Definicja
Opis kategorii (category description) to tekst informacyjny służący wyjaśnieniu, czym jest dana grupa produktów, znajdująca się w sklepie internetowym. Opis kategorii ma zatem charaktery nie tylko informacyjny, ale i sprzedażowy, gdyż jego zadaniem jest zachęta do zapoznania się z daną kategorią produktów, a następnie ich zakup.
Opis kategorii - ciekawostki
Dobry opis kategorii powinien zawierać w sobie cechy, które sprawią, że algorytm Google będzie w pełni przekonany, iż ma do czynienia z poszukiwanymi produktami. Tak naprawdę opis kategorii może pełnić aż trzy ważne dla sklepu internetowego funkcje: udzielać informacji, podnosić sprzedaż i wpływać na pozycjonowanie.
Opis kategorii nie powinien być ani zbyt długi, ani zbyt krótki. Zasadniczo po wejściu na daną stronę internetową powinniśmy ujrzeć go w całości, bez konieczności scrollowania w dół. Jest to zasada nazywana above the fold, która jest jednym z tych elementów, który wpływa na budowanie w użytkownikach odwiedzających stronę internetową pozytywnych doświadczeń. Opis kategorii, który ma powodować lepsze pozycjonowanie strony, powinien być jednak nieco obszerniejszy. Trzeba przy tym zachować umiar - nie można przesadzać z ilością słów kluczowych w nim zawartych. Wówczas tekst brzmi nienaturalnie a do tego jest trudniejszy w odbiorze.
Opis kategorii – najważniejsze informacje
Opis kategorii, w zależności od rodzaju oferowanych przedmiotów lub usług, może wyglądać zupełnie inaczej. W jednym przypadku może znajdować się na górze strony, w innym – przy zamieszczonych zdjęciach przykładowych produktów. Jedna rzecz jest stała: każdy opis kategorii powinien być unikatowy i niepowtarzalny. W opisach kategorii powinny znaleźć się odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości konsumentów, tak by mieli pewność, że wybrali odpowiednie miejsce na swoje zakupy.
Dobry opis kategorii powinien precyzyjnie wskazywać na zawierającą się w niej ofertę oraz zaspokajane przez dane produkty potrzeby. Tym sposobem można zidentyfikować grupę docelową. Dobry opis kategorii w jasny sposób komunikuje o tym, co konkretnie obejmuje dana kategoria i jakie korzyści oferują przedmioty w niej zawarte. Warto szczegółowo przedstawić różnice pomiędzy oferowanymi produktami, a innymi, podobnymi dostępnymi na rynku, podkreślając unikalne cechy oferty.
Podobnie jak we wszystkich treściach publikowanych w Internecie, także w opisach kategorii ogromne znaczenie ma odpowiednie formatowanie tekstu. Podstawą są tytuł, nagłówki i pogrubienia najważniejszych informacji. Jeśli musimy wymienić kilka rzeczy o podobnej wartości, zastosujmy listowanie. Ten zabieg sprawi, że tekst będzie przejrzysty i bardziej czytelny. Dodatkowo, chcąc jeszcze bardziej pomóc klientowi i ułatwić mu poruszanie się po całej stronie, warto zastosować linkowanie, które przekieruje go do innej kategorii lub konkretnego produktu.
Jak przygotować się do samodzielnego tworzenia opisów kategorii? Najlepszym sposobem będzie podejrzenie opisów kategorii znajdujących się w sklepach innych marek, lecz z tych samym branż. Da nam to obszerny obraz, ale także pozwoli przekonać się, czy dany opis jest wystarczający, czy czegoś mu może brakuje.
Podsumowanie
Opis kategorii stanowi niezwykle istotny element każdego sklepu internetowego, ponieważ dostarcza kupującym cennych informacji na temat zawartości poszczególnych sekcji w ramach dostępnej oferty. Opis kategorii dotyczy całej grupy produktów, dlatego jego charakter będzie bardziej ogólnikowy niż w przypadku opisów konkretnych produktów w sklepie. Niemniej opisy powinny być jasne i zrozumiałe dla konsumentów, pozwalać im dokładnie zrozumieć, co zawiera kategoria i czy trafili w dobre miejsce. Opisy kategorii wpływają na pozycjonowanie strony, powinny zatem być tworzone z dużą dokładnością i precyzją. Zwiększenie widoczności przekłada się bezpośrednio na ruch na stronie, a w efekcie na sprzedaż. Dlatego warto od samego początku dbać o właściwie przygotowane opisy kategorii, które pozwolą się wyróżnić na tle konkurencji.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku