Nawigacja

Marketing sklepu internetowego: jak się sprzedaje w e-commerce?

MarketingOnline marketingPozyskiwanie klientów

Sprzedaż w internecie cieszy się niesłabnącą popularnością. Z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, wynika, że niemal 90% konsumentów kupuje online. Klienci doceniają to, że mają dostęp do wielu różnych produktów, a sam proces zakupu jest prosty i wygodny. Przedsiębiorcy chętnie wykorzystują potencjał sieci. Branża e-commerce rozwija się w niesamowitym tempie. Niestety to rodzi coraz większą konkurencję. Szanse na przetrwanie na rynku i odnoszenie sukcesów mają tylko te firmy, które wiedzą, jak prowadzić skuteczne działania promocyjne. Jak powinien wyglądać marketing sklepu internetowego? Przedstawiamy wszystko, co warto wiedzieć!

Atrakcyjny i funkcjonalny sklep internetowy

Nawet najlepsze działania nie przyniosą efektów, jeśli wygląd i funkcjonalność strony będą pozostawiać wiele do życzenia. Wyniki Adyen Retail Report wskazują, że aż 70% konsumentów nie zrobi zakupów w tym sklepie stacjonarnym lub internetowym, który nie oferuje wygodnych rozwiązań. Z badań Instytutu Baymarda wynika natomiast, że potencjalni klienci porzucają koszyki, jeśli dodatkowe koszty są zbyt wysokie, aby złożyć zamówienie, trzeba założyć konto, proces zakupu jest długi i skomplikowany, a na stronie często pojawiają się błędy.

Sklep internetowy powinien być atrakcyjny wizualnie, przejrzysty i łatwy w obsłudze. Warto maksymalnie uprościć proces zakupu, zadbać o szybkość ładowania strony i błyskawicznie naprawiać wszystkie błędy. Dopiero wtedy można przejść do planowania marketingu.

Chcesz zwiększyć widoczność swojego biznesu?

Mamy na to skuteczne sposoby!

Działania marketingowe oprzyj na strategii

Promocja w e-commerce w pewnym sensie przypomina reklamowanie klasycznej strony internetowej. W obu przypadkach wykorzystuje się podobne narzędzia i kanały marketingowe – takie jak reklamy Google czy blog firmowy. Różnicą jest cel działań. Ideą marketingu witryny wizytówki jest uzyskanie jak największego ruchu, natomiast w przypadku sklepu internetowego najważniejsza jest sprzedaż. E-commerce marketing musi być ukierunkowany na generowanie maksymalnej sprzedaży, która przełoży się na realne zyski.

W działaniach promocyjnych dla sklepu internetowego nie ma czasu na nieprzemyślane kroki. Podstawą jest przemyślana strategia! W budowaniu strategii marketingowej pomocne są takie elementy jak:

  • persona, czyli profil potencjalnego klienta,
  • ścieżka zakupowa klienta,
  • realne i mierzalne cele (np. zwiększenie sprzedaży o 20% w ciągu roku),
  • KPI (Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności (np. ROI, tj, zwrot z inwestycji),
  • sposoby weryfikacji prowadzonych działań.

Działania promocyjne można prowadzić w różnych kanałach marketingowych. Które z nich warto wykorzystać?

Potencjał marketingu internetowego

Promocja sklepu internetowego powinna odbywać się przede wszystkim… w sieci! Marketing internetowy ma ogromny potencjał. Pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zbudować rozpoznawalność marki na rynku i wykreować jej pozytywny wizerunek. Reklamodawcy mogą wybierać spośród wielu różnych narzędzi, dzięki którym mogą realizować założone cele biznesowe.

Jednym z najważniejszych jest SEO. Dobre pozycjonowanie sklepu internetowego wpływa na jego popularność w internecie. Im wyżej w wynikach wyszukiwania znajdzie się strona, tym więcej użytkowników na nią trafi. Plusem pozycjonowania jest wartościowy ruch – stronę odwiedzają te osoby, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą.

Jak zadbać o SEO? Na stronie internetowego sklepu powinny pojawić się atrakcyjne i przejrzyste zdjęcia oraz unikalne, zawierające frazy kluczowe opisy produktów i kategorii. Sklep musi być czytelny i łatwy w obsłudze. Nie bez znaczenia są także kwestie techniczne, tj. jasne przekierowania, dopasowane meta tagi, szybkość wczytywania strony, responsywność i certyfikat SSL.

Content marketing, czyli umiejętnie promuj swój sklep internetowy

Marketing treści ma ogromne znaczenie w e-commerce. Wartościowe, merytoryczne treści wzbudzają zainteresowanie – sprawiają, że przekaz reklamowy jest mniej agresywny, bardziej przyjazny dla odbiorców. Publikacja unikalnego contentu przyczynia się do budowy pozytywnego wizerunku marki i wzmacnia jej relacje z klientami. W swojej strategii content marketingowej pamiętaj o grupie docelowej – treści muszą odpowiadać ich preferencjom. Tylko wtedy będą skuteczne!

Najlepszym narzędziem jest blog firmowy. Starannie przygotowane, odpowiadające oczekiwaniom odbiorców wpisy blogowe mogą zachęcać do sprawdzenia oferty sklepu. Firma na blogu może zaprezentować się jako ekspert w danej dziedzinie. Może edukować, inspirować i bawić.

Skuteczny content marketing wzmacnia pozytywny wizerunek firmy, a dzięki temu ułatwia jej realizację celów sprzedażowych. Ponadto – dzięki zawartości słów kluczowych – świetnie wspiera pozycjonowanie strony.

Social media w e-commerce marketingu

Każdy świadomy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z potęgi social mediów w kreowaniu wizerunku, zdobywaniu nowych klientów i budowaniu relacji z obecnymi. Działalność w mediach społecznościowych pokazuje markę z tej drugiej, ludzkiej strony. Pozwala jej być bliżej odbiorców – zdobywać ich zaufanie, a dzięki temu zwiększać swoją pozycję na rynku.

W social mediach można publikować inspirujące wpisy i nagrania, memy, infografiki, ciekawostki, vlogi czy konkursy. Pomocne w działaniach promocyjnych są płatne reklamy, które pozwalają dotrzeć do szerszego grona osób. W kanałach społecznościowych można wykorzystać tzw. targetowanie. Dzięki niemu przekazy reklamowe wyświetlane są wyłącznie tym osobom, które zaliczają się do grupy docelowej. Ma to ogromny wpływ na efektywność działań.

Social media marketing to także współpraca z influencerami. Profesjonalni twórcy internetowi to liderzy opinii wśród swoich społeczności. Aż 7 na 10 konsumentów przyznaje, że ufa poleceniom influencerów w takim samym stopniu, jak opiniom swoich znajomych. Współpraca z influencerami w e-commerce może przynieść fenomenalne efekty.

Media społecznościowe pozwalają dobrze poznać swoją grupę docelową. Dzięki badaniom marketingowym można dowiedzieć się, kim są odbiorcy marki, jakie mają zainteresowania, jakie treści lubią oglądać itd. Są to niezwykle cenne informacje dla reklamodawców. Dzięki nim można tworzyć skuteczne treści reklamowe dopasowane do oczekiwań i preferencji potencjalnych klientów.

Brakuje Ci czasu na działania marketingowe?

Powierz je nam i ciesz się z efektów!

Jak e-mail marketing wspiera e-commerce?

E-mail marketing doskonale sprawdza się w branży e-commerce. Może wspierać budowanie długofalowych relacji z klientami, wspierać sprzedaż i kreować korzystny wizerunek marki. Najpopularniejszym narzędziem e-mail marketingu jest newsletter, czyli cykliczne wiadomości, zawierające informacje ciekawe dla użytkowników. Newsletter przypomina o marce, wspiera dobre relacje z klientami i buduje świadomość firmy na rynku.

Skrzynka pocztowa to także świetne miejsce do działań z zakresu marketingu rekomendacji. Metoda polecana znakomicie wpływa na sprzedaż. Według badania Kantar Media z 2020 roku, aż 92% konsumentów bardziej ufa rekomendacjom klientów (nawet jeśli ich nie zna), niż oficjalnym przekazom reklamowym marki. Z raportu „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że to właśnie opinie innych są głównym źródłem wiarygodności sklepu internetowego. Jak zachęcić klientów do tego, by podzielili się swoim zdaniem? Warto zaproponować im zniżkę na następne zakupy, darmową dostawę czy inną korzyść.

Marketing automation – działania promocyjne na miarę XXI wieku

Marketing automation polega na wykorzystaniu specjalnego oprogramowania, które w założeniu ma usprawniać i upraszczać powtarzalne procesy marketingowe, w różnych kanałach komunikacji z klientem. System marketing automation śledzi zachowania użytkowników na stronie. Dzięki temu pozwala na precyzyjną segmentację odbiorców i maksymalną personalizację komunikatów marketingowych. Wdrażając rozwiązania automatyzacji marketingu, zwiększamy skuteczność działań promocyjnych i oszczędzamy mnóstwo czasu, który musielibyśmy poświęcić na obowiązki związane z komunikacją marketingową i obsługą klienta.

Przykład marketing automation to m.in.:

  • maile, SMS-y i powiadomienia PUSH – wiadomości z życzeniami urodzinowymi czy podziękowaniami, rekomendacje produktów na podstawie historii zakupów, przypomnienia o porzuconych koszykach,
  • chatbot,
  • wyświetlanie klientom produktów, którymi mogą być zainteresowani.

Inne sposoby reklamy sklepu internetowego

Do innych skutecznych form marketingu dla e-commerce bez wątpienia zaliczymy remarketing dynamiczny, czyli działania promocyjne skierowane do osób, które już kiedyś odwiedziły dany sklep internetowy. System Google analizuje ruch użytkownika w sklepie, a następnie tworzy i wyświetla reklamę konkretnego produktu. Celem remarketingu jest przypomnienie potencjalnemu klientowi o marce i zmniejszenie zjawiska tzw. porzuconego koszyka.

Prowadząc sklep internetowy, warto zadbać o obecność w porównywarkach cen, takich jak Ceneo czy Nokaut. Nie można także zapomnieć o systemie Google Ads, a zwłaszcza o reklamach produktowych, wyświetlanych na górze wyników wyszukiwania oraz w zakładce „Zakupy”.

Działania marketingowe sklepu powinny być przemyślane, dopasowane do grupy docelowej i oparte o mierzalne cele. Wykorzystaj różne narzędzia marketingu internetowego, nie bój się wychodzić poza utarte schematy i dbaj o wysoką jakość przekazów reklamowych. W ten sposób dotrzesz do większej liczby klientów, zdobędziesz ich zaufanie i osiągniesz rynkowy sukces!

Marketing sklepu internetowego - to warto wiedzieć:

Od czego zależy skuteczność marketingu w e-commerce?

Działania promocyjne będą skuteczne, jeśli: będą opierać się na przemyślanej strategii, strona będzie atrakcyjna wizualnie, sprawna, intuicyjna i funkcjonalna, komunikacja marketingowa będzie odbywać się w odpowiednich kanałach (dopasowanych do charakteru grupy docelowej).

Jakie kanały marketingowe wykorzystać w e-commerce?

Stronę sklepu internetowego można promować na różne sposoby. Najważniejsze jest odpowiednie pozycjonowanie w wyszukiwarce. Dzięki niemu do sklepu trafi więcej osób rzeczywiście zainteresowanych ofertą. W e-commerce duże znaczenie mają działania content marketingowe, np. prowadzenie bloga firmowego. Marketing treści pomaga zbudować pozytywny wizerunek firmy. Inne narzędzia przydatne w e-commerce to: social media, newsletter, rekomendacje, Google Ads, porównywarki cen.

Jakie jest znaczenie strategii marketing automation w e-commerce?

Dzięki marketing automation prowadzenie kampanii w sieci jest łatwiejsze. Maksymalnie upraszcza i usprawnia powtarzalne procesy, pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu, a także wpływa na efektywność prowadzonych działań reklamowych, dzięki analizowaniu zachowań klientów i segmentacji odbiorców.

Dodaj komentarz

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt