Usługi

Public Relations Strategia komunikacji Branding Google Ads Pozycjonowanie stron Tworzenie stron www

Oferta produktowa

Eventy firmowe Food marketing Komunikacja marketingowa Projektowanie graficzne Wsparcie sprzedaży Online marketing

Oferta konsultingowa

Social Media Komunikacja wewnętrzna Zarządzanie kryzysowe Employer Branding Marketing referencyjny Customer Lifetime Value Marketing B2B
powrót

Marketing tradycyjny

Marketing tradycyjny – czy wciąż jest skuteczny?

Opis produktu

Marketing tradycyjny – definicja

Marketing tradycyjny to zbiór strategii, technik i narzędzi marketingowych wykorzystywanych przed tzw. „erą cyfrową”, dlatego często nazywany jest także marketingiem offline. W porównaniu z Internetem, marketing tradycyjny ma bardzo ograniczone możliwości targetowania swoich ofert i monitorowania efektów podejmowanych działań, jednak nadal z powodzeniem pozwala docierać do masowego odbiorcy.

Marketing tradycyjny obejmuje:

  • marketing bezpośredni, np. pokazy produktów, degustacje, stoiska na targach,
  • reklamy zewnętrzne (outdoor) czyli billboardy i plakaty na budynkach, przystankach i w miejscach publicznych,
  • reklamy drukowane, np. ulotki, broszury, katalogi,
  • reklamy i materiały sponsorowane w prasie,
  • reklamy i materiały sponsorowane w radio,
  • reklamy i materiały sponsorowane w telewizji.

Marketing tradycyjny ma na celu dotarcie do największej liczby osób. Jego możliwości w zakresie budowania marki na masową skalę są nie do przecenienia. Materiały wykorzystywane w marketingu tradycyjnym są trwałe i gwarantują ciągłą ekspozycję w wybranej przestrzeni. Niestety koszty związane z wykorzystaniem niektórym form promocji w ramach marketingu tradycyjnego stanowią istotną przeszkodę, która blokuje udział niewielkich lub debiutujących firm.

Marketing tradycyjny – ciekawostki

Marketing tradycyjny mówi do ludzi, podczas gdy marketing online z nimi rozmawia. To zasadnicza różnica między światem mediów masowych, a światem cyfrowym. Skuteczne działania marketingowe to nie tylko promowanie i sprzedaż produktów lub usług, To budowanie długofalowych relacji, co jest raczej niemożliwe w przypadku marketingu tradycyjnego. Z drugiej strony świat cyfrowy jest nadal niedostępny dla części społeczeństwa. Dlatego projektując strategię marketingową zdecydowanie warto łączyć te dwa światy.

Marketing tradycyjny pozwala dotrzeć do masowego odbiorcy, głównie reprezentującego najstarsze pokolenie, przyzwyczajone do mediów tradycyjnych, takich jak prasa, radio, czy telewizja. Mimo rozwoju nowych mediów, marketing tradycyjny nadal oferuje szereg ciekawych i oryginalnych formatów, które z powodzeniem współgrają ze światem cyfrowym i możliwościami sztucznej inteligencji.

To co zniechęca reklamodawców do korzystania z możliwości marketingu tradycyjnego są stosunkowo wysokie koszty, brak możliwości personalizowania i targetowania przekazu, trudny pomiar rzeczywistych efektów oraz mała elastyczność w modyfikacji opublikowanych przekazów.

Marketing tradycyjny – informacje, które warto poznać

Marketing tradycyjny swoimi początkami sięga do pierwszej połowy XX wieku, kiedy to pojawiła się masowa produkcja i dystrybucja towarów. Najważniejszym celem było wtedy zaspokojenie wszystkich powszechnych potrzeb społeczeństwa bez uwzględniania ewentualnych indywidualnych preferencji. Marketing tradycyjny opierał się przede wszystkim na wykorzystywaniu możliwości mediów masowych – prasy, radia i telewizji. Komunikacja była jednostronna, a klient był jedynie biernym odbiorcą przekazów marketingowych.

Współcześnie, dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii, relacje z klientami są znacznie bardziej partnerskie. I choć dla wielu Internet jest kluczowym medium, wiele firm decyduje się na wzmocnienie skuteczności swoich kampanii właśnie poprzez marketing tradycyjny.

Choć pomiar skuteczności marketingu tradycyjnego jest ograniczony, istnieją metody, które pozwalają to oszacować. Jedną z nich są badania ankietowe przeprowadzane wśród odbiorców reklamy. Pytania mogą dotyczyć zarówno świadomości obecności danej marki, poziomu zaangażowania w dany przekaz, jak i intencji zakupowych, jakie pojawiły się po zapoznaniu się z reklamą.

Marketing tradycyjny – podsumowanie

Mimo rozwoju technologii i możliwości świata cyfrowego, marketing tradycyjny nadal odgrywa kluczową rolę w budowaniu silnych marek. Media tradycyjne, takie jak prasa, radio, telewizja lub billboardy nadal pozwalają skutecznie docierać do masowego odbiorcy. Współcześnie najbardziej skuteczne okazuje się połączenie marketingu tradycyjnego z możliwościami, jakie daje świat cyfrowy i sztuczna inteligencja.

Powiązane hasła:

plan marketingowy, kreowanie wizerunku, zarządzanie marką, planowanie marketingowe, tworzenie wizerunku, pozyskiwanie klientów, audyt sprzedaży, działania brandingowe, tworzenie marki firmy, kreacja wizerunku

Potrzebujesz pomocy w rozwoju biznesu?

Bartosz Zieliński

Bartosz Zieliński Dyrektor Zarządzający

+48 665 379 071
b.zielinski@commplace.pl
Zadzwoń Panel klienta Kontakt