W dobie szerzenia fake newsów oraz dezinformacji etyka w public relations to zasady, które chronią odbiorców przed kłamstwem. W Polsce istnieje Kodeks Działań Etycznych Public Relations, z kolei na świecie Karta Sztokholmska. Dzięki nim każda agencja PR musi kierować się uczciwością, rzetelnością oraz szeregiem różnych zasad.
5 filarów public relations
Etyka w public relations definiowania przez Komisję Edukacji Public Relations to: zbiór zasad, przekonań i wartości, którymi powinni się kierować wszyscy, którzy angażują się w praktykę PR.”* Aby lepiej zrozumieć kontekst moralny, warto skupić się na pięciu filarach, które wyznaczają kierunek działań PR-owych:
- Prawdomówność,
- Nieszkodzenie,
- Dobroczynność,
- Poufność,
- Uczciwość.
Każda agencja public relations musi wdrożyć do swoich działań powyższe 5 filarów. Dzięki nim przede wszystkim ma obowiązek rzetelnego oraz uczciwego informowania społeczeństwa. Zabronione jest świadome wprowadzanie ludzi w błąd jak również ukrywanie pewnych informacji, które mogą być istotne dla opinii publicznej.
Zastanawiasz się czy Twoje działania pr-owe są etyczne?
Sprawdzimy i podpowiemy jak prowadzić skuteczny PR!
Etyka w pracy PR-owca
Pr-owcy to osoby, które reprezentują swoich klientów i ponoszą odpowiedzialność za budowanie zaufania. Taki zawód należy zaliczyć do zawodu zaufania publicznego. Public relations to zawsze fakty oraz prawda – dlatego odpowiedzialność etyczna wobec opinii publicznej jak i swoich klientów to główne uwarunkowania zasad postępowania ludzi pracujących w PR. Dzięki temu, ta dziedzina pracy jest prestiżowa, posiada szacunek oraz wysoką reputację w opinii społeczeństwa.
* https://burrelles.com/why-ethics-matters-in-public-relations/