Treść główna
Sposób, w jaki mówimy do konsumentów, partnerów biznesowych i przede wszystkim własnych pracowników ma kluczowe znaczenie w biznesie. W Commplace nazywamy to miejscem komunikacji (place of communication), gdzie sprzedawca i usługodawca potrafią wsłuchać się w informacje zwrotne od klient i wykorzystać je z zyskiem dla obu tron.
W pogoni za rosnącymi słupkami sprzedaży nie możemy bowiem zapominać, że po drugiej stronie mamy człowieka z całą jego skomplikowaną psychologią. Kiedy siedzimy w jakimś biznesie od lat i swój produkt znamy od podszewki, łatwo ulec przekonaniu, że inni także powinni dysponować tą samą wiedza. Tak jednak nie jest i to zupełnie normalne. Dlatego trzeba uświadomić sobie, że dobrze poprowadzona komunikacja marketingowa nie tylko wyjaśni drugiej stronie, dlaczego produkt i usługa są dobre, ale przede wszystkim dlaczego są dobre właśnie dla niej.
Komunikacja marketingowa, czyli konsument ma głos
Działania reklamowe i promocyjne jako całość wyposażone są w wiele kanałów dialogu. Kanały komunikacji marketingowej rozumiemy jako platformy i serwisy cyfrowe, za pomocą których możemy prowadzić jednostronną lub obustronną rozmowę z naszymi klientami, kontrahentami i pracownikami. Typowym przykładem kanału komunikacji obustronnej są media społecznościowe, gdzie musimy liczyć się, że każda nasza publikacja czy komunikat mogą spotkać się z natychmiastową reakcją. Niestety nie zawsze pozytywną, dlatego prowadzenie firmy w serwisach społecznościowych jest zdaniem bardzo trudnym i wymagającym pracy na cały etat.
Dialog w biznesie to także komunikacja wewnętrzna
Innym obliczem komunikacji w biznesie jest porozumiewanie się z własnymi pracownikami. To niestety aspekt, który jest często lekceważony. Jako Commplace zawsze przekonujemy naszych klientów, że reformowanie firmy musi odbywać się w także we własnych szeregach. Odpowiednio komunikowane informacje, pochwały i konstruktywna krytyka pozwalają zbudzić i utrzymać zaangażowanie pracowników oraz zwiększać ich produktywność i efektywność podczas wykonywania zadań. Dzięki mądrze prowadzonej komunikacji wewnętrznej pracownicy są lojalni, a lojalny pracownik wart jest więcej niż złoto.
Duże znaczenie ma także sposób, w jaki porozumiewamy się z naszymi partnerami handlowymi w sytuacji b2b. Nie da się ukryć, że komunikacja marketingowa w tym przypadku wygląda nieco inaczej i wymaga innego podejścia. W Commplace podejmując prace naprawcze w zakresie komunikacji biznesowej naszych klientów zawsze wyszczególniamy osoby decyzyjne oraz pomagamy dobrze poznać potrzeby partnera biznesowego naszego klienta. Komunikacja marketingowa b2b ma też w tym przypadku na celu utrzymanie długotrwałej relacji oraz nierzadko wymaga umiejętności dyplomacji.
Nie tylko klient zewnętrzny… Pamiętasz o swoich pracownikach?
Pierwszy kwartał 2020 roku był sprawdzianem dla wielu organizacji. Jednym z zadań było utrzymanie komunikacji z pracownikami i walka nie tylko z pandemią, ale przede wszystkim – infodemią. Chaos komunikacyjny nie sprzyja prowadzeniu firmy. Wykorzystanie odpowiednich kanałów komunikacji pozwala jednak utrzymać zaangażowanie pracowników, wpłynąć na ich lojalność i wreszcie – efekty pracy. Fakty mówią same za siebie. 4 na 5 pracowników uważa, że skuteczna komunikacja wewnętrzna pomaga w osiąganiu lepszych wyników pracy. Wniosek jest prosty – pracownicy zdecydowanie zwracają uwagę na poziom komunikacji i uzależniają od niej swoją efektywność. W Commplace wiemy, jak do nich dotrzeć.
Kanały komunikacji – sprawdź swoją ścieżkę
Obserwujesz spadek efektywności dotychczasowych kanałów komunikacji, a jednocześnie wciąż liczysz, że jednak uda się osiągnąć cel? Albert Einstein powiedział kiedyś: „Szaleństwo: powtarzanie tego samego w kółko i oczekiwanie różnych rezultatów”. Kanały komunikacji zmieniają się w zależności od sytuacji, w jakiej znajduje się firma. W momentach kryzysowych warto rozważyć pójście nową ścieżką lub zweryfikować, czy aktualnie dobrana wciąż jest „zadbana”, bez przewróconych drzew, dziur lub innych przeszkód.
Kanały komunikacji marketingowej – jakie narzędzia wybrać?
Skuteczna komunikacja nie jest jednak łatwa do osiągnięcia. Kluczem jest udostępnianie:
– konkretnych treści,
– odpowiednim osobom,
– we właściwym czasie,
– za pośrednictwem adekwatnych kanałów i urządzeń.
To system naczyń połączonych. Zadzwoń do Commplace – podpowiemy Ci, jak może wyglądać zintegrowana komunikacja marketingowa.