Budowanie strategii marketingowej to podstawa każdego przedsiębiorstwa. Odpowiednio przygotowana pozwala skoncentrować się na grupie docelowej, generować sprzedaż i zwiększyć przewagę konkurencyjną. Jak stworzyć dobrą strategię marketingową?
Czym jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa to wszelakie cele oraz działania marketingowe firmy zebrane w jeden, kompleksowy plan. To także dokument, który jest kluczem do zrozumienia jak firma powinna działać w różnych płaszczyznach marketingowych. Ma na celu promocję produktu czy usługi i oczywiście osiągnięcie zysku. Opracowuje się ją na podstawie dogłębnych badań rynku, a także analizy konkurencji. Dobrze opracowana strategia marketingowa umożliwia wdrożenie najefektywniejszych metod marketingowych. Co więcej, obejmuje wyjaśnienie celów jakie firma chce osiągnąć dzięki swoim działaniom marketingowym. Nie wolno mylić jej z planem marketingowym, który jest już konkretnym zastosowaniem opracowanej strategii. Plan odpowiada na pytanie: „jak”? Z kolei strategia: „co”? Budowanie strategii marketingowej wymaga dużego nakładu pracy i precyzyjności, bowiem to ona jest podstawą działalności każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.
Strategia vs plan marketingowy
Jeśli chcemy porządnie zbudować strategię marketingową koniecznie musimy znać różnicę między strategią, a planem marketingowym, które są często mylonymi pojęciami.
Strategia marketingowa to całościowy dokument mówiący o słabych i mocnych stronach naszego przedsiębiorstwa oraz podkreślający jego cele. Wskazuje kierunek działań danej organizacji w długiej perspektywie. Zorientowana jest na zaistnienie w świadomości konsumentów, aby zapewnić rozwój firmy na długie lata.
Plan marketingowy to nieodłączna część strategii, która mówi za pomocą jakich narzędzi marketingowych zrealizujemy powyższe cele. Składa się z: określenia grupy docelowej, doboru instrumentów marketingowych, czy budżetu działań. Jest oparty na krótkiej perspektywie oraz zorientowany na konkretne i mierzalne cele biznesowe. Konieczne jest, by plan wpisywał się w założenia strategii marketingowej.
Strategia marketingowa- elementy
Budowanie strategii marketingowej to niezwykle obszerne działanie do którego można podejść z różnych stron na podstawie różnorodnych czynników. Jakie elementy powinna zawierać dobrze przygotowana strategia? Patrząc przez pryzmat czasu z pewnością należy umieścić w niej szczegółowo opisane dotychczasowe działania przedsiębiorstwa oraz konkurencji. Należy wskazać co było sukcesem, a co porażką próbując znaleźć przyczynę tej sytuacji. Następnie trzeba stworzyć opis teraźniejszości, czyli wszystko to co aktualnie jest realizowane. Jakie firma ma aktualne mocne i słabe strony, czy stan budżetu. Również należy skupić się na przyszłości, czyli jakie firma ma wytyczone cele i plany marketingowe. Trzeba jednak pamiętać. że przedziały czasowe to bardzo ogólny podział strategii marketingowej. Z tego powodu wytycza się obszerniejszy podział skupiający się zarówno na elementach dotyczących samej firmy, otoczenia oraz realizacji celów marketingowych.
Budowanie strategii marketingowej nie należy do zadań prostych
Skieruj się po pomoc do doświadczonych specjalistów!
Jak zbudować strategię?
Tworzenie strategii marketingowej to dogłębne zrozumienie działalności przedsiębiorstwa, konkurencji, rynku, klientów, a także grupy docelowej. Budowanie strategii marketingowej obejmuje kilka etapów:
- Stwórz opis przedsiębiorstwa – w ramach tego dokonaj analizy SWOT oraz opracuj macierz BCG.
- Zdefiniuj swojego klienta – aby stworzyć skuteczny przez marketingowy koniecznie jest zrozumienie do kogo kierujemy nasze działania. Zdefiniowanie persony nabywcy pomaga lepiej zrozumieć naszych klientów. Należy zadać sobie pytania: do jakiego rynku docelowego staram się dotrzeć? Jakie cechy demograficzne są wspólne dla moich klientów? Jakie są decyzje zakupowe mojej grupy docelowej? Powyższe pytania to pierwszy krok, aby budowanie strategii marketingowej było skuteczne.
- Poznaj swoje produkty – warto poświęcić czas na dogłębną analizę Twoich produktów. Jakie mają cechy. W jaki sposób mogą zmienić czyjeś życie? Jakie potrzeby zaspokajają? Dlaczego mają znaczenie dla moich klientów?
- Zbadaj konkurencję i rynek – budowanie strategii marketingowej nie może obejść się bez analizy konkurencji. Zastanów się czym chcesz się wyróżniać oraz jakie unikalne cechy mają Twoje produkty. Przeanalizuj również rynek, jego sytuację, kryzysy itp.
- Stwórz unikalną propozycję sprzedaży – po uzyskaniu powyższych informacji jesteś w stanie stworzyć unikalną propozycję sprzedaży. Jest to zdanie, które przekona konsumenta, że to właśnie Twoich produktów potrzebuje.
- Określ budżet – każda strategia wymaga budżetu. Sprecyzowane wydatki finansowe pozwolą trzymać się planu i nie popaść w długi.
- Określ cele strategii – każda strategia powinna mieć swój cel. Aby go dobrze określić warto przeprowadzić analizę SMART, która pomoże Ci osiągnąć mierzalny rezultat. W ty miejscu znajdą się takie elementy jak na przykład: plan marketingowy, strategia komunikacji, a nawet strategia sprzedaży.
- Zdefiniuj metody marketingowe – kiedy poznasz rynek, klientów, a także swoje zasoby musisz wybrać narzędzia i metody marketingowe kierowane do Twojej grupy docelowej. Zastanów się w jaki sposób najlepiej możesz pokazać swoje produkty/usługi. Która platforma przekona klientów do zakupu? Może to być reklama internetowa, działania SEO, reklama telewizyjna, a może działania reklamowe w mediach społecznościowych. Możliwości jest naprawdę wiele. Należy wybrać takie, które przyniosą sukces właśnie Tobie.