Startup to twór charakteryzujący się innowacyjnością i niepewnością zarazem. Bazując na czymś dotąd nieoczywistym – unikalnym produkcie lub usłudze – poszukuje modelu biznesowego, który zapewni zyskowny rozwój. Startupy zwykle mają ograniczony budżet, a posiadane środki wolą inwestować w rzeczy, które zapewnią najszybszy zwrot. Koszty związane z PR mogą więc być dość nisko na liście priorytetowych wydatków. Niemniej zręcznie poprowadzony PR może mieć ogromny wpływ na dalsze losy nowego przedsięwzięcia. Zdradzamy w czym konkretnie może pomóc.

Każdy startup jest inny. Bez względu na to czym dokładnie się zajmuje, w jakim obszarze, do jakiej grupy docelowej kieruje swoją ofertę, główne wyzwania są dość uniwersalne.  Zwykle każdy startup dąży do zabezpieczenia finansowania, przyciągania  talentów, zwiększania liczby użytkowników lub klientów i skalowania biznesu. Jak się ma PR do osiągnięcia wszystkich tych celów?  Otóż dobrze zaplanowana strategia PR dla startupów może stworzyć podstawy potrzebne do przeniesienia Cię z miejsca, w którym się teraz znajdujesz, do miejsca, w którym chcesz być.

Startup ze wsparciem public relations

Załóżmy, że celem Twojego startupu jest zabezpieczenie finansowe. Szukasz funduszy na zewnątrz. Co znajdą potencjalni inwestorzy, wpisując nazwę Twojego startupu w Google? Jak wpłynie to co znajdą na ich opinię o Tobie? Jeśli to co znajdą ma ich przekonać do zainwestowania w Twój biznes potrzebujesz zbudować solidne fundamenty. Potrzebujesz PR-u. Działań, które będą stanowiły połączenie budowania świadomości o Twojej firmie, dowodu społecznego i wiarygodności.

A co, jeśli próbujesz zwiększyć liczbę użytkowników lub klientów? Marketing, taki jak Google Ads, świetnie nadaje się do kierowania ruchu do witryny. Ale konsumenci muszą najpierw mieć zaufanie do Twojej marki. Jeśli Twojej marce brakuje wiarygodnego cyfrowego śladu, konwersja będzie utrudniona. PR pomaga startupom tworzyć cyfrowy ślad poprzez obecność w mediach. Może zapewnić istotne podstawy niezbędne do rozwoju firmy. Dlatego także startupy powinny inwestować czas i energię w public relations od samego początku. Być może pozostawienie tego do momentu premiery dużego produktu jest kuszące. Niemniej doświadczenie pokazuje, że to nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Musisz zacząć przygotowywać scenę do wielkiej premiery dużo wcześniej. Zacząć od budowania zaufania i świadomości marki na długo zanim produkt wejdzie na rynek. Poniżej podpowiadamy na co zwrócić uwagę, przygotowując swoją publikę na nadejście gwiazdy.

Polecamy  Wizerunek firmy z datą ważności?

Startup – własna historia budowana od podstaw

Co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji? Zidentyfikuj to i wykorzystaj na swoją korzyść podczas kampanii PR. Postaw na to, co wyróżnia Cię z tłumu i przyciągnie biznes do Twojej marki. Daj potencjalnemu klientowi powód by poświęcił swój czas i zostawił pieniądze właśnie w Twojej firmie. Jako startup zaczynasz nową historię. Z czystym kontem , ale też bez zaplecza, jakie mają firmy o ugruntowanej pozycji. Jednak rozpoczęcie od czystej karty możesz potraktować jako coś najlepszego, co mogło Ci się przytrafić. Stoi przed Tobą niesamowicie ekscytująca i wyjątkowa okazja do zbudowania reputacji marki od podstaw. Aby to zrobić musisz opracować strategię komunikacji. Uwzględniającą to, co chcesz aby odbiorcy wiedzieli o nowej marce. Pokazującą to, w jaki sposób Twoja firma będzie się odróżniać od tych już istniejących. Informującą jaką wartość, której nie da nikt inny, Ty zaoferujesz swoim odbiorcom.

Od czego zacząć budować kampanię marketingową?

Pierwszym etapem skutecznej kampanii marketingowej zawsze powinno być opracowanie strategii komunikacji. Zanim startup zacznie komunikować na swój temat na zewnątrz, musi się upewnić, że jest gotowy by pokazać najlepszą wersję siebie. Na co zwrócić uwagę? Projekt graficzny i treści zamieszczone na własnej stronie internetowej, platformach społecznościowych, muszą być na spójne. Nie ma tu miejsca na niechlujnie wyglądającą grafikę, która wygląda jakby powstała w ramach nieudanego debiutu na lekcji informatyki w liceum. W końcu bardzo wiele zależy od pierwszego wrażenia.

Jeśli chodzi o treści, w przypadku startupów dobrze jest najpierw skupić się na zapewnieniu stałego przepływu treści na swoich „własnych” kanałach, a dopiero w kolejnym kroku kierować komunikaty do mediów zewnętrznych. Własne kanały to strona internetowa firmy, blog, konta w mediach społecznościowych, a także wszelkie dodatkowe kanały, takie jak np. LinkedIn. Dlaczego warto od tego zacząć? 60% wiodących marek publikuje swoje treści  każdego dnia. Dobrze więc gdy startup zaczyna od iterowania we własnych kanałach. To pozwala zweryfikować jakie treści naprawdę interesują odbiorców. Które z nich faktycznie się „klikają”. Stworzenie dobrej narracji z odbiorcami już na wczesnym etapie komunikowania o firmie pomoże wejść od razu na wyższy poziom, gdy startup zacznie kierować publikacje do mediów zewnętrznych.

Polecamy  Shockvertising – czy reklama może prowokować?

Dzięki odpowiednim działaniom PR szanse startupu na dotarcie ze swoją ofertą do coraz większej grupy odbiorców rosną wykładniczo w czasie. Skontaktuj się z nami i pozwól nam sprawić, by czas zaczął działać na Twoją korzyść.