Definicja
Strona główna (home page), zwana także stroną domową, to pierwsza strona całej witryny, którą widzi użytkownik po kliknięciu w adres www. Strona główna daje nam zapowiedź tego, co znajduje się na całej witrynie, już w rozszerzonej wersji. Za pośrednictwem strony główniej użytkownicy przechodzą do jej kolejnych podstron. Dlatego powinny się na niej znaleźć wszystkie linki potrzebne do dalszej skutecznej nawigacji.
Strona główna – ciekawostki
Strona główna to bardzo szczególne miejsce dla każdej witryny internetowej. To właśnie tu znajdziemy najważniejsze informacje, często także aktualności oraz wiadomości dotyczące promocji czy innych ważnych wydarzeń, związanych z tematyką witryny.
Strona główna ma istotne znaczenie dla całej witryny, dlatego już na etapie jej projektowania należy szczególnie wnikliwie przemyśleć jej wygląd i zawartość. W przypadku wyglądu strony głównej bardzo ważne jest pierwsze wrażenie wizualne, jakie zrobi na odwiedzających. Powinna ona prezentować się w taki sposób, by każdy odwiedzający chciał pozostać na niej dłużej i dokładniej poznać jej zawartość. Dlatego strona główna nie powinna być zbytnio przeładowana. Zbyt dużo informacji zawartych w jednym miejscu może przynieść negatywne skutki i zamiast wzbudzić zainteresowanie, spowodować szybkie opuszczenie strony przez odwiedzającego.
Strona główna – najważniejsze informacje
Strona główna, jak już wspomniano, to najważniejszy element każdej strony internetowej. Podstawowym zadaniem strony głównej jest szybkie i czytelne ukazanie odwiedzającym tego, czego mogą oczekiwać od całej zawartości strony. Najważniejsze informacje powinny zatem znajdować się na samej górze – tym sposobem szybko zostaną odnalezione przez użytkowników, którzy ich poszukują. W centralnym, widocznym miejscu strony głównej, powinno znaleźć się logo firmy, a także menu. Kolejne ważne elementy, które muszą się znaleźć na stronie głównej, to sekcja informacji o firmie, sekcja Hero, czyli najważniejszy komunikat adresowany do odbiorcy, sekcja CTA, czyli call to action (wezwanie do działania) oraz sekcja informacji dodatkowych.
Strona główna powinna emanować prostotą i minimalizmem. Na stronie głównej powinny znaleźć się jedynie konkretne informacje, zwięźle przedstawione dla jeszcze lepszej czytelności. W dobrym tonie jest unikanie zbędnych i rozwlekłych treści. Kluczowy natomiast jest czytelny układ i łatwość nawigacji, co umożliwia użytkownikom płynne przemieszczanie się po stronie. Aby zwiększyć przystępność, treści na stronie głównej warto podzielić na krótkie, poziome sekcje. To szczególnie istotne dla użytkowników, którzy szukają konkretnych informacji i nie chcą gubić się w gąszczu nieistotnych treści. Pomocnymi elementami, które pozwolą usystematyzować strukturę treści, są nagłówki.
Strona główna musi koniecznie być responsywna. Co to oznacza? Responsywność strony internetowej to zdolność do szybkiego dostosowania się do różnych rozdzielczości ekranów, na których jest otwierana. Dzięki responsywności, strona główna prezentuje się równie dobrze zarówno na dużym ekranie komputera, jak i na mniejszym ekranie telefonu komórkowego czy innego urządzenia mobilnego. Kluczowym ułatwieniem w tym kontekście jest wyśrodkowanie treści na stronie głównej, co jest niezbędne do skutecznej prezentacji informacji na urządzeniach mobilnych.
Podsumowanie
Strona główna to pierwsza odsłona strony internetowej, jaką widzi użytkownik, dlatego tak ważne jest to, by była ona czytelna, klarowna i pozwalała na szybką ocenę swojej przydatności. Strona główna powinna dostarczać użytkownikowi szybkich odpowiedzi na podstawowe pytania, stąd tak duże znaczenie czytelnego układu i wartościowej zawartości. W większości stron internetowych można dostrzec podobną strukturę, co wpływa na łatwość nawigacji. W przypadku strony głównej ta spójność staje się szczególnie kluczowa. Funkcjonalność i logiczny układ nie wymagają dodatkowego wysiłku myślowego od odwiedzających. Zamiast tego umożliwiają intuicyjne poruszanie się po stronie, co ma ogromne znaczenie dla user experience, czyli pozytywnych doświadczeń użytkowników.
Powiązane hasła:
plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku