Przedsiębiorca, który chce wypromować swoją markę, produkt czy usługę, zgłasza się do agencji marketingowej, która przygotowuje tzw. media plan. Czym jest i co powinien zawierać?
Prowadzenie kampanii marketingowej bez żadnego planu nie gwarantuje sukcesu. Wszelkie powodzenia są dziełem przypadku i nie da się ich powtórzyć. Tworząc przemyślaną kampanię, opartą na szczegółowym planie, łatwiej zrealizować wyznaczone cele i odnieść sukces.
Media plan to specjalny dokument, zawierający koncepcję realizacji działań marketingowych, prowadzonych przez zatrudnioną agencję reklamową. W planie znaleźć można najważniejsze informacje dotyczące promocji.
Potrzebujesz skutecznej kampanii reklamowej?
Zdaj się na ekspertów z Commplace!
Do przygotowania media planu kampanii reklamowej niezbędny jest tzw. brief, czyli spis wszystkich oczekiwań klienta, efektów, jakie chciałby uzyskać, kreując daną kampanię. Agencja reklamowa do przygotowania takiego planu wykorzystuje również analizy rynkowe i inne ważne kwestie, które mogą mieć istotny wpływ na charakter i wygląd kampanii (np. działania konkurencji).
Media plan zwykle składa się z kilku przejrzystych tabel. W dokumencie znaleźć można dane dotyczące:
- czasu przewidzianego na kampanię,
- mediów, jakie zostaną wykorzystane w celu promowania firmy, jej produktu czy usługi,
- rodzaju planowanych reklam w poszczególnych mediach,
- budżetu,
- możliwych efektów kampanii.
Aby opracować odpowiedni plan działania, trzeba dogłębnie przeanalizować grupę docelową. Umożliwi to wybór odpowiednich mediów i form reklamy – np. ofertę wycieczki dla seniorów będziemy reklamować w radiu i telewizji, a nową markę streetwearową dla ludzi młodych – w mediach społecznościowych.
Kolejny krok to zdefiniowanie celu. Celem może być zwiększenie aktywności na stronie, wygenerowanie nowych leadów, osiągnięcie określonych zysków. Od prawidłowego zdefiniowania celu zależy efekt całej kampanii.
Media plan powinien stanowić nieodłączny element każdej kampanii reklamowej. Działanie bez planu może przynieść efekty, jednak nie jest ich gwarantem. Inwestycja w przygotowanie porządnej kampanii opartej na przemyślanym planie przełoży się na realne zyski.