Definicja
Reklama komercyjna to działanie promocyjne, którego celem jest przekonanie odbiorców do zakupu konkretnego towaru lub skorzystanie z oferowanej usługi. Reklama komercyjna nastawiona jest przede wszystkim na zysk danej organizacji.
Reklama komercyjna – ciekawostki
Reklama komercyjna jest totalnym przeciwieństwem reklamy społecznej. Od samego początku swojego powstanie jej głównym założeniem jest promowanie produktu i generowanie zysku. Reklama komercyjna ściśle związana jest z funkcjonowaniem gospodarki rynkowej – przekazuje informacje o produkcie, a jednocześnie zachęca i przekonuje do jego zakupu.
Reklama komercyjna bardzo często wyświetlana jest z bardzo dużym natężeniem i częstotliwością. Jest to zamierzone działanie i stosowane jest po to, by przekaz jak najszybciej wyrył się w pamięci odbiorców.
Reklama komercyjna – najważniejsze informacje
Reklama komercyjna, czyli najbardziej znana wszystkim odbiorcom forma przekazu zachęcającego do zakupu danej rzeczy, pojawia się w przestrzeni publicznej w wielu różnych formach. Reklama komercyjna to zatem ta usłyszana w radiu czy telewizji oraz obejrzana w gazecie, czasopiśmie, na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. Jak widać, mamy z nią do czynienia praktycznie wszędzie.
Reklama radiowa pojawia się w przerwach między audycjami, a czasem nawet w ich trakcie. Jest ona jednak krótka, zwięzła, treściwa, dlatego szybko zapada w pamięć. Bardzo dużą polarnością cieszą się reklamy internetowe, które przybierają przeróżne formy. Możemy spotkać wyskakujące okienka, banery, reklamy pop-up, czy reklamy wideo. Nie można oczywiście nie wspomnieć o reklamach telewizyjnych, które w wielu przypadkach można nazwać kultowymi. Część z nich na stałe weszła do języka. Ten rodzaj reklamy komercyjnej jest niezwykle popularny i z pewnością przynosi ogromne dochody, przy czym z drugiej strony wymaga także dużych nakładów. Reklamy drukowane, choć wieszczono, że prasa przestanie mieć rację bytu, nie tracą na popularności. Cenione są zwłaszcza powierzchnie na okładkach czy pierwszych stronach czasopisma.
Reklama komercyjna zawsze ma konkretny cel. Najczęściej jest to przedstawienie w jak najlepszym świetle danego produktu – choć może być to także usługa – i przekonanie do jego zakupu. Ostatecznym celem dla reklamodawcy jest zysk. Komunikat zawarty w treści reklamy przedstawia unikalne cechy produktu i korzyści wynikające z jego posiadania, tym sposobem zachęca odbiorców do zakupu. W celu przyciągnięcia uwagi odbiorców, twórcy reklam komercyjnych muszą wykazywać się prawdziwą kreatywnością, tym bardziej, ze konkurencja na rynku jest ogromna.
Reklama komercyjna zajmuje bardzo ważne miejsce w budowaniu świadomości marek, wyznaczaniu trendów, promowaniu poszczególnych produktów oraz kreowaniu decyzji zakupowych społeczeństwa. Można śmiało stwierdzić, że reklama komercyjna jest najskuteczniejszym narzędziem marketingowym, ponieważ kieruje ona w stronę odbiorców konkretną wiadomość, przyciąga ich uwagę i zachęca do zakupu. Reklama komercyjna bardzo często gra na emocjach odbiorców w taki sposób, by wzbudzić w nich chęć zaspokojenia określonych potrzeb. Dzięki wykorzystaniu segmentacji rynku reklama jest w stanie trafić do konkretnych grup odbiorców z konkretnym, dopasowanym do nich przekazem.
Podsumowanie
Reklama komercyjna to niezwykle skuteczne narzędzie promocji o ogromnym zasięgu, zachęcające do zakupu usług i produktów. Zadaniem reklamy komercyjnej jest zwracanie uwagi na dany produkt czy usługę, budowa świadomości marki oraz jej pozytywnego wizerunku, tak by w konsekwencji doprowadzić do zwiększenia zysków. Wykorzystując wszystkie dostępne metody dotarcia do odpowiednich grup odbiorców, pozwala ona na osiąganie zamierzonych celów biznesowych, a przy okazji wpływa na podtrzymywanie pamięci o marce.
Reklama komercyjna powinna posiadać unikalny charakter, który umożliwi marce wyróżnienie się i utrwalenie swojej obecności w świadomości konsumentów. Dlatego kluczową rolę odgrywa kreatywność oraz podkreślenie oryginalnych cech oferowanego na rynku produktu.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku