Nawigacja

Jakie są problemy przedsiębiorców XXI wieku i jak je rozwiązać?

Pozyskiwanie klientów
Jakie są problemy przedsiębiorców XXI wieku i jak je rozwiązać?

Problemy małe i duże. Część można rozwiązać szybko za pomocą pieniędzy. Z innymi niejedna firma boryka się przez wiele lat. Czasem można odnieść wrażenie, że szukanie rozwiązania jest jak walka z wiatrakami. Jakie więc są problemy przedsiębiorców w naszych czasach? I jak można im zaradzić?

Z innymi bolączkami mierzą się małe i średnie firmy, inne problemy przedsiębiorców pojawiają się w sektorze dużych marek. Nie ulega jednak wątpliwości, że dotykają każdego i często skutecznie zniechęcają do podjęcia walki.

Problemy przedsiębiorców pojawiają się wcześniej niż pierwsza wypłata 

Myśląc o problemach polskich przedsiębiorców nie można ograniczać się wyłącznie do firm, które jakiś czas istnieją na rynku. Przed pierwszymi trudnościami staje także osoba, która dopiero startuje z własnym biznesem. Dzisiaj założenie firmy jest łatwiejsze niż kilkadziesiąt lat temu, a mimo to, „papierologia” potrafi przytłoczyć. Problemem okazują się też bardzo wysokie składki na ZUS. O ile w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej można skorzystać z preferencyjnych składek, o tyle przy zatrudnieniu pierwszych pracowników ulgi nie obowiązują. Próg wejścia na rynek jest wysoki. Tak samo ze względów finansowych, jak i konkurencyjności, a online marketing dla wielu po dziś dzień jest niezbadanym obszarem wiedzy. W efekcie niejednokrotnie zamiast skupić się na zarabianiu, młody przedsiębiorca musi najpierw poświęcić sporo uwagi na rozwiązywanie kolejnych problemów.  

Prowadzenie firmy to zawsze koszty i warto uświadomić to sobie już na samym początku kariery jako przedsiębiorcy. Jeśli głowy początkującego biznesmena nie zaprzątają formalności, marketing, podatki, przepisy i regulacje prawne, może całą swoją energię skierować ku zarobieniu przysłowiowego pierwszego miliona. Jak to osiągnąć? Najlepiej zatrudniając specjalistów – public relations i strategią komunikacji może zając się agencja PR, a kwestie rozliczenia firmy zostawić księgowemu. Owszem, na start może wydawać się, że są to duże wydatki. Trzeba jednak pamiętać, że zwrócą się znacznie szybciej, jeśli przedsiębiorca będzie miał czas, aby pracować nad rozwojem biznesu. 

Masz problemy z prowadzeniem działań marketingowych i PR-em?

Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc!

Trudności ze znalezieniem pracowników 

Wykwalifikowany pracownik jest dzisiaj rzadkością. Wielu z tych, którzy mają wiedzę i kompetencję, nie szuka nowej pracy, ponieważ ma dobrze płatną i satysfakcjonującą posadę. Trzeba też zaznaczyć, że wielu fachowców wyemigrowało za granicę, szukając lepszych zarobków, przez co na rynku pojawił się spory deficyt. Zdarza się i tak, że pracodawcy mierzą się kandydatami na dane stanowisko, którzy mają świetne CV i żadnych umiejętności, o których w nim wspominali. Proces rekrutacji zaczyna się przeciągać, a przedsiębiorca zaczyna tracić cierpliwość. W niektórych przypadkach trzeba dokonać tragicznego wyboru. Wykwalifikowany pracownik, który żąda wyższej stawki albo osoba bez doświadczenia, którą można przyuczyć do zawodu, oszczędzając – przynajmniej na początku – na jego pensji. Rekrutacja bywa uciążliwa, skutki mizerne, pracodawca niezadowolony, a finalnie pracownik i tak postanawia znaleźć inną pracę.  

Problemem może być źle przeprowadzony proces rekrutacji. Jeśli pojawiają się trudności ze znalezieniem specjalisty, być może w złych miejscach chcemy ich znaleźć? Czasem warto zgłosić się po wsparcie do osób z branży HR albo samodzielnie zasięgnąć wiedzy z zakresu rekrutacji. W bardzo wielu przypadkach okazuje się, że problem nie leży po stronie braku pracowników na rynku, a złej konstrukcji ogłoszenia czy kanałów jego publikacji. Rekrutując na konkretne stanowisko należy też pamiętać, że indywidualny plan rozwoju może zachęcić kandydatów do podjęcia pracy. Jasna ścieżka kariery zawodowej jest czymś, co przyciąga wiele ambitnych osób, a właśnie takich chce mieć pracodawca w swoim zespole.

problemy przedsiębiorców

Problemy przedsiębiorców – trudna walka o klienta 

Konsumenci na dzisiejszym rynku stali się świadomi swoich potrzeb, a i po części wybredni. Nie kupują produktów, które ich nie przekonują i nie korzystają z usług, które wydają się nie gwarantować pożądanej jakości. Sytuację komplikuje ogromna konkurencja pośrednia i bezpośrednia i trudności z wybiciem się na rynku. Często pojawiają się też dodatkowe koszty, jakie musi ponieść przedsiębiorca, aby dać sobie szansę na wyjście z cienia. Niektórych działań nie sposób skalkulować na początku, a wydatki mogą pojawić się z czasem – i trzeba się z nimi liczyć. Dla biznesmena nie ma nic gorszego niż zginąć wśród konkurencji. A przecież chodzi nie tylko o walkę i przetrwanie, ale też rozwój i nowe perspektywy. Przedsiębiorca musi najpierw zawalczyć o uwagę klienta i utrzymać go. A to wiąże się także z koniecznością dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej. Jak temu zaradzić i nie zwariować?  

Strategia komunikacji, budowa wizerunku marki i pozycjonowanie to niektóre z obszarów, w jakich należy prowadzić działania. Można zająć się tym w pełni samodzielnie lub połowicznie, o ile przedsiębiorca ma odpowiednią wiedzę. Innym wyjściem jest znalezienie specjalistów, którzy od wielu lat działają w marketingu internetowym i mogą służyć wiedzą oraz doświadczeniem, zdobywanym w trakcie wieloletniej praktyki zawodowej. Trzecia opcja, która pozwoli odciążyć przedsiębiorcę z obowiązków i jednocześnie zredukować koszty, opiera się na prowadzeniu części działań samodzielnie i zlecenie reszty obowiązków firmie zewnętrznej. Agencja marketingowa osiągnie znacznie lepsze efekty w zdecydowanie krótszym czasie, jednak trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Wysokie koszty to także problem

Prowadzenie firmy zawsze wiąże się z kosztami: trzeba wypłacić pensje pracownikom, uregulować należności względem ZUS-u i US, dysponować kapitałem na zakup towaru i wyposażenia do biura czy hali produkcyjnej. Byłoby świetnie, gdyby pojawiły się fundusze również na dalszy rozwój firmy. Niestety, wielu przedsiębiorców ma poważne problemy z utrzymaniem płynności finansowej, co w najgorszym razie kończy się zamknięciem działalności. Koszty prowadzenia firmy w Polsce dla wielu mikroprzedsiębiorców są zbyt wysokie, z podobnym problemem borykają się także małe i średnie firmy, którym przez brak funduszy brakuje siły do rozwoju.   

Przyczyna często leży w złej strategii rozwojowej firmy i budowania marki. Przedsiębiorcy skupiają się na niewłaściwych celach, tracąc na ich realizację czas i pieniądze, kiedy zdecydowanie lepsze rezultaty można osiągnąć kierując energię w stronę bardziej efektywnych działań. Jednocześnie często okazuje się, że źle dysponują zgromadzonym kapitałem – nie inwestują w rozwój, za to chętnie wydają pieniądze na ultranowoczesne biuro czy kolejną, źle skrojoną kampanię marketingową, którą bezskutecznie realizują samodzielnie.  

Czy wszystkie problemy przedsiębiorców mogą zniknąć? 

Na niektóre kłopoty nie ma rady, bo i niektórych wydatków nie sposób uniknąć. Zatrudniając pracowników trzeba wypłacić pensję i opłacić składki czy zapłacić podatki. Trudno też w ułamku sekundy pozbyć się konkurencji czy znaleźć kompetentnego pracownika. Mimo wszystko, części problemów można uniknąć, mając świadomość, że mogą się pojawić. Prowadzenie firmy wiąże się z ogromną presją, pewnym rodzajem odpowiedzialności za zatrudnionych ludzi oraz umiejętnym zarządzeniem czasem i zasobami. Przedsiębiorca, który wie, jakim trudnościom musi stawić czoła, ma szansę przygotować odpowiednią strategię, a tym samym podjąć potrzebne kroki.  

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt