Nawigacja

Czy czarny public relations jest dozwolony?

PR

Działania public relations to uczciwość, szczerość oraz prawdomówność. A jednak istnieje dziedzina, w której celowo szkodzi się konkurencji i nie tylko. Czy takie działania są dozwolone, a ich rezultat jest wart ryzyka? I na czym polega czarny public relations?

Co to jest czarny public relations?

Czarny public relations odnosi się do wszelakich działań oraz praktyk zmierzających do zniszczenia reputacji bądź wizerunku przedsiębiorstwa, osoby, produktu, organizacji czy nawet całego narodu, wykorzystując różnorodne narzędzia i metody. Najczęściej obejmują one przedstawianie mylących i nieprawdziwych faktów na temat konkurenta, w tym publikowanie negatywnych reklam.

Częstym działaniem jest również podawanie do opinii publicznej nieprawdziwych czy negatywnych informacji, aby pogrążyć konkurencję. Inną z praktyk jest wystawianie fałszywych recenzji na temat produktu czy usługi. Zarządzanie kryzysowe to jeden z obszarów działań, jakimi zajmuje się agencja PR. Jeśli Twoja firma padła ofiarą nieuczciwych praktyk, a szczególnie fałszywych informacji, koniecznie przeczytaj nasz tekst jak sobie z tym radzić: https://commplace.pl/blog/zakoncz-spirale-falszywych-informacji-na-temat-swojej-firmy/

Szukasz pomocy?
Nie wiesz, jak sobie poradzić z czarnym PR?

Podpowiemy, jakie działania wdrożyć!

Przykłady w biznesie i polityce

Czarny public relations to niestety zjawisko bardzo powszechne. Najprostszym przykładem jest chociażby zwolniony pracownik, który oczernia byłego pracodawcę, na przykład w mediach społecznościowych. Bardzo często czarny PR jest stosowany przez partie polityczne bądź konkretnych polityków. Skupiają się oni w kampaniach politycznych na podkreślaniu negatywnych aspektów konkurencji, zamiast na swoich pozytywnych cechach czy atrakcyjnym programie. W takich przypadkach najczęściej stosuje się propagandę, manipulację psychologiczną czy po prostu zwykłe oszustwo. Wystarczy przejrzeć reklamy największych kampanii wyborczych – z kraju a także z zagranicy – by zauważyć w nich praktyki czarnego PR.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt