach. Strategia ta pomaga firmom świadomie i skutecznie zarządzać działaniami reklamowymi, osiągać konkretne cele biznesowe i odpowiadać na realne oczekiwania konsumentów. Innymi słowy, marketing 5P to wszystkie elementy, które powinna uwzględnić firma, by działać skutecznie.
Marketing 5P – ciekawostki
Marketing 5P nazywany jest również marketingiem mix (mieszanką, kompozycją marketingową), ponieważ stanowi pewien zbiór elementów, kluczowych z punktu widzenia rozwoju marki.
Koncepcja marketingu mix została w pewnym sensie sformułowana już w 1964 roku, kiedy to amerykański profesor Neil H. Borden w artykule The Concepts of the Marketing Mix podzielił się zasadami skutecznej promocji, które stosował już w latach 40.
Następnie w kształtowaniu się tego podejścia ważną rolę odegrał E. Jerome McCarthy, który zasady przedstawione przez Neila H. Bordena pogrupował w zestaw 4 elementów prostego marketingu. Strategię tę przedstawił w publikacji Basic Marketing: A Managerial Approach.
W ten sposób McCarthy stał się twórcą niezwykle popularnej w świecie marketingu koncepcji 4P. Sama nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: product, price, promotion, place. Marketing 5P uzupełnia ten zestaw o piąty element, czyli people i dlatego jest uważany za najbardziej efektywny. Trzeba podkreślić, że wszystkie elementy marketingu 5P oddziałują na siebie wzajemnie, a takie kompleksowe podejście często okazuje się przepisem na sukces przedsiębiorstwa.
Marketing 5P – najważniejsze informacje
Przyjrzyjmy się poszczególnych elementom marketingu 5P. Pierwszym z nich jest produkt. To ważny punkt wyjścia, ponieważ zanim zabierzemy się za jakiekolwiek działania promocyjne, najpierw musimy zatroszczyć się o odpowiednią jakość i cechy produktu, jaki oferujemy. Przede wszystkim ma być wartościowy z punktu widzenia odbiorcy, konkurencyjny na rynku i atrakcyjny.
Drugi ważny element marketingu 5P to cena. Chodzi tu o szukanie równowagi między przystępnością dla klientów a zapewnieniem zysków firmie. Ważne też, by cena była dostosowana do realiów rynkowych oraz do jakości samego produktu.
Trzecim elementem marketingu 5P jest promocja. Mieszczą się tu wszelkie działania związane z docieraniem do potencjalnych klientów, zwiększaniem świadomości marki, rozbudzaniem zainteresowania usługą lub produktem i zachęcaniem odbiorców do działania. Będą to różne formy reklamy, eventy, e-marketing, kampanie.
Kolejnym komponentem marketingu 5P jest miejsce (dystrybucja). Chodzi o to, by dotrzeć z produktu do klienta w odpowiednim miejscu i czasie. Zwraca się tu uwagę również na takie aspekty jak odpowiednie rozmieszczenie punktów sprzedaży, sprawna logistyka oraz dostępność produktów.
Ostatni, również bardzo ważny element marketingu 5P to ludzie, a dokładniej – pracownicy firmy, którzy są reprezentantami marki. To właśnie oni bezpośrednio stykają się z klientami. Kompetentny i przyjazny personel często okazuje się siłą napędową rozwoju firmy.
Podsumowanie
Marketing 5P jest kompleksową strategią, pozwalającą świadomie i skutecznie promować produkty, budować relacje z odbiorcami oferty i zwiększać sprzedaż. Warto dobrze przemyśleć poszczególne jego elementy i pracę nad nimi wprowadzić do codziennych działań firmy. Efektem będzie zwiększenie konkurencyjności, poszerzanie grona lojalnych klientów i rozwój marki.
Powiązane hasła:
narzędzie promocji, agencja kreatywna, agencja brandingowa, agencja konsultingowa, wizja firmy, agencja 360, doradctwo strategiczne, strategia produktu, plan strategiczny, strategia biznesowa