Współcześnie nawet największy wysiłek w jakość produktów czy usług nie wystarczy by wyróżnić się spośród konkurencji. Kluczowe jest budowanie wizerunku marki, dzięki któremu łatwiej zyskasz nowych klientów, a przede wszystkim utrzymasz tych aktualnych przy sobie. Sprawdź jak skutecznie budować wizerunek!
Czym jest wizerunek?
Wizerunek marki, czyli to jak postrzegają Ciebie konsumenci, co o Tobie myślą, powstaje w wyniku doświadczeń i interakcji z firmą. Wyobrażenie to zostaje w pamięci konsumentów na długi czas, dlatego budowanie wizerunku jest jednym z najważniejszych elementów biznesu. I nikt nie zajmie się tym lepiej niż agencja PR.
Na wizerunek składają się między innymi: jego nazwa i skojarzenia z nią związane, znaki graficzne, identyfikacja wizualna oraz symbole graficzne. Silny wizerunek to przede wszystkim przyciąganie nowych klientów, łatwiejsze wprowadzenie nowych produktów pod tą samą markę, zwiększenie zaufania obecnych klientów i łatwiejsze ich zatrzymanie oraz lepsze relacje między firmą i klientem. Projektowanie marki nowej oraz budowanie wizerunku już istniejącej to istotne działania, by współcześnie przetrwać i wyróżnić się na rynku.
Jak budować wizerunek?
Budowanie wizerunku zarówno marki jak i przedsiębiorstwa to proces wieloetapowy i wielopłaszczyznowy. Składa się między innymi z: misji, celów, wartości, tożsamości marki, systemu identyfikacji wizualnej, sposobu komunikacji z klientami, oferty produktowej, a także wielu innych elementów. Wszystkie mają na celu stworzyć wizerunek unikalny, wyjątkowy, wyróżniający się spośród konkurencji. Przy budowie wizerunku szczególnie istotne jest również kreowanie wizerunku marki, czyli wszelakie działania skierowane na utrwalaniu marki w świadomości konsumentów.
Budowanie wizerunku to kompleksowe i długotrwałe działania
Pomocna w tym będzie doświadczona agencja PR!
Budowanie wizerunku – fundamentalne działania
Budowanie wizerunku to proces ukierunkowany na markę i jej wartości. Jakie czynności obejmuje?
- Zidentyfikuj swoich odbiorców – pierwszym krokiem jest obszerne i precyzyjne wyznaczenie grupy docelowej. Zatem skup się nie tylko na podstawowych wymiarach typu dane demograficzne, ale sprecyzuj jej styl życia, potrzeby, pragnienia, wymagania, zachowania, w jakich sytuacjach konsumenci kupują produkty itp. Im bardziej będziesz precyzyjny tym większa pewność, że przekaz Twojej marki będzie przemawiał do potrzeb i problemów Twoich klientów.
- Wyznacz cele – budowanie wizerunku marki bez określenia celów krótko oraz długoterminowych jest nieefektywne.
- Zdefiniuj propozycję wartości – oznacza jaką wartość chcesz dostarczyć konsumentom. To sprecyzowane stwierdzenie mówiące dlaczego właśnie u Ciebie klienci powinni kupować, a nie u konkurencji. Opracuj kluczowe wyróżniki oraz korzyści płynące z Twojego produktu. Pamiętaj, by wartości były spójne z misją oraz wizją Twojej marki. Dzięki temu przyciągną nowych klientów, zwiększą ich zaangażowanie, a Twoja marka będzie postrzegana jako godna zaufania i wiarygodna.
- Ustal tożsamość wizualną – budowanie wizerunku marki nie może się obejść bez atrakcyjnej identyfikacji wizualnej. Mowa tu przede wszystkim o logotypie oraz tagline, który ma dostarczy informacji o Twojej marce, jej pozycji na rynku w kilku słowach zapadających w pamięci.
- Stwórz osobowość marki– nadaj Twojej marce indywidualny charakter poprzez kolory, czcionkę, obrazy, czy ton głosu.
Budowanie wizerunku – korzyści
Budowanie wizerunku marki tworzy doskonałe pierwsze wrażenie wśród nowych, potencjalnych konsumentów, wyróżnia Cię na tle konkurencji oraz buduje lojalność klienta. Zwiększenie zaufania do marki skraca cały proces zakupowy, bowiem klient woli kupić produkt marki dobrze mu znanej, niż tej o której nigdy nic nie słyszał. Marka o pozytywnym wizerunku jest bardziej godna zaufania, co przekłada się na większą sprzedaż, a ta z kolei na większe zyski.
Klienci znacznie chętniej kupują produkty bądź korzystają z usług firmy, która wyznaje podobne wartości. Budowanie wizerunku ma także wpływ na jakość pozyskiwanych partnerów biznesowych, a to z kolei wpływa na rozwój przedsiębiorstwa na wielu płaszczyznach. Wizerunek silnej marki jest szczególnie wykorzystywany wśród produktów marki premium – to właśnie w ich przypadku firma może pozwolić sobie na o wiele wyższą cenę, gdyż klienci dzięki wartości emocjonalnej i tak kupią ten produkt niż tańszy zamiennik o podobnej jakości.
Odświeżanie wizerunku
Budowanie wizerunku marki czy firmy to nie są jednorazowe działania na początku Twojej działalności. Pamiętaj, że trendy, moda, konkurencja, otoczenie, a przede wszystkim sami klienci stale się zmieniają, dlatego trzeba ciągle monitorować sytuację. Oczywiście nie można co roku zmieniać swojego wizerunku. Chodzi o jego odświeżenie, czyli rebranding znany na całym świecie wśród organizacji. Jego celem jest pozostanie przy dotychczasowych elementach marki nadając im nowy kształt, czy wymowę dbając jednocześnie o spójność wizerunku z przeszłości. Może to być nowa identyfikacja wizualna albo nowy tagline.
Wszelkie działania są możliwe mając na uwadze klientów i ich świadomość naszej marki, która jest głęboko zakorzeniona w umysłach. Dlatego wszelakie nieprzemyślane czynności mogą prowadzić do kryzysu. Odświeżanie wizerunku to proces wymagający konkretnego i przygotowanego planu, tak aby dotychczasowe budowanie wizerunku nie poszło na marne.