Treść główna
Nowe metody utrzymania klienta
Wiele osób pomija ten etap i zaczyna transformację strategii marketingowej firmy od wprowadzania nowych metod utrzymania klienta. A przecież dopóki nie wiesz, co działało dotychczas, nie możesz niczego efektywnie zaplanować.
Czy Twoi klienci są szczęśliwi?
Odpowiednia retencja klientów, czyli to, czy do Ciebie wracają – to odróżnia przedsiębiorstwa, które odnoszą długofalowe sukcesy od tych, które szybko znikają z rynku. Te pierwsze często świadomie planują swoją strategię utrzymania klienta. Niektóre z tych metod są znane właściwie od zawsze, jak np. bonusy dla stałych klientów. Inne pojawiły się dopiero ostatnio jak komunikacja na bieżąco poprzez media społecznościowe, a nawet wciąż się kształtują na styku internetu i sztucznej inteligencji.
![](https://commplace.pl/wp-content/uploads/2021/01/Analiza-kanalow-pozyskiwania-klientow-z-poszczegolnych-zrodel1.jpg)
Czy badanie satysfakcji klienta jest niezbędne?
Możesz się w tym miejscu zastanawiać, czy rzeczywiście utrzymanie i badanie satysfakcji klienta jest takie ważne. Odpowiedź brzmi: tak! I są na to twarde dane liczbowe. Zauważ, że według danych Marketing Metrics, szansa na sprzedanie czegoś nowej osobie to tylko 5-20 proc. Tymczasem w przypadku już pozyskanych klientów wzrasta ona do 60-70 proc.! Badanie satysfakcji klienta, a następnie utrzymywanie jej na pożądanych poziomie, to dla Ciebie czysty zysk.
![](https://commplace.pl/wp-content/uploads/2021/01/Audyt-lejka-sprzedazy-i-charakteru-komunikacji-z-klientami3.jpg)
Potencjał Twoich klientów – co to znaczy?
Każdy klient ma swój potencjał. Określa on prawdopodobieństwo tego, że dokona on pierwszego czy ponownego zakupu. Są branże, w których rozpoznawanie potencjału odbywa się dopiero podczas sprzedaży. Często jednak da się przewidzieć i z wyprzedzeniem określić, jaki jest potencjał każdego kolejnego klienta. Na tej podstawie możesz podjąć świadomą decyzję o tym, komu poświęcić więcej czasu czy uwagi.
![](https://commplace.pl/wp-content/uploads/2021/01/Badanie-metod-utrzymania-klienta-jego-potencjalu-oraz-stopnia-wysycenia-3.jpg)
Badanie satysfakcji klienta i stopnia wysycenia
Jeśli przeprowadzisz badanie satysfakcji klienta dla różnych metod jego utrzymania, możesz następnie weryfikować efekty. To znacznie uprości proces wyboru strategii komunikacji z klientem i może przynieść oszczędności – płacisz tylko za te działania, które przynoszą efekty.
![](https://commplace.pl/wp-content/uploads/2021/01/Badanie-metod-utrzymania-klienta-jego-potencjalu-oraz-stopnia-wysycenia-2.jpg)
Jakie są kluczowe aspekty satysfakcji klienta?
Badanie satysfakcji klienta opiera się na takich aspektach, jak:
• wskaźnik wysiłku klienta,
• badanie spontanicznej opinii,
• ślepe badanie opinii,
• Net Promoter Score,
• badanie CSAT – Customer Satisfaction Score.
Połączenie tych technik jest ważne. CSAT to podstawowe narzędzie badania satysfakcji klienta, ale dopiero w połączeniu z Net Promoter Scrore dowiesz się nie tylko, co Twoi klienci o Tobie myślą, ale też z jakim prawdopodobieństwem polecą usługę dalej lub skorzystają z niej ponownie.
![](https://commplace.pl/wp-content/uploads/2021/01/Badanie-metod-utrzymania-klienta-jego-potencjalu-oraz-stopnia-wysycenia-4.jpg)
Badanie satysfakcji klienta na zamówienie
Pamiętaj, że utrzymanie lojalności klientów, których już masz, jest 5-7 razy tańsze, niż pozyskiwanie nowych klientów. Dlatego przynajmniej raz, a najlepiej regularnie, warto zlecać badanie satysfakcji klienta. Dzięki temu poznasz kluczowe aspekty, skuteczne metody i stopień wysycenia odbiorców Twoich produktów i usług.
![](https://commplace.pl/wp-content/uploads/2021/01/Badanie-metod-utrzymania-klienta-jego-potencjalu-oraz-stopnia-wysycenia-1.jpg)
Potrzebujesz pomocy w rozwoju biznesu?
![Bartosz Zieliński](/wp-content/themes/commplace/images/avatar-contact-box.jpg)